äiti syöttää 1 vuotiaalle pelkästään eineksiä
Eräs äiti syöttää 1 v:lle vain eineksiä. EI tee itse mitään ruokaa lapselle.
Mitä asialle voi ulkopuolinen tehdä??
Onko tämä yleistäkin, että lapselle ei tehdä ruokaa?? Kasvu häiriintyy, aivot ja luusto ei kehity eineksillä!
Kommentit (53)
Mulla on kotiruoka-keittokirja. Siinä on keiton ohje, eikä siellä käsketä laittaa lihaliemikuutiota. Sinne laitetaan persiljaa, hieman suolaa, mustapippuria. Vähällä vaivannäöllä voi tehdä terveellistä ruokaa lapselle.
Lapset tykkää esim perunamuusista, sitäkään ei ole vaikea tehdä!!
Sun pitäis ap, nyt sit varmaan tehdä ruokaohjeet kaikille kokkaustaidottomille äideille ja mitä jos samantien vielä jonkinnäkösen kotihoidon opuksen siinä lomassa, jotta kaikki epäpätevät äidit olisivat yhtä täydellisiä, kuin sinäkin.
Ja tee nyt ihmeessä tästä tutusta einesäidistä lastensuojeluilmoitus!
Jos meillä on perunaa, on se poikkeuksetta uuniperunaa, lohkoperunoita, ranskalaisia, lankkuperunoita tms, mutta EI IKINÄ keitettyjä perunoita, koska niistä ei meillä lapset tykkää, eikä kyllä aikuisetkaan.
Oiskohan just siksi että eivät ole koskaan edes saaneet? Tai jos ovat, niin isi ja äiti nyrpistelee vieressä että yöks.
Uskomatonta, että äidit ei viitsi opetella ruoan laittoa. Sehän on perusasia mikä jokaisen äidin pitäisi osata. Ottaa keittokirjan käteen ja avutonkin osaa! Itse olen keittokirjasta lukenut ohjeet, en ole synnynnäinen kokki. Olen opetellut lapseni takia kokkaamaan. Ei kukaan ole kädestä pitäen opettanut. Ei se ole vaikeeta, pikkuisen kun näkee vaivaa ja kyselee vaikka tutuilta neuvoja? Tai lukee keittokirjasta kuten minä? sen verran pitäisi lapsestaan välittää että vaivautuu kokkaamaan. se on tekosyy ettei muka osaa.
Jos itse syön eineksiä kaupasta, kuten valmismakaroonilatikon, niin kyllä tulee huono olo, se on sellaista myrkkyä elimistölle. Kotiruoka-aterian jälkeen taas jaksan koko päivän.
jos kumpikaan perheestä, äiti tai isä ei hallitse perusruuanlaittoa.. Kysymys kuitenkin ihan perustaidosta. Puolivalmisteista saa apua ruuanlaitossa kiireisinä päivinä, mut jos nyt puhutaan ihan eineksistä, tehtaiden annoksina myytävistä pakkauksista, niin onhan ne aika suolaisia ja aikuiseltakaan ne ei nälkää vie pitkäksi aikaa, ovat aika höttöistä tavaraa.
argumenteillä. Faktahan nyt on, että einekset eivät todellakaan oel hyvää ruokaa 1-vuotiaalle (eikä kenellekään muullekaan) mm. juuri tuon suolapitoisuuden takia ja niitä syöttävä äiti on 1. laiska 2. tietämätön 3. tyhmä 4. piittaamaton. Näin se nyt vain, vaikka mitä yrittäisi väittää. Taisi vain kalikka kalahtaa yllättävän moneen.
tässä on myös sellainen ajankäytöllinen ongelma. Kun sen lapsen hakee vajaa viis päivähoidosta, niin sillä on jo kiljuva nälkä.. ei oikein jaksa odottaa, että äiti kävisi vielä kokkaamaan. Sitten, kun lapsella on äitiä ikävä, niin ei anna laittaa ruokaa rauhassa.. koko ajan ollaan hakemassa leikkimään ja sit itketään, kun äiti on hellassa kiinni.
Mieluummin sen vähäisen ajan viettää lapsen kanssa, mitä sille päivälle on käytettävissä. Kokata toki voi rauhassa, sitten kun lapsi nukkuu, mutta harvalla on enää virtaa kello 20 jälkeen innostua kyökkihommista.
Päivät, jos on lapsen kanssa kotona, niin silloin toki on helppo kokkailla lapsen päiväunien aikaan, mutta silti melkoista suunnittelua vaatii, jos haluaa kotiruokaa joka päivä tarjota. Tuoretta ei aina kerkeä tekemään ja pakkaseen asti ei aina tule kokattua.
Itse kyllä pyrin lapselle tekemään sellaisia annoksia, että riittää sit parin päivän ajaksi.
kaikissa perheissä ei ole sitä isää ja äitiä. Ja voi olla, että on vuorotyöt, joten molemmat vanhemmat ei aina ole välttämättä samaan aikaan kotona!!
Ei se nyt kauhean kivaa ole sekään, että televisio "viihdyttää" lasta sen aikaa, kun kokataan.
on sukulaisperhe, jossa ei osata tehdä mitään ruokaa eikä leipoa. Perheen esikoinen on jo parikymppinen yliopisto-opiskelija, eikä varmaa lapsuudessaan saanut kotiruokaa koskaan muulloin kuin isovanhemmilla käydessä. Silloin oli vielä vähemmän näitä valmisruokavaihtoehtoja, joten aika suppea lienee ollut ruokavalio. Ihan normaalisti on kuitenkin kasvanut, hoikka, nätti ja fiksu. :-) Toinen lapsi vielä kotona ja sama linja ruoissa jatkuu. Nykyään sentään on enemmän valinnanvaraa.
Saattaa olla porkkanat vaikka ihan nahistuneita ja perunat isoilla iduilla. Ja palaa pohjaan, lisää liikaa mausteita, kuorruttaa ne rasvassa jne.
Ihan turhia ap vinkuu. = )
Kai järkevä ihminen osaa nahistuneet porkkanat ja itäneet perunat heittää roskiin, minä ainakin heitän!
Ja äiti josta aloitin ketjun, on kotona. Aikaa on kyllä lakkailla kynsiä jne...
Ei ole kyse työssäkäyvästä äidistä siis! Ja jos joku äiti käy töissä ja on väsynyt, sen vielä ymmärrän, että jos ei kertakaikkiaan jaksa laittaa ruokaa! Mutta se on väärin jossei edes yritä, ja jossei edes halua!
se on lapsen HALVEKSIMISTA jos annetaan vaan eineksiä!
itsekin syö vain eineksiä? Ei osaa tehdä ruokaa? Onhan näitä syitä nyt vaikka kuinka paljon. Eihän se tietenkään nykytiedon mukaan ole terveellistä syödä paljon suolaa ja lisäaineita, mutta parempi sekin kuin pitää lasta nälässä.
Et sinä sille asialle kuitenkaan voi mitään tehdä, joten yritä keskittyä omaan elämääsi tai johonkin pahempaan ongelmaan edes.
On olemassa täysin kotiruokaa vastaavia, lisäaineettomia ja kohtuusuolaisia eineksiä, ja sitten niitä vähemmän terveellisiä. Lisäaineet ja suolan määrän voi tarkistaa pakkauksesta hyvin helposti.
t. ruokaa laittava, mutta satunnaisesti LAADUKKAITA eineksiä käyttävä äiti
No jopas täällä nyt on taas puolustelijoita tyhmillä argumenteillä. Faktahan nyt on, että einekset eivät todellakaan oel hyvää ruokaa 1-vuotiaalle (eikä kenellekään muullekaan) mm. juuri tuon suolapitoisuuden takia ja niitä syöttävä äiti on 1. laiska 2. tietämätön 3. tyhmä 4. piittaamaton. Näin se nyt vain, vaikka mitä yrittäisi väittää. Taisi vain kalikka kalahtaa yllättävän moneen.
suomalaisten lasten todettiin saavan liikaa kovaa rasvaa, suolaa ja sokeria. Niitähän monet einekset juuri sisältävät!
Vaikka toki on myös terveellisiä eineksiä, niitä vain on vähemmistö eineksistä. Suurimmassa osassa eineksiä rasva on kovaa kasvirasvaa palmyöljyä, sillä se on pehmeitä kasvisöljyjä halvempaa.
lasten purkkiruokia vaiko ihan eines einestä,mm.saarioisen laatikot jne.Ei lastenruokiin ole suolaa lisätty,ne on tarkasti tutkittuja,valittu parhaat raaka-aineet ja lisätty jopa vitamiineja joita moni lapsi ei saa tavallisesta kotiruuastakaan.
vähäsuolaisten ja lisäaineettomien taaperoille suunnattujen purkkiruokien sijasta. Purkithan eivät edes ole kalliimpia, jos henkisen köyhyyden lisäksi tämä äiti on muutenkin köyhä. Ne nyt kulkevat usein käsi kädessä.
Sanoisin suoraan kyllä moisesta imbeilystä. Ja jos ei meno muuttuisi, skippaisin moisen idiootin tuttavapiiristäni.
sillä he joutuvat syömään bulkkiruokaa päivästä toiseen ilman mitään makunautintoja - terveysvaikutuksista puhumattakaan. Suurin osa eineksistä sisältää liikaa suolaa, rasvaa ja sokeria.
Ihmettelen ihmisiä, jotka suostuvat syömään heikkotasoista ruokaa - jos syy ei ole pelkästään taloudellinen (tosin edullisesti saa ihan maukasta ja terveellistäkin ruokaa). Minusta se kertoo kulttuurisen pääoman puutteesta. Ihminen on jollain tapaa vaarassa syrjäytyä tai jo syrjäytynyt, jos ei jaksa tai osaa tehdä itse ruokaa. Se että välillä käyttää eineksiä helpottamaan arkea on eri asia, sitähän tekee suurin osa ihmisistä.
kyseinen äiti tekee jonkun toisen asian täydellisemmin kuin sinä,kääk mitäs sitten?
Se kun on niin yksinkertanen asia,että kaikki tyylillään ja sun on koitettava kestää.Voithan valaista tätä äitiä hienotunteisesti jos siltä tuntuu sanoa,että kannattaisi syöttää vaikka niitä pilttejä noin pienelle.
eineksiä, paitsi puurot ja vellit.
Jo 1-vuotiaat syövät päiväkodissa einestehtaalta, ei tehdä päiväkodin keittiössä nykyään:
-lihapullat
-jauhelihapihvit
-peunasose, sillä EU puuttui asiaan
-keittetyt perunat tulevat aamulla liemessä keittiöön tai ne on vakuumipaketissa esikypsennetty ja säilyvät kauan, oisko lisäaineita
-kastike tehdään jauheesta sekoittaen pk:n keittiössä veteen
-pinaattiohukaiset
-välipalaletut
-aamiaismurot, viili ja jogurtti
-muroihin ja lettuihin hillot
-kiisseli monessa pk:ssa tulee jauheena, sekoitetaan veten, eräässä jaoin välipalaa tölkkikiisseli oli sokeroitu aspartamiinilla, ihmettelin
-makaroonilaatikko,
-jos lihakeitto jossain tehdään enää niin liha tulee esikypsennettynä vakuumissa
-hernekeitto
-makkarakeitto
-lihakastikkeeseen lihat tulee eineksenä, kastikejauho sekoitetaan omassa keittiössä ja sekoitetaan lihan kanssa
-karjalanpiirakat
-lihapiirakkaa on välipalalla ja grahamlihapiirakka
-makkarakastike ym.
-tuoremehut ovat teollisia
-välipalaksi on ihme kyllä myös pulla, yleensä ½ pullaa
Monessa on yksityistetty ruokahuolto joten tekevät säästöbudjetilla jotta voittoakin jää. Mutta ainakin se hyvä puoli että aamun puurotähteistä kattilaan jäänyttä jos on niin leipovat itse iltapäivän välipalaksi sämpylöitä.
Pyytäkääpä nähdä joskus keittiön purkki jossa on kastikejauho,tuoteseloste, mistä aineista kastike tehdään niissä paikoissa joissa ei kastikekaan valmiina tule, mitä lisäaineita...täytyyhän jauheessa olla kaikenlaissta että säilyy paakkuuntumattomana jne.
Yhteen aikaan puhuttiin ettei pienten puolella saa antaa perunasosetta kuin muutaman kerran viikossa, koska on lisäaineita.
Monessa ryhmiksessä saatetaan vielä tehdä omassa keittiössä ruoka.
Mutta yhteen aikaan oli joillekin sanottu että täytyy tehdä sopimus jonkun einestuottajan kanssa, eikä itse saisi valmistaa kuin aamupalan ja välipalnkin, jonka saa halutessaan lounaan mukana.
Tiedän yksityisiä ryhmmiksiä joissa suurin osa valmistetaan omasta keittiöstä.
Päiväkodin keittiöt ovat muuttuneet enempi jakelupaikoiksi, ryhmiin jaetaan valmiit einekset ja huolehditaan tiskit, huolehditaan aamupalasta, välipala ja että maitoa ym. on saatavilla.
Keittiöissä ei saa enää tehdä mitään missä on multaa, esim. multaporkkanoista ei saa tehdä raastetta.
Työntekijät eivät saa pitää pk:n keittiön jääkaapissa omia eväitään, vaan on järjestetty yöntekijöille oma yhtenen jääkaappi.
Keittiöön ei periaattteessa saa enää mennä kuin keittiöhenkilökunta, mutta ainakin kohdallani välipalatiski on vuoroon esitiskattava keittäjän lähtiessä lyhennykselleen, laitan muut tuottet paikalleen keittiön kaappeihin.
Mutta en ole mikään ravitsemuskokki ja luulen että kaupan sapuskat voi olla jopa terveellisempiä kuin itseni tekemät.Esim. soppaa en osaa tehdä ilman lihalientä ja siinäkin on paljon lisäaineita. Luulen,että meitä surkeita äitejä on tosi paljon ja ravitsemustietäjät vähemmässä. Valitettavasti!