Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua kestoilun aloittamiseen.

Vierailija
26.04.2010 |

Kesällä syntyvälle esikoiselle suunnittelin aloittavani kestovaipat. En ole erityisesti ekoaatteellinen tms. hörhöilijä ja muutenkin ajattelin aika helpolla tässä asiassa päästä. Missään nimessä en halua ostaa kestovaippoja käytettynä (ei ole ns. kirppari-ihmisiä, toisten käytetyt vaatteet ym. tuntuvat minusta kamalilta jo ajatuksena, puhumattakaan vauvan vaioista, ajatuskin jostain edellisen käyttäjän rotaripulista puistattaa). Elikkä: millaisia vinkkejä teillä kokeneilla kestoilijoilla olisi? Olisivatko ne all in one-vaipat meille se paras ratkaisu, mitä merkkiä ja mallia, kuinka monta? Työläältä tuntuu ajatus, että pitäisi kokeilla ja kokeilla ennen kuin voi ostaa koko satsin, mutta onko se ainoa järjevä vaihtoehto? Ja jos joku vielä jaksaisi selittää, mikä ero on tasku- ja kuorivaipalla..

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain AIO-vaippoija, ne oli kaikkein yksinkertaisin vaihtoehto.

Mutta www.kestovaippayhdistys.fi sivuilta voit katsoa lähinnä sinua olevan kestovaippatukihenkilön, joka voi neuvoa sinulle oston ja käytön. :)

Vierailija
2/6 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en halua eksyä tähän kestovaippaviidakkoon enkä myöskään tuhlata rahaa vaippoihin, jotka eivät sovellu meille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni AIO-vaipat ei ole yhtään helpompia kuin taskuvaipatkaan, nekin pitää vetää auki kuivumaan ja asetella sitten sisäkkäin, ja kuivuvat hitaasti. Taskuvaipat kuivuu nopeaan. Ne on siis semmoisia, mihin sisälle tungetaan lisää imua. Esimerkiksi nämä on meillä käytössä: http://www.myllymuksut.com/taskuvaippa-printti-p-180.html Ja nuo toimii minusta tosi hyvin. Olen ostanut heiltä vielä imuiisejä, jotka siis tunkaistaan sinne vaipan taskuun sisään. Lisäksi laitan yleensä kaitaleen vanhaa pyyhettä, olen siis vain leikannut pyyhkeestä retaleita joista yhden pistän imuiisin kanssa. Se riittää meillä.

Toinen helppo on kuorivaippa, joka siis pitää vettä mutta ei ime, imevän osan tarvitsee lisäksi. Niitä minä on juurikaan käytä, kun nuo myllymuksujen taskut on minusta niin näppäriä.

Hyvää sanon myös bumgeniuksista, jotka menee koko vaippaiän. On aika kalliit mutta ei falskaa meillä ainakaan koskaan. Joskus vauvan iho kärsii niistä, en tiedä miksi.

Suosittelen ostamaan muutaman jotain mitä tahdot kokeilla ja laajentamaan, ei se ole kovin vaivalloista. Niin löydät sitten ne omat suosikit. Myllymuksujen sivuilla on muuten hyvät kuvat aio, kuori ja taskuvaipoista.

Vierailija
4/6 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyviä, jos omistaa kuivausrummun ja oikein hyvän pesukoneen. Niihin jää helposti pissajämiä, jotka sitten haisevat karsealle heti kun vaippa uudestaan kastuu :/ Lisäksi kuivuvat todella hitaasti jos narulla joutuu kuivaamaan.

Taskuvaipat saa helpommin puhtaaksi, sillä imut voi ottaa pois vaipasta ja ohuesta kankaasta on helpompi huuhtoa pissat pois. Itse tykkäsin käyttää taskuvaippoja taittoimuilla helpomman pesun ja nopean kuivumisen takia (meillä kun ei ole kuivausrumpua). Imuja tein itse vanhoista froteepyyhkeistä ja uudesta ohuesta bambufroteesta. Leikkasin vain sopivan kokoisia paloja ja hyvät imut tuli.

Hamppu on myös hyvä imumateriaali, mutta narukuivauksessa se menee kovaksi, joten tarvitsee kuivausrummun.

Taskuvaippa on siis semmoinen vaippa, jossa on täyttöaukko imuja varten. Kuorivaippa on pelkkä kuori, joka laitetaan semmoisen vaipan päälle, joka ei pidä kosteutta sisällään.

Vierailija
5/6 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään yksoikosta vastausta... Mä en esimerkiksi ikinä saanut noita AIO tai kuorivaippoja toimimaan = lapsella oli aina vaatteet, sänky ja kaikki märkänä. Meillä toimi sisävaipat ja villahousut. Eikä niistä sisävaipoistakaan kaikki mallit.

Uusista suoraan pakasta vedetyistä vaipoista tähän on pakko lisätä varoituksen sana: Uudet vaipat EIVÄT toimi heti kunnolla. Sen takia monet suosivat käytettyjä vaippoja, koska ne on kunnolla sisäänajettuja heti. Ite pesen uuden vaipan vähintään 5 kertaa, ennenkun laitan sen naperolle ensimmäistäkään kertaa ja senkin jälkeen menee vielä jonkinaikaa, ennenkun se imee kunnolla (=vielä muutama pesu lisää) Ellei sitten vahingossa ole pessyt vaippaa tukkoon = vaippa ei ime mitään. Eli pesuaineissa pitää olla tarkkana. Pienimmissä vaipoissa, jotka meni aika nopeasti pieneksi hatutti ihan oikeasti se, että sait sen just kunnolla toimivaksi pestyä ja sit se ei enää mennytkään päälle.

Vierailija
6/6 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvin sopi tuo suositus meillekin, vaikkakin intouduin kokeilemaan myöhemmin muitakin vaihtoehtoja.

Suositus oli se, että ihan pienellä vauvalla (tai kunnes alkaa liikkua ja syödä kiinteitä jolloin tavarasta tulee kiinteämpää) kannattaa käyttää sideharsoja ja niiden päällä joko muovikuoria tai villahousuja. Käytimme molempia. Suosikkini oli harso ja villahousut.

Vähän isommalla vauvalla parhaita minusta ovat taskuvaipat, sillä ne ovat helppokäyttöisiä mutta kuivuvat nopeammit kuin aio:t. Ne peseytyvät myös paremmin, kun osat irtoavat toisistaan. Niiden kanssa on helpompi liikkua kuin pikkuvauvavaihtoehdon kanssa.

Meillä on tukku Fuzzy Bunzin taskuja, joista olen tykännyt kovasti, mutta kehuja olen kuullut myös noista Bumgeniuksen taskuista. Taskujen sisällä olemme käyttäneet pääasiassa noita samoja Ruskovillan harsoja, joita pienellä vauvalla käytimme villahousujen ja muovikuoren kanssa + lisäimuna taskujen mukana tulleita imuja, jotka itsessään eivät kyllä riitä juuri mihinkään.

Noita Fuzzy Bunzin taskuja käytimme S-koossa kyllä jo heti alusta, mutta löysä vauvakakka valuu niistä helpommin pois kuin imukykyisestä harsosta + suojaavasta kuorikerroksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi