Työajoista ja ajankäytöstä - onko tämä mahdoton yhtälö?
Tilanne siis se, että olen hoitovapaalla (ja työtön, mutten työnhakija) mies on toisella paikkakunnalla töissä. Sukulaisia ei ole asu lähellä. Hoidan siis 1,5-vuotiasta lastamme ja koirakin on. Nyt on tarjottu työtä, jossa ehdoton vaatimus että työajat joustaa. Ois ihan hyvä työ ja hyvä palkka. Mut mietityttää, et miten käytännössä onnistuu pienen lapsen hoito/mahdolliset sairastelut ja tällainen työ? Jo tavallinen työpäiväkin tulee lapselle aika pitkäksi, koska koira tarvitsee aika lailla liikuntaa ja lapsi istuu rattaissa tunnista kahteen päivittäin nytkin. Lapsella jäis vain reilu tunti illalla aikaa siihen, että sais leikkiä vaan omassa kodissa ja olla mun kainalossa, ennen kuin on mentävä nukkumaan. Miten noin pieni sopeutuu siihen että joutuisi olemaan hoidossa myös pitkään iltaisin? Mua vähän hirvittää, että tästä tulis liian raskas yhtälö, kun lapsella on vielä hirveä ikävä isäänsäkin ja oireilee selvästi sitäkin.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta? Miten meni? Vai onko tää ihan normaali tilanne työssäkäyville, että lasta ei sitten enää näe juurikaan työpäivien jälkeen?
Kommentit (7)
Työajat joustaa varmaan myös molempiin suuntiin?
viikkotyöaikaa ;) Eli jos sulla pitenee päivä illasta, sat sen vapaana muulloin. Eli ei ole mahdollista, että olisit jatkuvasti töissä esim 12h/pvä.
Mä tein ennen lasta vastaavantyyppistä työtä, ja se oli lapsettomanakin aika rankkaa, vaikka kaikki tietenkin korvattiin ja lomia kertyi. Nyt vaan ei haluttais laittaa lasta joustamaan ja odottamaan että joskus helpottaa. Vaikka lapsella ei tietenkään jatkuvasti olisi pitkiä hoitopäiviä niin kiireisimpänä aikana ne ois enemmän sääntö kuin poikkeus. Mä vasta sain tän tarjouksen ja ensi viikolla kuulen lisää, joten en ole ehtinyt ajatella konkreettisesti sen pitemmälle mitään käytännön järjestelyjä.
Mut oliko kenelläkään siis omakohtaista kokemusta vastaavasta tilanteesta? ap
Oli puoli vuotta ja sitten hain osittaista hoitovapaaata. Johon olin siis silloin oikeutettu vielä vuoden ajan.
Nyt varmaan en menisi ilman sitä, että saan mennä osittaiselle. Joustan, mutta työnantajakin joustaa. Ja kyllä rakasta työtäni. Aloitan työt syksyllä, kun vauva on 1v8kk.
ja jos otat työn, niin mies voisi ottaa koiran viikoksi luokseen - miksi sulla pitäisi olla lapsen ja koiran hoito työn lisäksi, miehellä pelkkä työ?
on tietenkin näistä mietittävistä asioista pienin, ehkä turhaan otin senkin mukaan tuohon aloitukseen - koirallehan saa palkattua hoitajan, jos tiukalle menee. Mies ei voi koiraa ottaa mukaan. Ap
Eli jos päivät venyy illasta, sitten saa pitää vapaata tai tehdä myöhäisempiä aamuja tms. Ja ainahan voi lupautua ensin joustamaan ja katsoa, mitä se homma oikeasti pitää sisällään.