Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1kk ikäinen vauva yön mummolla

Vierailija
24.04.2010 |

Yritän siis nauttia ensimmäisestä illasta muutaman oluen kera ilman pientä rakastani, mutta tuntuu vaan kurjalta... teilatkaa, rohkaiskaa, tuntuuko se aina yhtä pahalta jättää hänet?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
24.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi kysyä ainakin, että mistä johtuu huono itsetunto ja masennus. Nehän tuntuvat vaivaavan yhtä jos toista täälläkin.

Mun mummu kertoo ja nyt vanhana katuu. Hän vei esikoisensa äidillensä hoitoon 1,5 vuoden iässä vajaaksi kahdeksi viikoksi, kun oli seuraavan lapsen synnytys käsillä. Esikoinen oli kutsunut sen jälkeen mummuansa äidikseen. Hän oli sitten päättänyt, että ei enää ikinä halua siihen tilanteeseen, että lapsi ei tiedä kuka äiti on.

Mä tajuan ihan hyvin, että paljon valvottavan vauvan äiti tai isä haluaa nukkua yhden yön silloin tällöin rauhassa. Äidillä nyt on silti se imetysongelma.

Mutta mun on vaikea kuvitella, että mikä järki ja hyöty on viedä lapsi hoitoon jos siitä nyt tuntee huolta ja syyllisyyttä niin kuin ap tuntuu tekevän. Tuo on juuri se äidinvaisto, joka nisäkkäillä on. Se kertoo, että emon on syytä olla poikasensa luona.

Vierailija
42/52 |
24.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lapsen isä on? Ymmärrän kyllä että äidin pitää päästä välillä ulos. Itse olen yh ja annoin lapsen yöksi hoitoon isällensä kun oli 6,5kk. paha mieli tuli, mutta yh:na olin ollut jo 5kk ja neljän seinän sisällä yksinään. En tuomitse ketään että haluaa välillä lähteä juhlimaan, mutta jos joka viikonloppu on lapsi mummolla, että äiti pääsee juhlimaan, se on väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
24.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 vuoden ja 14 päivää, kun hän läksi ensimmäistä kerta isänsä kanssa yökylään yhdeksi yöksi. Käytin ajan tehokkaasti lapsen vaatteiden osteluun, vanhojen vaatteiden pesemiseen ja askartelin valokuva-albumia lapsesta. En nauttinut yksinolosta lainkaan.

Vierailija
44/52 |
24.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti silloin, kun on ollut puhetta yli vuoden ikäisten vauvojen imetyksen "luonnottomuudesta". Että onko tuo edellisten sukupolvien hoitotapa katkaissut sukupolvien mittaisen tieto-taito -ketjun äitiydestä ja imetyksestä. Mutta asiaa olen ajatellut myös siltä kannalta, että äiti ei voi olla lapsen ainoa hoitaja - muutenhan ihmislajin naaraat tosiaan erakoituisivat poikastensa kanssa kuten vaikka jääkarhut konsanaan...

Olen imettänyt lapseni 1,5 vuotiaaksi, välillä olin yötä poissa - rintapumppu toimi ja pullo. Onneksi. Yön - parin tauko ei tuntunut maidontulossa... Sitä tuli puristamalla vielä 5kk lopetuksen jälkeenkin.

Aikisemmin oli äitiyslomakin vain 1-3kk. Oma äitini antoi minut äidilleen ja isälleen kolmeksi päiväksi hoitoon 1kk ikäisenä kun meni kauas Etelä-Suomeen pääsykokeisiin... Isäni oli samaan aikaa armeijassa.

Olen tasapainoinen ihminen, lisäksi minulla on ihanat ja juurevat suhteet myös omiin isovanhenpiini.

Nyt kysyn teiltä, mitä mieltä olette - johtuuko tämä ihan mieletön lapsen omiminen ja fobia oman lapsen hylkäämisestä ja siitä aiheutettavasta traumasta (ja siinä sivussa pelko siitä, että lapsi unohtaa äitinsä) peruja näiltä ajoilta?

Synnyttikö suurten ikäluokkien lastenhoitokäytäntö hermoheikkoja nuoria äitejä? Mustavalkoisesti esitettynä...

Vierailija
45/52 |
24.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustelun tasoa. Ei se vauva yhdestä yöstä mitään traumoja saa, ihan oikeasti. Eiköhän se ole kokonaisuus, joka ratkaisee.

Mutta jos ei nauti ilmaan vauvaa olosta, niin eihän siinä sitten mitään järkeä ole.

Itse lähdin ekaa kertaa ulos ja vieläpä mieheni kanssa, kun vauva oli 4 viikkoa ja 6-viiikkoisena mummo hoiti yhden yön, kun oli sellaiset juhlat, joihin ei yksinkertaisesti voinut ottaa vauvaa mukaan.

Ja ei, en ole teini, kaukana siitä eikä kumpaankaan näistä kerroista liittynyt osaltani suurta alkoholinkäyttöä.

Mitä imettämiseen tulee, niin kaikki eivät imetä. Osa, kuten minä ihan siitä syystä, että maitoa ei vain tullut.

Lapseni on nyt jo viisivuotias ja hyvin tasapainoiselta ja normaalilta vaikuttaa.

Lastensuojelussa lienee muutakin tekemistä, kuin lähteä jahtaamaan yhdeksi yöksi lapsensa hoitoon jättäviä. Haluaisin nähdä virkailijan ilmeen, kun joku tekee ilmoitusta asiasta :-)

Vierailija
46/52 |
25.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollista järkätä tämä vauvan yökyläily, jos siis imetetään. Meidän vauva nyt reilu 3 kk eikä olisi mitenkään mahdollista viedä kenellekään yökylään (eikä kukaan sen puoleen suostuisi ottamaankaan). Mitä se siellä yökylässä söisi? Ei varmasti rauhottuisi pulloon (ja korvikettako sinne vatsavaivojen kustannuksella laitettaisiin) keskellä yötä vieraan hoidossa eikä taatuisi nukahtaisi uudelleen heti.

Ei mitenkään päin olisi ainakaan meillä sen kaiken vaivan väärti, että saisi olla illan juomassa kaljaa rintapumppu laukussa. Juu ei kiitos.

Vierailija
47/52 |
25.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki eivät imetä. Eli se mikä ei onnistu sinulta, on jollekin toiselle ihan mahdollista.

Vierailija
48/52 |
25.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitin, että jos siis imetetään. Että ihan vinkkiä vois ottaa vastaan, että miten se nappula saadaan yökylässä nukkumaan. Siis siinä tapauksessa että imetetään.

Vierailija
49/52 |
25.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä vauvan yökylään jättämistä. Vauva ei tarvitse yökylää mihinkään. Miten Te imetätte, kun vauva on mummolla hoidossa? Vauva tarvitsee rintamaitoa aina, kun hänellä on nälkä - siis myös yöllä! Lopetatteko imetyksen, juottaako mummo Tuttelia vai huutaako vauva pää punaisena nälkäänsä yöllä, kun mummo kuorsaa sikeästi? Häihin ja perhejuhliin voi ottaa vauvan mukaan. Jos ei voi ottaa (lapsia ei kutsuta, tiedossa ryyppyjuhlat tms.), ei tarvitse mennäkään! Miksi vauva ei saa olla ÄIDIN ja ISÄN sylissä? Olemme monissa häissä ja juhlissa lasten kanssa olleet, kaikki sujunut loistavasti. Lapset käyttäytyvät fiksummin kuin aikuiset. Häistä pääsee pois, ei tarvitse olla yömyöhään. Vauvan paikka EI ole yökylässä ja mummolassa mummon hoidossa, vaan oman äidin lähellä!

Ilman muuta vauvan oli parempi olla rauhallisessa ympäristössä, tutun ihmisen kanssa, kuin meluisissa häissä. Jotenkin ihmetyttää tämän palstan yksioikoisuus, ei se vauva siitä juhlasta ja kymmenistä meluisista uusista naamoista (joista osa on kännissäkin) nauttisi niin paljon kuin tutun ihmisen rakastavasta sylistä. Ja joo tässä tapauksessa, lapsi söi maitoa pullosta, sillä kertaa vielä pumpattua maitoa, imettäminen ei koskaan onnistunut, mikä toki selvisi kun lapsi olikin multiallergikko ja alusta asti hylkii rintaa. Noh kerronko jotain vielä lisää, että tajuat maailmassa olevan muita värejä kuin musta ja valkoinen. Ja jos sun vanhemmat on niin vastuuttomat, että kuorsaavat, kun jollain on hätä, niin ei tarvitse olettaa, että kaikkien on. Äitini on neuvolalääkäri eli eiköhän tiedä, että vauvat syövät yölläkin ;). Meidän lapsilla on vain isompi ydinperhe, he pitävät mummuja ja vaareja myös yhtä läheisinä kuin äitiä ja isää. Ei kaikkien isovanhemmat asu satojen kilometrien päässä ja niitä nähdään kerran vuodessa, silloin toki en jättäisi vauvaa, koska mummu ei olisi tuttu ihminen.

Vierailija
50/52 |
25.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joihin on pakko mennä kun vauva vasta muutaman kk ikäinen..? Tai ainakaan mihin juhliin on molempien vanhempien pakko mennä? Voihan se äiti käydä esim ystävänsä häissä ja vauvan isä olla sen aikaa vauvan kanssa. Eikä jäädä yöksi ryyppäämään vaan heti pakollisten jälkeen kotiin. Tai jos juhlat ovat keuempana tms niin johan se on syy kieltäytyä pienen vauvan takia.

Kyllähän nää puolustelut tässä ketjussa on ihan selittelyä vaan siksi että aikuinen ihminen on niin itsekäs ettei voi jättää menojaan väliin. En tosiaan tarkoita että pitäisi kotona kököttää ja olen itsekin käynyt niin että alussa isä on hoitanut lasta ja myöhemmin isovanhemmat mutta kyllähän nää ihan pienen yöhoitoon jättämistä puolustelevat selitykset hiukkasen ontuu. Ja jos nyt oikeaa ja väärää halutaan etsiä niin kuitenkin se joka ei laita lastaan ensimmäiseen vuoteen yökylään on sen verran oikeammassa että sillä tapaa ei ainakaan haittoja vauvalleen voi aiheuttaa, noista muutaman kk vanhana hoitoon jätetyistä mene ja tiedä. Ehkä ei tule mitään, ehkä jotain tulee joskus. Ja ne "traumat" tosiaan usein ilmenee vasta aikuisiällä tilanteissa ja käytösmalleissa joita ei ihan suoraan varmastikaan tavallinen pulliainen osaa edes tällaisiin asioihin liittää.

Vierailija
51/52 |
25.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva jättäminen yöhoitoon vieroittanee myös äidistä...mutta yksi yö ei mitään. Sen sijaan perustelu ontuu, kyllä 1kk on aika pieni vielä - itse odotin että tuntuu luontevalta myös itsestä.

Vierailija
52/52 |
26.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva jättäminen yöhoitoon vieroittanee myös äidistä...mutta yksi yö ei mitään. Sen sijaan perustelu ontuu, kyllä 1kk on aika pieni vielä - itse odotin että tuntuu luontevalta myös itsestä.

niin tokkopa se ainoaksi jää. Enkä kyllä käsitä vuosipäivän viettoa kotona kaljaa kitaten ja netissä roikkuen! Miksei vauva voi olla mukana vuosipäivän vietossa ja kaikissa muissakin perheen juhlissa?