Miten paljon teillä oikein tulee pyykkiä?
Meillä on yksi aikuinen, yksi teini, yksi koululainen ja yksi päiväkoti-ikäinen ja kone ei pyöri joka päivä. Meillä ei vaihdeta kaikkien kaikkia vaatteita joka päivä, tosin pienimmän vaatekerta useimmin menee kokonaan vaihtoon päivän jälkeen. Ulkohaalarikin saa likaantua viikon, itse pesen farkut viikon välein, koululainen voi pitää samaa paitaa ja housuja pari päivää jne. Lakanat ja pyyhkeet pestään kerran kahdessa viikossa, käsipyyhkeet pari kertaa viikossa.
Kommentit (29)
Eikä meitäkään ole kuin 4 henkeä, minä, mies ja kaksi lasta, ekaluokkalainen ja 2-vuotias.
Ekaluokkalainen riehuu kavereineen välitunnilla niin, että joka päivän päätteeksi on ulkohousut niin hirveässä kunnossa ettei ne vaan harjaamalla lähde puhtaaksi. Ei minua pikkulika haittaisikaan, mutta housut ovat yltäpäältä kurassa ja hiekassa. sisähousuja pitää yleensä 2-3 päivää peräkkäin, mutta paidat pitää vaihtaa 1-2 päivän välein, yleensä on ruokaroiskeita rinnuksilla tai hihansuut mustina.
2-vuotias opettelee syömään itse ja kuivaksiopetteluvaihe myös päällä, joten joka päivä pitää vaihtaa vaatteet, toisinaan kaksikin kertaa.
Mies tekee ruumiillista työtä, joten hän vaihtaa joka päivä kaikki vaatteensa, hikoilee ja likaantuu työssään. Itse vaihdan päivittäin alusvaatteet, (kuten kaikki muutkin) ja myös paitoja/housuja usein, kun tuo pienempi roiskii syödessään minunkin päälleni ruokaa/pyyhkii räkää/suutaan olkapäähäni ollessaan sylissä.
Vaatteiden lisäksi pesen tietysti lakanapyykkiä (lakanat vaihtoon 1-2 kertaa kuussa), verhoja silloin tällöin, käsipyyhkeitä, kylpypyyhkeitä, vilttejä/huopia, tyynynpäällisiä, pöytäliinoja, villavaatteita jne.
Ahkerasta pyykinpesusta huolimatta meillä ei ole IKINÄ pyykkikori tyhjänä, valitettavasti!
Viikolla pesen pyykkiä 1-2 koneellista ja viikonloppuna kone pyörii n2-3 kertaa päivässä.
5 henkeä, joista kolme kestovaipoissa, lisäksi vauvat puklailee PALJON joten harsoja riittää... Vaippa/harso kone pyörii kerran päivässä ja sitten vaatteet siihen päälle. Käytännössä kaikkien lasten vaatteet menee joka päivä pyykkiin, koska isoin sottaa ruualla ja pienimmät puklulla. Onneksi on kuivuri, ei tätä muuten jaksaisi!
ja se on ihan kauhee show, mutta muutakaan ei voi
asutaan tropiikissa, ja lasten vaatteet likaantuvat ja hikistyvät muutamassa tunnissa, eli niitä ei juurikaan voi käyttää kuin kerran...aikuisten vaatteet yleensä vaan hikistyy - joskus vaihdan itsekin 4 paitaa päivän aikana jotta on kuiva olo...
aamulla lapset on kotivaatteissa = jotkut retkut shortsit ja t- paita pihassa leikkimässä
jos mennään ihmisten ilmoille, laitetaan siistit vaatteet päälle (pakkokin, ettei jäädytä ilmastoinnissa niillä hikimärillä t-paidoilla)
iltapäiväksi leikkikouluun koulupuku
koulun jälkeen vaihdetaan kotivaatteisiin - yleensä ne aamuiset on niin hikiset ja kosteat ettei niitä voi enää laittaa, vaan otetaan uudet
lakanat vaihtuu kerran viikossa ja pyyhkeet 2-3 kertaa
pyykki on pestävä parin päivän sisään, muuten ne homehtuu
Kone pyörii yleensä joka päivä 1-2 kertaa, joskus saattaa jäädä päivä välistä.
Meitä on isä, äiti, 7v tyttö ja 3 v kaksospojat. Pojat yleensä sotkee yhden vaatekerran päivässä, yleensä tyttökin vähintään paidan. Alusvaatteet ja sukat tietty vaihdetaan joka päivä, mies vaihtaa alkkarit ja t-paidan aamuin illoin. Tähän pyyhkeet ja petivaatteet lisäksi (pyyhkeet vaihtuu usein, petivaatteet harvoin) Itse taidan meillä vähiten tuottaa pyykkiä :) Ja kohta tähän tulee vielä vauva lisää...
joka sekin on jo ihan liikaa kun ei ole omaa pesukonetta enkä hanki ja taloyhtiöstä ei sellaista löydy. Käyn sitten kerran viikossa vanhemmillani ja kerran viikossa jonkun muun sukulaisen luona pesemässä koneellisen pyykkiä.
Parin vk välein riittää ja asun yksin.
Eikä varmasti haise meidän lapset kylässä. Ihmisten ilmoilla niillä on uudet ulkovaatteet päällä, eli pari kertaa viikossa käyttävät niitä. En mitenkään näe tarpeellisena pestä niitä useammin kuin kerran kuussa.
Kotona on sitten kotivaatteet, ja ne ei tietty olekaan aina kovin puhtaat, eikä tarvi olla. Pesen minimitarpeen mukaan.
Farkkuja ei meillä juuri käytetä, siksi niitäkään ei kerry kuin max kerran kuussa pestäväksi.