Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 kk vauva huutaa kurkku suorana, kun

Vierailija
21.04.2010 |

laittaa sänkyyn nukkumaan. Huutaa myös kun laitaa vauvan vaunuihin nukkumaan, mutta nukahtaa kun vähän aikaa on hyssytellyt.

Kysyin neuvolasta niin vastaus oli, että vauva laitetaan sänkyyn ja se nukahtaa sinne. Olen tehnyt jonkun virheen, koska vauva huutaa!

ei kertonut minkä virheen. Oppiiko vauva nukahtamaan sänkyynsä enää ollenkaan? Tissille vauva nukahtaa, jonka jälkeen siirrän sänkyyn. Jos herätän vauvan siinä vaiheessa niin kun neuvolasta käskettiin alkaa suunnaton huuto.

Mitä vauvan kanssa pitäisi tehdä, kuinka saatte vauvanne nukahtamaan yksin sänkyyn.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki keinot peliin: silittely, taputtelu, hyssyttely, laulu, ihan mikä vaan auttaa

jos vauva ei rauhoitu, nosta syliin ja kun on rauhoittunut, yritä uudelleen

riippuu paljon vauvan luonteesta kuinka nopeasti oppii tai "antaa periksi"

Vierailija
2/13 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole väärin, että kolmen kuukauden ikäinen vauva ei vielä nukahda itsekseen tai siis haluaa nukahtaa tissille :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna nukahtaa siihen. Simppeliä ;) Oppii kyllä myöhemmin nukahtamaan itsekseenkin, tuo huudattaminen kuulostaa melko raa'alta kun kyseessä kuitenki tosi pieni vauva. Ei sitä vielä tarvitse "opettaa" yhtään mihinkään vaan tarjota turvaa ja läheisyyttä.

Vierailija
4/13 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aina se ei toimi. Onko lapsi muuten perusterve?

Meillä esim. allergikko esikoinen varmaan kärsi vatsavaivoista (kutiavasta ihosta puhumattakaan), rattaissa heti huutoa, eikä nukahtanut yleensä vaikka kuinka käveli - sängyssä yleensä heti huutoa... nukahti yleensä syliin joko imetettäessä tai väsyneenä syliin pystyasennossa, josta sitten vietiin nukkumaan... (eikä sitten kauaa koskaan nukkunutkaan)...

yksi neljäsyä lapsesta meillä oli tällainen, jonka vaan laittoi sänkyyn ja alkoi nukkua ( ja kumma kyllä hän on koko perheen tempperamenttisin tapaus), kaksi muuta on rauhoittunut silittelemällä... kunnes olleet siis riittävän vanhoja tajuamaan, että nyt on aika nukkua, siinä 1-2 v alkaneet itse nukahtaa...

Vierailija
5/13 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä vauva 3 kk ja ei todellakaan nukahda itekseen.. mahavaivatkin vielä vaivaa.

eikös tuota nukutusta varten oo ne unikoulut? joita siis puolen vuoden ikäsenä voi alotella.. vauva on vielä 3 kk:n ikäsenä niin pieni, ja just alkaa havahtua kunnolla ympäristöönki. en pitäis kiirettä.

Vierailija
6/13 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla 3 lasta ja kaikki valvoneet tosi myöhään, tissiä pitäny antaa ja hyssyttää puoleen yöhön asti, ainakin 6 kk asti. Kauhea huuto oli kun yritti laittaa petiin hereillä. Mulla ei koskaan onnannut.

Nyt onneks ovat jo koululaisia. ja nukkuvat omissa sängyissä :-))

Vierailija
7/13 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat kuitenkin vaatineet ensimmäisen vuoden rintaa nukahtaakseen. Mitä nyt vaunuihin nukahtivat ulkoiltaessa.

Äitini on muuten neuvolan terkka ja hänestä asia on ihan normaali. Rintalapset nukahtavat usein näin.

Eli siis sinulla on ihan ok vauva, joka on tottunut nukahtamaan rinnalle. Mutta kyllä se aikanaan oppii nukahtamaan ilman. Meillä on nuorin 2,5v ja nukahtaa ihan itse.

Vierailija
8/13 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kukaa minun lapsist nukahtanu vauvana omaan sänkyyn.ei myöskää tämä 2,5kk kuopus.eikä tarviikkaan.minun lapset nukkuu vieressä ja piste.

vaikka kuinka isona:)

Vierailija
9/13 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa sänkyyn nukkumaan. Huutaa myös kun laitaa vauvan vaunuihin nukkumaan, mutta nukahtaa kun vähän aikaa on hyssytellyt. Kysyin neuvolasta niin vastaus oli, että vauva laitetaan sänkyyn ja se nukahtaa sinne. Olen tehnyt jonkun virheen, koska vauva huutaa! ei kertonut minkä virheen. Oppiiko vauva nukahtamaan sänkyynsä enää ollenkaan? Tissille vauva nukahtaa, jonka jälkeen siirrän sänkyyn. Jos herätän vauvan siinä vaiheessa niin kun neuvolasta käskettiin alkaa suunnaton huuto. Mitä vauvan kanssa pitäisi tehdä, kuinka saatte vauvanne nukahtamaan yksin sänkyyn.

Herättää vauva ennen sänkyyn laittamista??? Voi haloo ja päivää, eikä maalaisjärkeä tosiaankaan saa käyttää enää missään ja onko se neuvolahlökunnaltakin ihan kiellettyä!!

Et tietenkään herätä vauvaa, jos hän on nukahtanut vaikka sun syliin tms ja kannat hänet sänkyyn.

Onhan sen nyt ihan kukkua, kun mullekin on joku väittänyt, että vauvan pitää herätä tismalleen samasta paikasta kuin mihin on laitettu nukkumaan. JUST.. No ei meillä ole kukaan lapsista mennyt rikki tai saanut psyykkisiä vaurioita, vaikka on kannettu omaan sänkyyn nukahdettuaan ensin soffalle, syliin, sitteriin, lattialle ties minne. Eivät vaikuta heräämisiin mitenkään, päinvastoin, se sänkyhän on tuttu paikka kun herää!

Pienikin vauva osaa jo pelätä ja pelkoa ja ikäväähän hän itkee kun hänet yksin laitetaan sänkyynsä nukkumaan. Tämä on niin lapsikohtainen asia ja tempperamentista kiinni. Meillä ainakin on huomattu, että toiset lapset jäävät mukisematta nukkumaan yksin ja toisten kanssa vaan tätyy tehdä enemmän totuttelua ja nukahtavat syliin tai viereen aluksi. Pääasia, ettei nukahtamishetkestä tule pelottava ja inhottava asia. Siitä poisoppiminen onkin jo kovan työn takana.

Samaten olen huomannut, että "reippaallekin" lapselle tulee kausia, jolloin halutaan olla sylissä tai nukahtaa kainaloon. Sallittakoon heille se.

Meillä ovat kaikki kolme lasta nukkuneet yöt omissa sängyissään n.2,5 vuotiaasta lähtien. Joskus tulee tilanne, että nähdään pahaa unta ja kömmitään viereen -ihanaa

Vierailija
10/13 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas kummallinen ohje... Meillä on lapset nukahtaneet mun syliin tai kainaloon tai tissille tai pullolle, enkä koskaan ole herättäny, vaan nostanu omaan sänkyyn tai nukkunu vauva kainalossa. Nukuta huoletta sellaiseen paikkaan, missä nukahtaa!

Vierailija
11/13 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun muutamat vastaajat ovat olleet ehdottomasti sitä mieltä, ettei vauvaa VOI jättää yksin sänkyyn nukahtamaan, eikä se VOI nukahtaa sinne. Meillä kaksi kolmesta lapsesta on nukahtanut itsekseen yöunille jo ihan vauvasta. Ja ihan hyvillä mielin ovat omaan sänkyynsä jääneet nukahtamaan. Että lapset ovat erilaisia...

Esikoinen nukahti aina rinnalle, myöhemmin kainalooni tai tuutulauluun. Olin silloin ihan varma, ettei lasta VOI jättää yksin nukahtamaan. Mutta kuinka ollakaan, keskimmäinen oppi ihan "vahingossa" nukahtamaan itsekseen: Kun oli kaksi pientä ja vain yksi nukuttaja, pienempi joutui välillä jäämään hetkeksi yksin sänkyynsä isoveljen iltapesun ajaksi. Ja sinne se yleensä nukahti äitiä odotellessan (ihan ilman huutoa). Pian vein vauvan tarkoituksella omaan sänkyynsä nukkumaan, sanoin hyvää yötä ja lähdin huoneesta. Eikä mitään itkua. Tähän nukkumaanmenon helppouteen saattoi toki vaikuttaa se, että lapsi oli ja on edelleenkin todella iltauninen, toisin kuin esikoinen.

Nyt kolmosen kanssa ollaan tarkoituksella harjoiteltu yksin nukahtamista. Vien unisen ja syötetyn vauvan illalla sänkyynsä ja usein se myös sinne tyytyväisenä jää. Mutta jos tulee itku, niin sitten rauhoittelen vauvan ja joko jätän sänkyynsä uudestaan tai sitten yritämme myöhemmin uudestaan. Ja usein pieni myös nukahtaa kesken iltasyötön, enkä silloin tietenkään herätä, nostan vain sänkyynsä.

Että erilaisia nuo vauvat ovat - ja äidit :)

ps: Vielä tarkennuksena sen verran, etteivät meidän vauvat ole koskaan siis nukkuneet koko yötä yksin omassa huoneessaan, vaan äidin sängyn vieressä pinniksessä - ja yleensä viimeistään aamuyöstä äidin kainalossa :) Nuoremmat ovat vain nukahtaneet itsekseen, mikä on helpottanut suunnattomasti iltahulinoita.

Vierailija
12/13 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unikouluja voi pitää sitten myöhemmin, mutta anna hyvä nainen vauvan nukahtaa tissille, jos siihen nukahtaa.

Mitä tulee huutamiseen, niin mun molemmat lapset on pitäneet sellaista uniääntelyä ennen kuin ovat nukahtaneet. En ihmettelisi jos joku vauva huutaisi kunnolla ennen kuin nukahtaa.

Vierailija
13/13 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli sama juttu. Annoin vauvan rauhassa nukahtaa tissille ja siitä siirsin omaan sänkyyn. 4,5kk vanhana vauva oppi sit nukahtamaan omaan sänkyyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi