Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vastaan huutis-ostajalle nätisti?

Vierailija
21.04.2010 |

Minulla on omakuvauksessa tieto, että en palauta postikuluja. Kohteessa on myös mainittu postikulujen määrä. Olen ajatellut niin, että se on tavallaan osa kauppahintaa. Nyt yksi ostaja alkoi vänkäämään, että jos saisi pienemmillä postikuluilla? Miten vastaisit?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osta näiltä, joissa postikulut näyttävät selkeästi liian suurilta tai ei osata kertoa oikeaa määrää. Musta postikulut eivät ole osa kauppahintaa, miksi sitä hintaa ei sit voi korottaa suoraan. Turha syyttää postia aiheetta ja vetää itse välistä.

Antaisin kyllä alemmalla postilla, koska onhan se kypsää, jos ostaja luulee maksavansa pakettihinnan ja sit tuleekin normikirjeenä perille. Ja misäs sitten jos, ei voikaan jäljittää pakettia ja se katoaa. Kyllä siinä tajuaa vedätyksen. Ostaja ehkä ajattelee, että et ole oikein tajunnut, että tämä tulisikin halvemmilla posteilla. Hänellä asiasta saattaa olla paljonkin kokemusta.

2/20 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...olen huomannut, että kohteet menevät paremmin kaupaksi jos postikulut ovat pienet.

Eli tuotteesta maksetaan enemmän kunhan postituksen saa halvalla.

Mieluummin kanattaa sisällyttää tuotteen hintaan postikuluja, kuin postikuluihin tuotteen hintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myyjän ehtoja? En osaa vielä sanoa, olenko arvioinut postikulut yläkanttiin vai en. Ne on kuitenkin selkeästi ilmoitettu kohteessa.

ap

Vierailija
4/20 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
5/20 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huutanut kohteen.

ap

Vierailija
6/20 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka myyvät muka tuotetta halvalla ja sitten ottavat osansa postikuluista.

Vierailija
7/20 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyydät vaikka maxikirjeen hintaa, vaikka postipakettina saisi halvemmalla, niin mun mielestä pitää laittaa sillä millä ostaja haluaa.

Mun mielestä on ostajan vedättämistä jos pyydät 15e postikuluja, vaikka oikeasti lähettäisit työnantajan piikkiin.

Jos postikulut ovat mielestäsi osa kauppahintaa, laita jatkossa teksti "postikulut sisältyvät hintaan" ja hv sitten isommaksi

Vierailija
8/20 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet kyllä ap siinä mielessä oikeassa, että jos sulla lukee ettet palauta postikuluja niin periaatteessa se pätee.

Tällöinhän ostajan kanssa pitäisi pystyä neuvottelemaan ennen maksamista jos ostaja tietää oikean postikulun (vaikka 10e) verrattuna pyytämääsi (5e).

Vierailija
9/20 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säännöt ihan väärin, jos tämä asia onkin näin kuin kirjoitat. Arvioin aina postikulut, joskus ne menevät hiukan yläkanttiin ja joskus alakanttiin. Tähän asti ei ole kukaan huutaja niistä valittanut, varsinkin kun myyn muutenkin aika edullisesti.

Täytyypä lähettää huutiksen ylläpitoon viestiä, että muuttavat sääntöjään.

ap

Vierailija
10/20 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostajan on mukisematta hyväksyttävä ne! Ei huudon jälkeen saa alkaa vinkumaan hinnan alennuksia. Minä sain huonon palautteen kun olin laittanut särkyvän lautasen pakettihinnalla ilmoitukseen, ja ostaja huudon jälkeen vaati sitä tavallisena kirjeenä! En suostunut.

Vierailija
11/20 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten postikuluja voi arvioida ylä- tai alakanttiin? Postilla on tarkka hinnoittelu, joten painon ja mittojen mukaan on helppo laittaa todelliset postikulut. Alakanttiin arviointi on oma moka; yläkantiin arviointi on rahastusta. Jos myy paljon huutonetissä, niin postikulujen kanssa kannattaa olla tarkka. Minä ilmoitan aina todelliset postikulut ja pyrin postittamaan mahdollisimman edullisesti (huuto-paketti, Helposti-kuoret). En itse huuda kohdetta, jossa postkuluja ei ole etukäteen ilmoitettu tai jos postikuluja peritään selvästi liikaa (esim. yksi lasten paita -> postikulut 5e!!).

Varsinaiseen kysymykseen vastaisin, että periaatteessa kohteessa ilmoitetut postikulut ostaja tietää jo huutaessaan. Postikulujen määrän tai selvennystä niihin voi kysyä myyjältä ENNEN kuin tekee tarjouksen tai ennen kohteen sulkeutumista. Jälkikäteen ei mielestäni tarvitse asiasta neuvotella. Paitsi ehkä siinä tapauksessa, jos kohteessa on ilmoitettu postikulut selvästi yläkanttiin: myyjä arvioi postikuluiksi esim. 10e ja tuote on postitettavissa maksikirjeenä hintaan 6,70e. Jos haluat olla kiva ja joustava myyjä, niin veloitat vain todelliset postikulut; kauppahinta muodostuu tarjousten perusteella. Postikulujen laskeminen osaksi kauppahintaa on hieman kummallista; entä jos joku noutaa tuotteen? Hänhän saa sen sitten tavallaan alihintaan, kun postikuluihin piilotettu osa kauppahintaa jää maksamatta.

Niitä omakuvauksia eivät kaikki huutajat varmaan lue, joten tieto siitä, että et palauta postikuluja, voi jäädä epäselväksi. Suosittelen lisäämään tämän tiedon myös kohteeseen postikulujen lisäksi.

Vierailija
12/20 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"en palauta ylimääräisiä postikuluja" -lause omakuvauksessa vaan kuulostaa tosi tylyltä. Sitä ei pehmennä yhtään "mutten myöskään peri niitä lisää". Miksi ihmeessä joku ei palauta rahaa, joka ei hänelle kuulu? Mikä pointti siinä on myyjän näkökulmasta?

Sääntöjen vastaistahan palauttamattomuus ei millään tavalla ole, mutta se kertoo myyjästä yhtä sun toista.

Mutta niin se on, että jos ei miellytä, sitten ei huuda.

Vierailija
13/20 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kun ei kotona ole tarkkaa vaakaa niin helposti tulee arvioitua postikulut väärin. Esim. jos paketti on 495 g niin se tulee maksikirjeenä (6,70 vai mitä se oli) ja jos taas postin vaaka näyttää 500 g niin hinta on vähintään 8,50 e.

Itse olen ap:n kanssa samalla kannalla ja jos huutaja on hyväksynyt pk:t niin ei niistä jälkikäteen pidä alkaa tinkaamaan. Mutta toisaalta jos ostajalla on mielessä jokin halvempi tapa postittaa niin miksi sitä ei sitten voisi käyttää?

Vierailija
14/20 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällöin myyjänä arvioin välillä ylä- ja välillä alakanttiin jolloin pitkällä aikavälillä lopputulos on jotakuinkin 0. Jos pitää palauttaa ylimääräiset niin kai sitten on reilua että myyjä voi myös periä lisää jos on arvioinut alakanttiin? Itse en ainakaan huutajana tykkäisi tällaisista yllätyksistä vaan tahdon tietää tarkan hinnan jo huutaessani. Siksi minusta sitovat pk:t ilmoituksessa on toimiva ja paras vaihtoehto.

"en palauta ylimääräisiä postikuluja" -lause omakuvauksessa vaan kuulostaa tosi tylyltä. Sitä ei pehmennä yhtään "mutten myöskään peri niitä lisää". Miksi ihmeessä joku ei palauta rahaa, joka ei hänelle kuulu? Mikä pointti siinä on myyjän näkökulmasta?

Sääntöjen vastaistahan palauttamattomuus ei millään tavalla ole, mutta se kertoo myyjästä yhtä sun toista.

Mutta niin se on, että jos ei miellytä, sitten ei huuda.

Vierailija
15/20 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi muuta sanoa :)

ap

Vierailija
16/20 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kysymys on taas kaiken kaikkiaan toimituskuluista. Postiin tulee monilla matkaa, tarvitaan autoa ja bensaa, tuote tarvitsee myös pakata johonkin.

Jos siis on arvioinut postikuluihin vaikka 2 e ja tuleekin perille 1,1 tai 1,6 eurolla, en kyllä palauttele sillä olen kuitenkin varta vasten lähtenyt postiin autolla, ja kulujahan tästäkin tulee. Siis toimituskuluja kaiken kaikkiaan.

En siis muuten koskaan laske bensoja tai pakkausmateriaalia toimituskuluihin, mutta jos olen arvioinut hiukan yläkanttiin, en kuitenkaan pääse tällä pikkuerotuksella tekemään voittoa vaan se on mennyt bensoihin jne.

Vierailija
17/20 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en peri lisää enkä myöskään palauta postikuluja. Mutta kohteessa ilmoitan tarkat ja todelliset postikulut, joten voisin tuon lauseen sieltä kuvauksesta ihan yhtä hyvin poistaa. Monesti lisään siihen muut toimitusehdot-kohtaan esim. paketin painon; varsinkin jos on muutamasta grammasta kiinni meneekö maksina vai pakettina (siis "selitykseksi" miksi tuotteesta menee ko. postimaksu). Tai tarjoan mahdollisuutta valita postitanko kaikki yhdessä, jolloin esim. maksikirjeenä 6.70e tai kahdessa kuoressa 2x1.60e=3.20e. Huutaja maksaa sitten sen mukaan kumman postituksen valitsee.

Mutta ap:lle ei näytä kelpaavan mikään muu kuin oma tapa ajatella asiaa, joten en ymmärrä miksi edes kysy asiaa??

Vierailija
18/20 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että postikulut on vaan ne kulut jotka lähettäjä maksaa postiin. Jos näin on, alan ostaa valmiit pakkausmateriaalit postista, ja laitan kuitin mukaan. Ei paketoiminen ja postiin kuljettaminenkaan ole ilmaista joka kolkassa maailmaa. Ja sitten ruikutetaan 30 sentistä.

Vierailija
19/20 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ne bensakulut ja mahdolliset pakkausmateriaalit tulee siinä tuotteen hinnassa ei postikuluissa (tai toimituskuluissa). Ostajat aika hyvin ovat perillä postin taksoista ja herkästi kyselevät miksi postikulut on tuon verran, joten minusta ne muut kulut sisältyvät myydyn tuotteen hintaan. Pakkaamisessa suosin kierrätysmateriaaleja enkä muutenkaan ole paljon päätäni vaivannut näillä muilla "kustannuksilla". Minusta tärkeintä on, että tavara kiertää enkä viitsi laskea kattaako hinta varmasti myös sen kirjekuoren, jossa tuotteen postitan...

Vierailija
20/20 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sellaisen sattuu pakkaamiseen tarvitsevan. Ruokaostoksilla sen voi samalla kertaa napata kotiinsa... kaupoissahan ne menee suoraan pahvikierrätykseen. huh, huh! Ja niitä helpostikuoriahan saa ostaa postista ja niissä se PAKKAUS(eli kirjekuori) on hinnoiteltu siihen postimaksuun mukaan. Ei pidä olla ihan urvelo ja voi lopettaa myymisen jos se postiinvieminen on niin sairaan rankkaa ja kuluttavaa...

että postikulut on vaan ne kulut jotka lähettäjä maksaa postiin. Jos näin on, alan ostaa valmiit pakkausmateriaalit postista, ja laitan kuitin mukaan. Ei paketoiminen ja postiin kuljettaminenkaan ole ilmaista joka kolkassa maailmaa. Ja sitten ruikutetaan 30 sentistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän