Ontelosyylät, auttaako niihin mikään?
6-vuotiaalla, kuivaihoisella pojalla on ontelosyyliä takareisissä ja polvitaipeissa. Ensin oli ihan muutama vaan, nyt niitä on ihan älyttömästi ja ne tuntuvat kutiavan niin, että hän raapii ihon verille. Olen voidellut Basibactilla ja hydrokortisonilla, mutta eipä tunnu auttavan. Googlasin ontelosyylät ja näyttäisi, ettei niihin auta kuin aika, mutta onko olemassa mitään poppaskonsteja tai muita vinkkejä joilla tartunnan saisi paranemaan nopeammin tai ainakin lievitettyä kutinaa?
Kommentit (11)
Tein siis just kuten esim. Tartuntaliiton webbisivuilla sanottiin, rasvasin ja odottelin että paranisivat itsekseen, ja lopputuloksena ontelosyyliä on varmaan sata, tosin hyvin pieniä...olisi pitänyt vain puristaa ne pois, sillä muistelin tätä kyllä itsekin omasta lapsuudestani. Tosin kyllä yritin puristaa yhtä, mutta poika kiljui kuin syötävä, joten annoin sitten olla. No, eipä tässä auta kai kuin odottaa.
ovat luontaistuotteita ja niitä saa esim. prismasta. Meillä lähti syylät niillä
kuten toki muutenkin tulehtunut voi jättää. Omalta pojaltani sain puristettua yhden ihan molluskapinseteillä, mutta sen jälkeen ei ole antanut koskea. Niinpä niitä on nyt parikymmentä, osa tosi isoa, vaan kyllä aika ne parantaa. Ihoa kannattaa rasvata ihan perusvoiteella, jotta ei kuivuus herkistäisi lisääntymiselle. Kortisonivoiteita ei kannata laittaa.
valtavasti molluskoja jalkojen taipeissa.Riehaantuivat nopeasti, mutta pari viikkoa sitten aloitetttiin osterivinokaskapselikuuri ja ahkera rasvaus. Molluskat tykkää kuivasta ihosta, joten perusrasvaus kannattaa tehdä kunnolla. Laita ihan perusvoidetta alue valkoiseksi ja tulehtuneisiin voi tietty laitta basibactia. Kortisonivoidetta ei ainakaan meille suositeltu, viruksen aiheuttama ongelma. Ja mikä nyt parasta; molluskat ovat alkaneet kuivua hienosti eikä uusia ole tullut! :) Suosittelen siis kapseleita yhdistettynä hyvään ihon kosteutukseen. Ja se hyvä noissa on, että kun lopulta lähtevät niin eivät palaa. Ja nipistelemään ei kannata ruveta, jos useampi molluska löytyy.
Ontelosyylät lähtevät kun kehon oma vastustuskyky virukselle herää; voi kestää kuukauden tai vuosiakin. Osterivinokas oli lääkärin mukaan ihan huuhaata.
Nyppiä voi jos haluaa, minä olen nyppinyt kasvoissa olevat Emlan avulla. Silloin se ei tunnu yhtään.
Lastenlääkärimme sanoi että nykyään ei suositella nyppimistä ja hänen mielestään se on hyödytöntä lapsen kiusaamista. Syylät lähtevät kun ovat lähteäkseen. Joskus jos lapsi nukutetaan muusta syystä niin he voivat samalla nyppiä niitä pois. Meillä oli sovittu lääkärin kanssa nyppimisestä tyräleikkauksen yhteydessä mutta kun mentiin leikkaukseen niin syylät olivatkin jo kadonneet :)
on se mikä varsinaisesti parantaa molluskat. Itse puristelin isoimpia ja hankalimmassa paikassa olevia (pakarataipeessa, jolloin sattui pöntön reunaan jne) laittamalla ensin EMLAa ja sitten puristamalla pinseteillä.
Vaseliini, Bacibackt ja rasvaisen perusvoiteet runsaaseen käyttöön. Ja muista: siinä vaiheessa kun ovat erityisen ärsyyntyneen näköisiä hoitosi tehoaa!!! Molluskat nimittäin ennen häipymistään tulehtuvat ja ärsyyntyvät ja minä tein ensimmäisen potilaani kanssa sen virheen, että siinä vaiheessa aloin empiä hoitoani ja kokeilin jotain muuta = molluskat rauhoittuivat ja jatkoivat oloaan!!
Mutta se on iloista, että kun niistä kerran on päästy, ne eivät (yleensä) tule takaisin!
Ontelosyylät lähtevät kun kehon oma vastustuskyky virukselle herää; voi kestää kuukauden tai vuosiakin. Osterivinokas oli lääkärin mukaan ihan huuhaata.
Nyppiä voi jos haluaa, minä olen nyppinyt kasvoissa olevat Emlan avulla. Silloin se ei tunnu yhtään.
ov-kapseleiden vaikutuksesta, mutta koska niin moni on saanut avun niin suositteli kokeilemaan. Nuo ovat sellaisia, jotka sparraavat elimistön omaa puolustuskykyä, joten sitä kautta tuo etu tulee, eihän ne mitään älykapseleleita olekaan, jotka aattelisivat, että "Hmmm...ontelosyyliä, taidanpa ne nujertaa..." :)
Toisille auttaa homeopatia. Esim. mun lapsella homeopaattisten ottamisen jälkeen kahden päivän päästä kaikki toistasataa molluskaa "räjähti" ja kuivahtivat viikossa eikä sen jälkeen näkynyt. Kaverin lapselle ei auttanut, mutta selvästi hillitsivät uusien tuloa. Toisille ei tule mitään muutosta. Mutta kannattaa ehdottomasti kokeilla.
me ollaan vaan rasvattu ihoa ahkerasti, muutama joskus aina tulehtuu sitten ollaan laitettu nihin basipac voidetta niin pahemmat on alkaneet rauhoittua,, niin nyt näyttää että leviäminen on loppunut kun iho parempi ja olen sanonut ettei koske ja raavi niitä silloin ne leviävät kun ovat auki.
asiaan olisi pitänyt puuttua silloin, ku nniitä oli vain muutama. Raapimisen ja rasvauksen takia virus on nyt levinnyt.
Mutta siis meillä olen saanut ne pois todella helposti: kun näen sellaisen, puristan sen sisällön pois ja laitan desinfioimisainetta. KOSKAAN ei ole tullut lisää vaan vaiva on loppunut siihen.
Ja joo, sattuuhan se vähän, mutta ei mitään ongelmaa ole lapsilla ollut kestämisen suhteen. Nipsaisu on nopea ja (tyttöjä kun ovat) ovat halunneet nuo rumat näpyt pois heti.