MÄ - Narsisti???
Mietin usein onko mussa osittain narsistisia piirteitä. oon asiasta lukenut ja itteeni koittanut tutkiskella.
Voiko narsisti tavallaan tehdä diagnoosin ittestään? Tottakai varsinaisen diagnoosin tekoon tarvitaan lääkäri muta ymmärrätte varmaan mitä mä tarkotan.
Vai eikö narsistit huomaa/tunnusta ittessään narsistisia piirteitä?
Kommentit (25)
Yksi narsismin piirteistä on ettei kykene katsomaan toimiaan kriittisesti ja myöntää kärsivänsä narsismista, siksi sen hoitaminen onkin niin hankalaa. Jos narsisti joutuukin tilanteeseen jossa hänellä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kohdata asia, romahduttaa se narsistin koko maailman.
Tunnut pohtivan asiaa melkoisen rauhallisesti, joten luultavasti olet vain terveellä tavalla itserakas, joskin hieman ylihuolehtiva persoona :)
Luin narsistin tunnusmerkkejä ja mulel tuli kurja olo kun löysin niistä jotain itteeni.
Ehkä mä oon "vaan" kontrollifriikki tai jokin muu psyykkisen sairauden diagnoosi sopii muhun.
Empatiaa mä kyllä pystyn kokeen ihan liikaakin.
Mutta oon hallitseva, nykyään tosi ilkeä, omissa oloissani viihtyvä, haluan kontrolloida kaikkee mahdollista. En tykkää ittestäni tällasena.
Pidemmän aikaa oon yrittänyt muuttaa hitaasti itteeni siinä onnistumatta.
minusta tulee kontrollifriikkin, lyhytpinnainen, aistiyliherkkä ja eristäytyvä pitkään jatkuneen stressin seurauksena.
Toisaalta olen lukenut narsistikuvauksia lähinnä opetusmateriaalina eli osaan käyttäytyä kuin narsisti, mutta teen sen tietoisena siitä, että se on narsistista käytöstä. Osaisin kyllä halutessani olla myös ns. normaali, mutta kun sillä tyylillä ei hommat toimi.
Eli tuskin olet täysiverinen narsu.
Yksi tärkeä piirre narsuille on täysi tunteettomuus. Sinä olet empaattinen, joten tuo diagnosi ei sinuun osu.
Hienoa että mietit käytöstäsi.
Itse en tunne paljon mihinkään asiaan empatiaa, eli en ihan sentään psykopaatti, mutta sosiopaatti taitaa olla se oikea termi
Tunnut pohtivan asiaa melkoisen rauhallisesti, joten luultavasti olet vain terveellä tavalla itserakas, joskin hieman ylihuolehtiva persoona :)
Olen lukenut paljonkin tapauksista, joissa narsisti tavallaan epäilee olevansa narsisti, mutta saattaa pitää sitä jotenkin siistinä ja hienona asiana, ennenkaikkea ei pyri muutokseen tai kykene siihen.
Toisaalta en minäkään usko, että asiaa kriittisesti pohdiskeleva on ainakaan pahimmanlaatuinen tapaus, mutta persoonallisuushäiriöinen hän voi olla. Olennaisinta on kaiketi halu ja kyky parantua liiallisesta narsismistaan aidosti, tai niiden puute.
Mitä tulee terveeseen itserakkauteen ja narsismin tunnusmerkkeihin, mielestäni ne eroavat kuin yö ja päivä toisistaan. Narsistilla elämää ohjaa kyvyttömyys empatiaan, ilkeys, kateus, juonittelun ja hyötymisen tarve, eikä niissä ole mitään hyvää.
Minä olen jossain asioissa narsisti, koska muuten en saa tahtoani läpi. Narsismi on vain äärimmäistä halua saada oma näkemys toteutettua. Tämä ei ole aina paha asia, sillä joissain tapauksissa päämäärä pyhittää keinot. Arvelen, että en ole ainoa "narsisti", jolle narsismi on valinta.
Kauheeta kun menee kylmät inhon väreet. Mulla varmaan sitten on jokin persoonallisuushäiriö.
Siihen tuskin on lääkettä kuten kai monia masennuksia voi hoitaa lääkkeillä? Terapiaa? onkohan hypnoosista mitään hyötyä? Psykologi vai psykiatriko tekee diagnoosin?
AP
Minä olen jossain asioissa narsisti, koska muuten en saa tahtoani läpi. Narsismi on vain äärimmäistä halua saada oma näkemys toteutettua. Tämä ei ole aina paha asia, sillä joissain tapauksissa päämäärä pyhittää keinot. Arvelen, että en ole ainoa "narsisti", jolle narsismi on valinta.
Narsismi ei ole mikään "valinta", jos puhutaan narsistisesta persoonallisuushäiriöstä ja ylipäänsä, lievemmissäkin narsistisen kehityksen häiriöissä.
että persoonallisuushäiriöinenkin käytös voi olla täysin tietoinen valinta? Mielestäni usein ihmisen älykkyyttä aliarvioidaan kun väitetään narsistin olevan jotenkin kykenemätön empatiaan. Hän voi aivan yhtä hyvin olla haluton empatiaan, ja ehkä hyvästä syystä. Persoonallisuushäiriöitä käsitellään usein todella löperösti juuri kyökkipsykologien ja muiden Kotiliesi-eksperttien lausunnoissa.
että persoonallisuushäiriöinenkin käytös voi olla täysin tietoinen valinta? Mielestäni usein ihmisen älykkyyttä aliarvioidaan kun väitetään narsistin olevan jotenkin kykenemätön empatiaan. Hän voi aivan yhtä hyvin olla haluton empatiaan, ja ehkä hyvästä syystä. Persoonallisuushäiriöitä käsitellään usein todella löperösti juuri kyökkipsykologien ja muiden Kotiliesi-eksperttien lausunnoissa.
ja olen lukenut erinnäisiä hyllymetrejä aiheesta. Nimenomaan se käytöksessäni on persoonallisuushäiriötä se mitä en voi itse valita ja huom! mitä en itse hyvin usein edes huomaa. Esim. empatian tunteita muitakaan tunteita ei kukaan valitse, niitä joko tuntee tai ei. Käytöksen voi valita. Mutta senkin tiettyyn rajaan asti.
Miksi valitsisi? Nyt taas sotketaan narsismi itsensä puolustamiseen ja itsekkyyteen. Narsisti on kyllä noita, mutta ennen kaikkea narsisti on ihminen, jonka sisin on heikko ja itsetunto olematon. Tätä sisäistä tyhjyyttä kompensoi tiedostamattomalla käytöksellä. Ts. narsisti ei tiedä olevansa huono itsetuntoinen ja heikko vaan pitää itseään vahvana. Sen sijaan heikko ihminen, joka tiedostaa ongelmansa, voi yrittää olla vanhempi ja jämäkämpi. Tämä juuri johtaa siihen, että narsisti ei valitse käytöstään ja ei näe sitä objektiivisesti, joten on todella raska lähipiirissä.
maailmaa erinomaisesti. Kun ei kyetä tuntemaan tunteita, sekoitetaan käyttäytyminen ja tunteminen keskenään. Sanotaan että laitetaan normaali ja pershäiriöinen johonkin tilanteeseen, jossa "normaali" reagoi normaalisti ja tuntee pahaa oloa jostain asiasta. Pershäiriösen aivot raksuttaa että tässä tilanteessa "kuuluu" tuntea tunnetta x, ja pershäiriönen luulee valitsevansa tunteeko vai ei. Todellisuudessa hän valitsee näytteleekö tunnetta vai ei. Koska hän ei tiedä tunteista juuri mitään, hän luulee että tunteen näytteleminen on tunteen kokemista. Jolloin mahdollistuu valinnasta puhuminen.
Minulla ei ole narsistista persoonallisuushäiriötä vaan toinen pers.häiriö, joten voin puhua vain omasta puolestani. Silti mekanismit on varmasti samat, joten uskallan kommetoida myös narsismin kannalta. Usein näkee kiroitettavan narsistista siihen sävyyn että narsisti, tuo kamala ja ilkeä ihminen, näyttelee tunteita!! No joo kyllä, mutta yllä kuvatulla mekanismilla narsisti ei tiedä muuta tapaa. Hän luulee, että niin kaikki muutkin tekevät ja ettei ole muuta tapaa. Jos hänelle selittäisi tunteista tai empatiasta hän voisi luulla ymmärtävänsä, muttei oikeasti ymmärtäisi paljoakaan. Yhtä paljon kuin sokea voi kuvitella näkemistä.
Yritit päästä osoitteeseen joka on tällä hetkellä saavuttamattomissa... MULLE TULEE VOISKO JOKU KOKEILLA: VAIKKA ALOITTAMALLA KESKUSTELUN ESIM. TESTI TAI MOI
"Tärkeimpänä ominaisuutena tässä häiriössä on liioiteltu ja pysyvä pyrkimys kontrolloida. Anankastisten potilaiden pitää kontrolloida niitä jotka ovat heidän lähellään, kontrolloida kaikkea epävarmaa, ja kontrolloida omia ajatuksiaan ja tunteitaan. Anankastisilta henkilöiltä puuttuu sisäinen turvallisuuden tunne ja he yrittävät tehdä ulkoisen maailman täydellisesti ennustettavissa olevaksi. Anankastiset henkilöt pelkäävät omia sisäisiä aggressiivisia viettejään ja he välttävät osoittamasta vapaasti tunteitaan. Muut käsittävät tämänkaltaisen persoonallisuuden tunnusomaisesti joustamattomaksi ja uppiniskaisen tehottomaksi."
Tosin eipä persoonallisuushäiriöisetyleensä itseään kykene diagnosoimaan, kun häiriötilaan kuuluu se sokea piste omille virheille.
Olisiko ihan vaan masennusta, ahdistusta?
Kaikilla meillä on omat vikamme ja oikkumme.
Narsistinen luonnehäiriö:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_persoonallisuus