Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kellään muulla ummetusta aina ennen kuukautisia?!? Kamalaa... ov

Vierailija
18.04.2010 |

Minulla on nyt ollut n. vuoden verran aina ennen kuukautisia ihan megaummetus eli ei suolistossa tapahdu yhtään mitään ja joudun syömään ulostuslääkkeitä! Gynen mukaan kaikki kunnossa joten ei liity hänen mielestään munasarjoihin/hormoneihin tms lainkaan. Mitä hittoa tämä oikein sitten on? Muulloin siis vatsa toimii normaalisti, mutta aina 2-3 päivää ennen kuukautisia tämä riesa...

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan lääkärille puhunut, mutta tiedän pari muutakin joilla sama vaiva.

Olen miettinyt, liittyisikö jotenkin nesteen keräytymiseen elimistöön, koska turvotus on myös ongelmana samoihin aikoihin. T.s. tuntuu ettei mitään pääse ulos...

Vierailija
2/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maha menee niin löysälle että huh! Ihan normaalia tämä ainakin on, niin luulisi että on ummetuskin :) en tosin itse tiedä mistä johtuu, mutta monilla kavereillakin kuukautisten aikana menee vatsa löysälle/kovalle.

Joskus on vähän ummetusta minullakin, mutta harvemmin. Sitten kun vessaan voisi mennä, alavatsa on niin kipeä ettei pysty ponnistamaan kakkaa pois :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla niin, että maha tosi kovalla jokin aika ennen. Ummetuskivut tuntuvat jotenkin menkkamaisilta. Sitten kun kuukautiset alkavat, tulee ripuli.

Vierailija
4/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutoin vatsa toimii hyvin säännöllisesti kerran päivässä, melkein minuutilleen, mutta kuukautisten ekana päivänä kakka ei vain tule. Tokana päivänä saan punnertaa kivikovaa tuotosta. Näin on ollut melkein alusta asti.

Vierailija
5/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä miettinyt mistä johtuu, havainnoinut vain että näin on:/ Ärsyttävää.

Vierailija
6/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ummetusta ennen menkkoja. Mulla se liittyy mun endometrioosiin. Eli endo jyllää myös siellä suoliston liepeillä.

Vierailija
7/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun menkat alkavat, tulee ummetus ;))

Vierailija
8/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei löytynyt kohdussa ja munasarjoissa jne. mitään, mutta nyt olen miettinyt, voisiko se olla suolistossa.

Vierailija
9/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsa toimii itselläni melkein jopa liiankin hyvin muutama päivä ennen kuukautisten alkua ja pari päivää alkupäivien jälkeen.

Muuten loppukuu meneekin sitten kroonista ummetusta ja kaikkia sen liitännäisvaivoja potiessa... :(

Vierailija
10/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

7, onko sulta tutkittu ja löydetty endo? Minulla ei löytynyt kohdussa ja munasarjoissa jne. mitään, mutta nyt olen miettinyt, voisiko se olla suolistossa.

On löydetty endo ja operoitu. Kaikkea ei saatu poistettua. Onko sulle tehty laparoskopiaa? Ultraamalla endo ei näy.

t:7

Vierailija
11/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla niin, että maha tosi kovalla jokin aika ennen. Ummetuskivut tuntuvat jotenkin menkkamaisilta. Sitten kun kuukautiset alkavat, tulee ripuli.

Mulla ihan samoin! Ensin ummetusta ja sit menkkaripuli.

Vierailija
12/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..tosin kun kuukautiset alkaa, homma räjähtää ns. käsiin eli sitten tulee verinen ripuli. Nämä johtuvat endometrioosista jota on kohdun ja suolen välissä. Tuli kyllä ekana mieleen, että mahtaiskohan sullakin olla endoa?

Vierailija
13/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten niiden alettua ripulia. Ja endometrioosi dg on annettu. Tosin en siis tiedä ovatko ummetus/ripuli ja endo yhteydessä toisiinsa.

Vierailija
14/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mul on koko menkkojen ajan vatta tosi kovalla. muuten ihan normilla.. ärsyttävää.. muutenki turvottaa ja sit ei kakkakaan tuu normaalisti :)

mulla kans endoa.. en tosin tei onko suolistossa.. kerra on leikattu munasarjoista..

Vierailija
15/21 |
18.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei endometrioosia - luulin (luulen), että tämä on ihan normaalia?:

Vierailija
16/21 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama homma. Eli noin 5 päivää ennen kuukautisia on järkyttävä ummetus ja turvotus, mutta kun kuukautiset alkavat; vatsa pehmenee ja turvotuskin katoaa. Silloin tulee käytyä vessassa paljon, koska sitä tavaraakin on kertynyt sinne mukavasti. Samalla kropasta lähtee nesteetkin liikkeelle ja saan ns. oman vartalonikin takaisin. Nykyään ummetus ja ripuli sekä niiden mukana tulevat ”sivuoireet” tuohon aikaan on ihan siedettäviä. Kaiketi oon niin tottunut siihen enkä sen kummemmin stressaa asiasta. Ite otaksunut nuo normaaliksi omiin kuukautisiin ja niiden vaivoihin.

Vierailija
17/21 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtuu siitä, että kohtu turpoaa ennen menkkojen alkamista. Näin olen ainakin kuullut.

Vierailija
18/21 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvisikö syy tähän koskaan?

Vierailija
19/21 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkkaripuli on yleinen asia, ja se johtuu nimenomaan kuukautisista. Ennen kuukautisia kroppa erittää sellaista hormonia (prostaglandiinia), joka alkaa irrottaa kohdun limakalvoa (kohtu alkaa supistella) joka sitten tulee klöntteinä ulos. Valitettavasti vain peräsuoli on samoilla seutuvilla kohdun kanssa, eli rentouttava/löystyttävä hormonitulvahdus vaikuttaa myös siihen - tuloksena "löysä vatsa" tai oikeammin löysä suoli.

Samainen prostaglandiini muuten aiheuttaa myös kramppeja - joillakin epäonnisilla kyseistä hormonia erittyy liikaa, mikä aiheuttaa kohdun vähän turhan voimakasta supistumista, mikä puolestaan katkaisee verenkierron hetkeksi, mikä sitten aiheuttaa kipua. 

Lisää tietoa vaikkapa täältä:

"The answer is prostaglandins. These are the chemical signals girls' and women's bodies make and send to the uterus to tell it to contract, thus expelling the uterine lining at the end of the menstrual cycle. Prostaglandins aren't super picky about whom they talk to, however. If the body sends enough of them to the uterus, some stray prostaglandins will make it over to the bowel, which is located nearby. There, they also tell the bowel to contract, thus expelling… you know.

Not all women experience more frequent bowel movements when they have their periods. Some girls feel the effects of prostaglandin on their bowels as nausea. Others actually get diarrhea. Still others are not so bothered at all.

Some women's bodies are just overzealous in their prostaglandin production.

Incidentally, those who get painful cramps can blame high levels of prostaglandins. Some women's bodies are just overzealous in their prostaglandin production. This makes the uterus contract more strongly. During especially strong contractions, the blood supply to the uterus gets cut off, causing pain."

https://www.popsci.com/science/article/2013-08/fyi-why-do-i-poop-more-w…

Vierailija
20/21 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, mulla on kanssa ongelmia kuukautisten kanssa, osaisiko joku vastata.. Mulla lopetettiin yhdistelmä pillerit kohta vuosi sitten. Sen jälkeen kaikki on ollu ok, 4viikon välein 7pv kestää menkat, mulla tulee välillä aivan tajuton alavattakipu ennen kuukautisia, kuukautisten aikana ei mitään kipuja sitte kun viikko on mennyt nii 1pv-2pv sen jälkee on ummetusta, välillä ei niin paha ja välillä Joo että näkyy vähän verta.. Tänään 4.3.2020 ei mitään oireita, ei maha kipeä tms (enkä siis ole koko kuukautisten aikana käyny ulostamassa mitä yleensä eli olisi kakkahätä) .. Niin mulla tuli aika tummaa ulostetta, ei niinkään mustaa mustaa mutta iha kuin tummaa suklaat syöny mutta pyyhkiessä paperi oli ihan normi ruskea värinen👀... vaikka en ole tänään muutaku ruisleipää syönyt ja vettä sekä ruuan, ainoastaan olin kuukautisten aikana kaverilla juomassa salmaria ja syömässä domino keksiä, Onko mulla joku syöpä vai mikä? 😅