Minkä ikäisenä/kokoisena lapsi autoon kasvot eteenpäin?
Poika täytti just 2v ja on nyt 92,5cm pitkä. Joko olisi aika kääntää hänet autossa istumaan kasvot eteenpäin? Tällä hetkellä istuu siis selkä menosuuntaan ja jalat mahtuu jotenkin vielä siihen takapenkkiä vasten. Pojan istuin on sellainen että sen voi kääntää myös toisinpäin joten se ei ole ongelma. Mutta miten turvallisuus? Itse odotan toista lasta, viikkoja takana 26, ja mahan kasvaessa mietin myös sitä, että kumminpäin se esikoinen on helpompi siihen autoon saada ison mahani kanssa? Vielä ei ole ollut siitä ongelmaa. Kiitos jo etukäteen kommenteista!
Kommentit (4)
Meilä käännettiin esikoinen 2,5 -vuotiaana kasvot etusuuntaan. Turvaistuin jäi pieneksi, kun poika venähti niin, että pää alkoi tulla yli sen reunan.
Poika oli ratketa riemusta, kun sai uuden istuimen ja kasvot eteenpäin!
Minusta lapsi on helpompi saada istuimeen kasvot menosuuntaan. Mutta meidän poika osasi 2,5-vuotiaana itse kiivetä sisään autoon ja penkille, etten ehkä ole paras vastaaja tässä asiassa.
Meillä on pian 2,5 vuotias pienikokoinen neiti, joka istuu vielä selkä menosuuntaan. Jalkatila alkaa käymään jo ahtaaksi, etenkin jos on esim. saappaat jalassa. Yritämme kuitenkin pitää tytön mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan, koska on pienikokoinen ja pää on vielä muuhun vartaloon nähden painava. Poikamme käännettiin n. 2 v 8 kk ikäisenä nenä menosuuntaan, kun alkoi polvet olemaan suussa. Pakettiautossamme molemmat istuvat nenä menosuuntaan ja nauttivat siitä äärettömästi.
Mielestäni paras neuvo tässä on katsoa turvaistuimen ohjeet sekä käyttää maalaisjärkeä.
Pidä mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan päin, se on huomattavasti paljon turvallisempaa! Istuin on liian pieni vasta kun korvat ovat selkänojan yläosan korkeudella, jalat saa olla koukussa. Niskan rasitus kolaritilanteessa on suurin riski pienelle lapselle, ja selkä menosuntaan asennetussa istuimessa törmäysvoima kohdistuu tuoliin eikä lapseen niskaan. YouTubessa on tämä pätkä
jonka jälkeen päätin että kuopus matkustaa ainakin 3-vuotiaaksi asti selkä menosuuntaan vaikka sisarukset saivat siirtyä kasvot menosuuntaan jo aikaisemmin.
Suosituksethan on, että vasta kolmevuotias käännettäisiin kasvot menosuuntaan. Meillä kuitenkin vähän sama tilanne kuin teillä, eli minä isomahaisena en mahtunut enää istumaan etupenkillä, kun lapsen istuin oli pelkääjän paikan takana. Meillä siis melko pieni auto. Käänsimme siis istuimen kasvot menosuuntaan tuossa kuukausi-pari sitten, silloin lapsella oli ikää 1v10kk.
Tuskin enää käännetään takaisin selkä menosuuntaan sitten kun oon synnyttänyt... Kyllä muakin aina hieman huolestuttaa, että mitä jos tulee kolari ja lapselle tapahtuu jotain, kun on liian pienenä käännetty kasvot menosuuntaan. Mutta käytännön mahdottomuus meidän autossa, että voisi olla vielä turvallisuus-suositusten mukaan selkä menosuuntaan.
-vanilja