Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Vanhana" äidiksi, lapsi elämän tärkein "projekti". Miten suhtautua?

Vierailija
17.04.2010 |

Siskoni sai viime kesänä 37-vuotiaana esikoisena, kauan odotetun ihanan tytön. Odotus johtui lähinnä siskon avopuolisosta, jolla kesti vuosia totuttautua ajatukseen isäksi tulemisesta. Kaikki on muuten mennyt hyvin, mutta jotenkin olen huolissani siitä, että siskolleni lapsi tuntuu olevan koko ajan kuin joku tehtävä, jota suoritetaan ja josta saa sitten arvosanan. Kaiken pitää olla ihan viimeisen päälle vaatteita, tavaroita, hoitoa, lääkäreitä ym. myöten. Jossain välissä siskoltani lipsahtikin, että tyttö on hänen elämänsä tärkein projekti. Projekti? Lapsi? Ajattelin, että tämä vaihe menee ohi, kun arki tulee mukaan, mutta edelleenkin lasta ja äitiyttä ikäänkuin suoritetaan tuossa perheessä. Onko ok vai pitäisikö minun sanoa jotain? Siskoni ei ole rentona koskaan, ettei vaan mikään mene ohi tai jää huomiotta lapsen kanssa. Jos asia ei stressaa siskoani (mitä suuresti epäilen), se ainakin stressaa minua tätinä ja kummitätinä. Ja minulla itselläni on kolme lasta, että kateudestakaan tässä ei ole kyse :). Jätänkö vain huomiotta koko jutun?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vaatteet, tavarat ja lääkärit pitää olla viimeisen päälle. Tuota... eikö jokainen hanki näitä mainitsemiasi juttuja lapsille juuri sen mukaan, mihin on varaa? Kyllä meillä ainakin ostetaan lapsille juuri niin paljon ja sellaisia mihin on varaa, eikä vaan mitä tarvitaan. Varmaan aika moni ostaa varojensa mukaan, ja jos siskollasi on varaa, mikä on se ongelma?

Olen ostanut tänä keväänä molemmille lapsilleni noin 70e maksavat Eccot. Olenko nyt yrittänyt äitinä liikaa? Olisiko minun pitänyt ostaa vain 35 euron kengät per lapsi, jotta en yrittäisi liikaa?! Missä menee raja?

Vierailija
42/45 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen saanut lapseni vanhemmalla iällä ja ollut todella tarkka kaikkeen lastenhoitoon liittyvästä silloin kun olivat alle 3-vuotiaita. Sitten olen pikkuhiljaa löytänyt omaa elämääni takaisin ;)

En nyt tietenkään ole lapsiani unohtanut, vaan olen alkanut antamaan heille vähitellen vapautta ja vastuuta ikänsätasonsa mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän ollut koulussa ja työelämässäkin päämäärätietoinen ja tarkka? Ehkä myös kodin sisustamisen, liikuntaharrastusten jne suhteen? Älä ihmeessä sano mitään. Siskosi tapa elää ei ole väärä, se on vain erilainen kuin sinulla ja kun juoksut on juostu, niin voi keskittyä lapseen. Ei se ole välttämättä mikään rasite vaikka se sinusta siltä tuntuisikin. Ihmiset ovat erilaisia ja pitkään työelämässä olleena voi kielenkäyttöön jäädä projektin kaltaisia ilmaisuja, jotka kuulostavat pahalta kun puhutaan pehmeistä asioista kuten vauvoista, mutta ovat kuitenkin vain sanoja. Eiköhän useimmat äidit halua onnistua imettämisessä, syöttämisessä, kasvattamisessa jne. En ainakaan tunne ketään joka olisi heti alkuun päättänyt jättää jonkin tärkeän osa-alueen hunningolle (no okei, joku erittäin turhamainen julkkis on saattanut ilmoittaa ettei aio imettää).Lastenvaatteet taas ovat monelle äidille ilo eikä suinkaan rasite ja jos on varaa ostaa, niin mikäs siinä. Luota siskoosi, hän ymmärtää kyllä aikuisena ihmisenä omat rajansa ja lapsen kasvaessa suhtautuminen muuttuu. Pääasia että lapsesta välitetään!

Kannattaa myös miettiä mikä sinua oikeasti rassaa. Onko se sittenkään siskon tapa suhtautua lapseensa vai jokin kaukaisempi teidän välinen juttu. Vai vaivaako se, että itse et voi keskittyä yhteenkään lapseesi samalla tavoin vaan huomio/materia pitää jakaa? Ei kai vaan se vaivaa, että serkku on kilpailija omille lapsillesi? Eihän näihin hyödytä täällä vastata, mutta ole rehellinen itsellesi.

Vierailija
44/45 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi mitään. On ihan normaalia haluta lapselleen parasta. Huolestuisin, jos lapsen äiti sanoisi, että "kyllä tuolle meidän Maijalle riittää vähempikin, ei se nyt niin ihmeellisiä vaatteita ja lääkärin hoitoja tarvitse"

Vierailija
45/45 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin, mistä tässä on kyse. Veljeni ja hänen vaimonsa ovat tuollaisia koko ajan täysillä lapsen etua ajattelevia. Tosin lapsen etu jää vanhempien jalkoihin. Pääasia on, että Burberry näkyy ja kuuluu. Ja että yksityinen erikoislääkäri tutkii jokaisen nuhankin, että vain ei tapahdu hoitovirhettä. Kun saa lapsen vanhana, ei ole varaa kämmätä missään.