Miyazakin animaatioista
Meidän perhe on ihastunut täysillä Miyazakin animaatioihin ja tänään olisi taas leffailta ohjelmassa. Nuorin katsoja on 4-vuotias, ja mietin nyt, sopiiko Henkien kätkemä tai Liikkuva linna hänen katsottavakseen? Onko liian pelottavia? Taitavat olla vähän isommille suunnattu kuin Ponyo ja Totoro. Kertokaahan te, jotka ovat noita elokuvia nähneet!
Kommentit (37)
Jos eivät ole, ikäraja on 7+, ja meno sen mukaista.
Suomeksi löytyvät ainakin meiltä Kikin lähettipalvelu, Totoro, Kissojen valtakunta ja Ponyo rannalla. Niitä onkin sitten katsottu niin, että DVD käy kuumana.
Lasten suosikkeja ovat nuo ja smurffit.
niissähän on ikäraja 7! Lukekaa sieltä dvd:n kääntöpuolelta, minkä ikäisille leffat sopivat...
niissähän on ikäraja 7! Lukekaa sieltä dvd:n kääntöpuolelta, minkä ikäisille leffat sopivat...
Kannattaa itse katsoa leffa ensin ja sitten vasta antaa lapselle.
Hk ja Ll ovat aivan liian pelottavia JOPA 7-vuotiaalle!
Kannattaa itse katsoa leffa ensin ja sitten vasta antaa lapselle.
Hk ja Ll ovat aivan liian pelottavia JOPA 7-vuotiaalle!
hyvä? En ole sitä vielä nähnyt. Melkein kaikki Miyazakin leffat olen nähnyt.
-siis kouluikäiset jaksoivat katsoa, kaksivuotias touhusi muuta vieressä. Kikin lähettipalvelu on perheen pienimmän lemppari :)
Risto Räppääjä on loistava ja hauska, jos ette ole sitä vielä ehtineet nähdä.
Hk ja Ll ei.
Mites Risto Räppääjät ja Heinähattu ja Vilttitossu? Ihania, värikkäitä kotimaisia leffoja, joista (ainakin meidän) aikuisetkin nauttii!
kokonaan Wall-E :) Yllättävän kiva ja ihana elokuva.
en pysty noita leffoja katsomaan ollenkaan, aivan liian ahdistavia!! Lapset tykkää niistä ja kattoo usein jolloin minä poistun toiseen huoneeseen...
Ite oon 15 vuotias ja eksyin sivustolle, ku piti tehdä mielipidekirjoitus elokuvien ikärajoista. Pitää sanoa, että henkien kätkemä on hirveän ahdistava elokuva. Näin sen noin 6-vuotiaana ensimmäisen kerran ja traumatisoiduin :D Katson paljon k-18 elokuvia, mutta tuota kyseistä elokuvaa en halua nähdä enää ikinä. Harkitkaa ennen kuin pistätte pienet lapsenne katsomaan niitä
Pleikkarille on julkaistu senniminen peli kuin Ni No Kuni (Wrath of the White Witch), joka on Miyazakin kädenjälkeä. Ajattelin vain mainita
Totoron lisäksi suosittelisin ehkä Kikiä ja Kissojen Valtakuntaa, en muista. 5-vuotiaani piti Ponyota liian pelottavana.
Se on tehty 80-luvulla mutta ei näytä omaan silmääni läheskään niin vanhalta. Siis että animaatio on huippuluokkaa ja hahmot jotenkin ajattomia, ehkä se ettei puhelinta löydy kuin parista kodista tuossa on ainoa asia josta saa vähän vihiä aikakaudesta. Ja hauska juttu sekin, että olen monelle kehunut Totoroa ja kun he kysyvät "mitä siinä tapahtuu", en osaa vastata: Totoro kuvaa niin perusarkea kahden tytön elämästä maalla! Siinä ei ole sen suurempaa juonta, oikeastaan. Ja silti se on yksi rakastetuimmista elokuvista ikinä.
Näin itse Totorosta pätkän 90-luvun alussa ollessani ehkä 4-vuotias. Mieleeni jäivät vuosiksi pensaat ja huojuvat riisipellot, mutta en osannut yhdistää niitä mihinkään. Kun katsoin Totoron uudestaan aikuisena, muistin kaiken ja kokemus oli melkein hengellinen. :)
Liikkuva linna nuista parempi.
Hyvää ei-Disney-huttua on (ranskalainen?) animatio jossa kolme mummelia asui kimpassa ja söivät sammakoita - muistaisiko joku leffan nimen..?
Ja meillä totoro toimii joka kerta, kerta puoleen vuoteen tms (lapset 7 ja 9) :-)
Eivät ole olleet liian pelottavia 5-vuotiaalle säikylle tytöllemme.
Eivät sovi 4-vuotiaalle, Henken kätkemäkin on melko pelottava, muistuu mieleeni ne haamut ja se kun ne oliot oksensivat siellä kylpylässä sitä roinaa sisuksistaan.
Mutta joo, en tiedä eroavatko pajoakaan noista tv-kanavien sarjoista, esim Viidakkokirja(tv2) ja Juniorin Pikku Prinssi, mikä on myös melko pelottava. En anna 3,5-vuotiaan niitä katsoa, ja hän tykkää kyllä enemmän vaikkapa Myyrästä, Tuomas Veturista ja Cars-elokuvasta. Myyrää katson itsekin mieleellään, kun se on niin kauniisti kuvitettu ja sopii vauvallemmekin.
3,5v näki Totoron ekaa kertaa viikko sitten ja tykkäsi siitä, puhui todin niistä nokipalleroista vielä eilenkin....
Ei-disneytä on varmaan paljonkin, Myyrä ja Totoro on mun henkilökohtaiset suosikit. Mutta ei Disneytä kannata ohittaa, onhan siellä klassikoita, kuten dalmatialaiset, Aristokatit, Dumbo, Bambi jne....
Leffoissa on ikäsuositukset by Elokuvatarkastomo. Niitä kannattaa noudattaa. Liikkuva linna oli muistaakseni 11 (vai 7...) - hitsi en muista, enkä jaksa käydä katsoos. Mutta niitä kyllä kannattaa noudotta.
Liikkuva linna on ehdottomasti liian pelottava 4-vuotiaalle. Henkien kätkemä myös. Ja Laputa ja Nausica.