Perustele turkisten käyttö ja niiden tuotannon oikeutus
Kommentit (19)
että niillä täytyy olla turkit päällä, muuten ne jäätyy.
mutta minun mielestäni eläintuotantoa ei pitäisi olla ollenkaan. Olen tässä varmasti radikaalimpi kuin muut. Riistalihaa mielestäni saisi syödä (sallittuja eläimiä kuten hirvi) mutta eläintuotantoa, sikalat, kanalat en hyväksy. En myöskään hyväksy esim ravihevosia. Mielestäni eläinten ei kuulu olla ihmisten viihdykkeitä, vaan niiden pitäisi saada elää omaa lajityypillistä elämäänsä.
avainkysymys on mielestäni siinä ovatko eläimet tyytyväisiä elämäänsä ja uskon että tarhaketut ovat.
Näillä pakkasilla koko touhun yleisen järkyttävän epäinhimillisyyden lisäksi ovat paleltumat kun tassut paleltuvat häkin pohjan päällä. Ja kesällä voit sitten kuvitella minkälaista on olla siellä tarhassa viikkotolkulla, kuukausitolkulla 20-30 asteen lämmössä, kun kaiken lisäksi siellä katon alla on KUUMEMPI kuin ympäristössä ja löyhkä on sanoinkuvaamaton. Pahin on varmaan tilanne niillä tarhoilla joilla on tiivis aita tarhan ympärillä. Mieti vaikka viime kesää kun tuli lämpöennätyksiä ja kuumuutta kesti viikkotolkulla. Voi saamari kun teidät turkisten rakastajat vois laittaa sinne pariksi viikoksi istumaan peltikaton alle ja sitten kysyä että onko tyytyväinen olo. Tuo touhu on niin järkyttävää että sanat loppuu ja ihmisellä on pakko olla päässään jotain vikaa, jos haluaa tehdä tollasta elääkseen. Nollaempatiakyvyssä pelkkä rahankiilto silmissä.
Minä käytän niitä jos huvittaa.
Jos joku hippi tulee siitä vikisemään niin eipä paljoa kiinnosta. Siinä sulle oikeutusta loppuvuodeksi...
Että jotain eläimiä kasvatettaisiin vaan siksi, että niistä käytetään vaan turkit, muu osa eläintä tuhlataan ja heitetään pois.
Sen hyväksyn, että ihminen syö eläimiä, eläimetkin syövät toisiaan. Eli teurastuksen sivutuotteina tulevat nahat voidaan tietysti käyttää hyödyksi. Tyhmäähän olisi heittää niitä menemäänkään. Tuhlausta. Mutta niin kauan kuin ei syödä kettuja eikä minkkejä, on turhaa tappaakaan niitä.
Minä käytän niitä jos huvittaa.
Jos joku hippi tulee siitä vikisemään niin eipä paljoa kiinnosta. Siinä sulle oikeutusta loppuvuodeksi...
Että tekee mitä huvittaa?
Mä voin siis kusta muroihisi, jos huvittaa?
Tai vetää sua pataan jos huvittaa?
Kirppis-ja perintöturkiksia käytän, uutta en koskaan ostaisi.
Jotkut yrittävät ankyttää, ettei kirppisturkistakaan ei saisi käyttää; kaatopaikalleko ne pitäisi heittää vai mitä niille pitäisi tehdä, jos niitä ei saa käyttää?
Vai mitä mun pitäis tehdä perintöturkiksilleni, viedä kaatopaikalle vai?Ne ovat säilyneet ehjinä ja siisteinä ja niitä on käytetty satunnaisesti yli 50 vuotta. Eikö viisaampaa ole käyttää vanhaa, kuin ostaa uutta?
Minä käytän niitä jos huvittaa. Jos joku hippi tulee siitä vikisemään niin eipä paljoa kiinnosta. Siinä sulle oikeutusta loppuvuodeksi...
Että tekee mitä huvittaa? Mä voin siis kusta muroihisi, jos huvittaa? Tai vetää sua pataan jos huvittaa?
Katsos: minun ei tarvitse perustella turkisten käyttöäni kaltaisellesi roskaväen edustajalle.
Ja mitä muroihini kusemiseen tai pataan vetämiseen tulee niin toki voit yrittää! :)
Muista kompostoida!
Mikään ei voita aidon turkin hivelyä iholla. Parhaalta tuntuu esim. kettu tai myskihärkä, mmmm...
Se myskin tuoksu, aaah, kumpa saisin jääkarhun turkin. Sen lämpimämpää ei ole...
herättää mielenkiintoa vain riidanhaastajissa. Vertaa esim. otsikkoon: Perustele selkäsaunan käyttö ja oikeutus siihen.
Turkis on lämmin, kestävä materiaali. Mielestäni hyvä pakkasella. En hyväksy käyttöä statuksen merkkinä, tosin ei kai turkiksia kukaan Suomessa siinä tarkoituksessa enää käytäkään? Somistustarkoituksessa myös ei tarpeellinen. Turkislakit esimerkiksi ovat loistavia ja kestävät käytössä 50 vuotta.
Mielestäni turkiseläimet eivät kärsi, on kylläkin totta että sitä on vaikea mitata ja toivottavasti tutkimusmenetelmät sillä saralla kehittyvät. Jalostettu turkiseläin on eri asia kuin luonnonvarainen kettu tai minkki. Turkiseläinten oloja voisi mielestäni kyllä vielä parantaa, sillä saralla on tarhaajien osalta ollut passiivisuutta havaittavissa.
Toki tuotannon oikeutus on hiukan ristiriitainen asia, avainkysymys on mielestäni siinä ovatko eläimet tyytyväisiä elämäänsä ja uskon että tarhaketut ovat.
mitä voi olla. On saanut elää hyvää lampaan elämää ja sitten teurastuksen jälkeen hyödynnetään lihat ja nahka.
Ns varsinaisten turkiseläinten käyttöä en hyväksy
plussa kelin talvissa niitä lämpimiä turkkejä tarvitaankin tosi paljon.. toosi onnellisilta ne eläimet näyttääkin niissä häkeissään, ilman luontaista ympäristöään ja mahdollisuutta noudattaa luontaisia vaistojaan (kaivaminen, vaellus, jätöksien peittäminen, metsästys, pesiminen..)..
Jos jostain saisi ostaa vauvannahka turkin, ostaisin heti!!!! (Ja tää oli sitte provosointia isolla Peellä!!)!!
ei ole tarvinnutkaan turkkia. Viime talvena se olisi ollut taas ihan hyvä. Itselläni ei tosin turkkia ole,
t. 10
Että jotain eläimiä kasvatettaisiin vaan siksi, että niistä käytetään vaan turkit, muu osa eläintä tuhlataan ja heitetään pois. Sen hyväksyn, että ihminen syö eläimiä, eläimetkin syövät toisiaan. Eli teurastuksen sivutuotteina tulevat nahat voidaan tietysti käyttää hyödyksi. Tyhmäähän olisi heittää niitä menemäänkään. Tuhlausta. Mutta niin kauan kuin ei syödä kettuja eikä minkkejä, on turhaa tappaakaan niitä.
ihminen pärjää ilman lihaa ja ilman turkkia. hyväksyn kritiikin turkiksen käyttöäni kohtaan vain niiltä, jotka eivät syö lihaa. sekä turkiksissa että eläimen lihoiksi laittamisessa kyse on siitä, että ihminen haluaa turhaketta, jota ilmankin tulisi toimeen. siksi en pidä siitä, että lihaa syövät tärkeilevät ja vastustavat turkistarhausta. puheenvuoron annan heille sitten, kun ovat luopuneet lihansyönnistä.
kevyt ja lämmin suomalaiseen talveen, verrattomasti kestävämpi kuin tekokuitutakki, ei kuluta öljyä eikä pilaa maaperää, turkikset ovat yhtä perusteltua tuottaa kuin liha ja nahka, ja laillinen elinkeino.
Eläin kuin eläin jolla on turkki on hyödyllinen ihmiskunnalle kylmillä alueilla maapallolla. Villieläimestä tehty vaatekappale on kaikkein luontoystävällisin pukeutumisväline. Se aiheuttaa hyvin vähän muita haittavaikutuksia luontoon, jo siitä syystä että se on yleensä kestävämpi kuin mikään muu materiaali.