Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttö viillellyt itseään useasti, olen huolissani...

Vierailija
16.04.2010 |

Meillä on toisiks vanhin lapsi (13v) ja yhtenä iltana näin hänen käsissään viiltelyn jälkiä. Osa melko tuoreita.

Jo ennen tätä meillä on ollut tytön kanssa ongelmia, koska hän on alkanut kapinoida kotiintuloajoista, haluaisi olla pidempään kaupungilla kavereiden kanssa. Muutaman kerran on jouduttu hakemaan tyttö kotiin kun ei ole tullut sovittuna ajankohtana. Kerran tyttö on karannut huoneestaan kun oli kotiarestissa. Tämän lisäksi koulusta on ilmoitettu, ettei tyttö ole ollut kaikilla tunneilla, on siis lintsannut.

Alkaa olla keinot vähissä. Selvästi näkee, että tyttöä ahdistaa jokin, mutta vaikka miten yrittäisi selvittää, että mikä niin tyttö ei kerro ja painostaa en haluaisi, koska siitä tuskin on apua.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hänellä traumatausta?

Suostuisiko puhumaan tk-lääkärille?

Vierailija
2/11 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kun lopulta avautui äidilleen, kävi ilmi, että oli joutunut pedofiilin uhriksi. Ja ihan lähipiiristä. Siitä sitten alkoi eheytymisterapia. Mutta hätähuutohan se viiltely oli. Nyt onneksi kaikki paljon paremmin, kun on saanut puhuttua pahaa oloaan pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pyydä sieltä lähete nuorisopsykiatrian poliklinikalle. Tyttö tarvitseee apua ja ammatti-ihmiselle voi olla helpompi puhua kuin omille vanhemmille.

Vierailija
4/11 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin tyhmä ja viiltelin kun kaikki muutki viilteli. olin silloin 13-vuotias.. oli mukamas niin hienoo ku oli arpia kädet täynnä. luojan kiitos viiltelin vaan pintanaarmuja ja nykyään ei näy enää mitää jälkiä!! voi että ku ihminen on tyhmä. ne mun kaveritki viilteli sen takia ku se oli olevinaan niin hienoa. aina viiltely ei ole hätähuuto vaan taustalla voi olla myös tämä minkä tässä selitin.

Vierailija
5/11 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsetuhoisuutta

Vierailija
6/11 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin yritin hakea tk-lääkäriltä unilääkkeitä, ei määrännyt. Olisin tappanut itseni saman tien jos olisin osannut. Toisaalta tiedän ihmisiä, jotka ovat viillelleet koska muutkin tekevät niin. Hanki tyttärellesi apua heti, et voi tietää kumpaan ryhmään hän kuuluu.

Vierailija
7/11 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kun lopulta avautui äidilleen, kävi ilmi, että oli joutunut pedofiilin uhriksi. Ja ihan lähipiiristä. Siitä sitten alkoi eheytymisterapia. Mutta hätähuutohan se viiltely oli. Nyt onneksi kaikki paljon paremmin, kun on saanut puhuttua pahaa oloaan pois.

Tuo pedofiilin uhriksi joutuminen on itsellänikin käynyt mielessä, ajatuskin kuvottaa. Tyttö oireilee lähes samoin kun minä aikoinaan kun jouduin nuorena raiskatuksi. Omat vanhempani eivät kuitenkaan välittäneet vaan olettivat, että oli normaalia teinin kapinointia. Vasta sitten havahtuivat kun yritin itsaria.

En ihan usko siihen, että tyttö viiltelisi vain siksi kun toisetkin niin tekevät. Ehkä siinä tapauksessa, jos viiltely olisi ainoa oire, mutta nuo muutkin "ongelmat" saattaa olla oire jostain mitä tyttö on joutunut kokemaan, mutta ei kerro minulle tai isälleen.

ap

Vierailija
8/11 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viiltelijä on täydelisyyden tavoittelija- eikä ole tyytyväinen itseensä- eli itsetunto-ongelmia- siihen lapsi tarvitsee apua

Vierailija
9/11 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä viivyttele asiassa. Mikään ei ole niin kamalaa kuin se, että kuvitellaan että asia menee itsestään ohi jos nuori kieltäytyy puhumasta vanhemmilleen.

Vierailija
10/11 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi pieninä naarmuina, vuosien varrella paheni ja paheni, huippuna oli 130 tikkiä yhteen käteen ja reissu psykiatriseen sairaalaan. Rupesin teininä masentumaan, enkä juuri apua saanut, enkä hakenut, nyt "parantuneena" toivoisi ettei kenenkään tarvitsisi moista helvettiä läpi käydä... Tuon ikäisenä vielä voi olla vaikea antaa auttaa itseään, ei välttämättä aivan tiedosta apua tarvitsevansakkaan. Voihan tietenkin olla että on vain ns.uhittelua ja kapinaa, eikä niin vakavaa, mutta sanoisin, että tyttö tarvitsee paljon tukea, hyväksyntää ja läsnäoloa vanhemmiltaan, ja aikaa... Ammattiapua myöskin, vaikkei välttämättä halua ottaa sitä vastaan...

Vierailija
11/11 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viiltely on aina merkki pahasta olosta. Viiltely siis helpottaa sitä pahaa oloa, kun tulee toinen kipu, joka peittää sen alkuperäisen.