Kumpi olisi järkevämpi ostos teinille; mopoauto
vai kevari+kortti?
Tällä hetkellä pojalla on mopo, mutta nyt mietitään kumpaan se kannattaisi vaihtaa, kevariin vai mopoautoon. Kevaria varten pitäisi hankkia kevarikortti, mutta mopoautolla voi ajaa mopokortilla? Itse kannatan tuota mopoautoa, koska sillä voisi ajaa talvellakin koulumatkat jne.
Ajatuksia, kommentteja , kokemuksia?
Kommentit (97)
Lisäksi kevarikortista on enemmän hyötyä. Saa sitä alennusta B-kortista ja jos tykkää moottoripyöristä niin kevarikortti vaihtuu automaattisesti moottoripyöräkorttiin kun täyttää 20v.
Kolaritilanteesssa mopoautoilija rusentuu täysin autoonsa, moottoripyörällä sentään mahdollisuus pelastua.
Autoilijat eivät myöskään osaa varoa mopoautoilijoita samalla tavalla kuin mopoilijoita.
Kolaritilanteesssa mopoautoilija rusentuu täysin autoonsa, moottoripyörällä sentään mahdollisuus pelastua. Autoilijat eivät myöskään osaa varoa mopoautoilijoita samalla tavalla kuin mopoilijoita.
Mopot sujahtaa välillä suojateille puskien takaa ihan yllättäen. Mopoauton sentään huomaa ja kyllä mä ainakin väittäisin että enemmän mä huomoioin mopoautoa kun mopoa. Mopoa on tosi vaikea välillä huomoida autosta sen pienen koonkin takia.
Toisekseen mä en kyllä menis vannomaan että moottoripyörällä on parempi mahdollisuus pelastua, en ole asiantuntija mutta ihan noin yleensä moottoripyöräilijä kun törmää autoon, on se tosi heikoilla. Ei mikään 20 metrin ilmalentokaan voi hyvää tehdä?
mopoauton nuoren käytössä nyt tänä kesänä:-D. Siis mopoautohan mielletään vammaisten kulkuvälineeksi! Älkää nyt vain käsittäkö väärin: vammaisia on meidän perheessä ihan riittämiin ollut ja on. Tuntui vain hassulta: eivätkö nuoret koe mopoautoja samalla tavalla? En ole koskaan ennen kuullut tai nähnyt, että sellaista ajaisi kukaan muu kuin vammainen aikuinen. Toisekseen, ymmärtääkseni hinta on kallis. Jos lapsen pitää mopo saada, tienatkoon siihen itse rahat. Näin meillä miehen poika sai moponsa.
Aika hupaisan nakoinen, vahan kuin joku polkupyorariksha.
Vielakaan en tieda mika kevari on.
t.ulkosuomalainen
mopoauton nuoren käytössä nyt tänä kesänä:-D. Siis mopoautohan mielletään vammaisten kulkuvälineeksi! Älkää nyt vain käsittäkö väärin: vammaisia on meidän perheessä ihan riittämiin ollut ja on. Tuntui vain hassulta: eivätkö nuoret koe mopoautoja samalla tavalla? En ole koskaan ennen kuullut tai nähnyt, että sellaista ajaisi kukaan muu kuin vammainen aikuinen. Toisekseen, ymmärtääkseni hinta on kallis. Jos lapsen pitää mopo saada, tienatkoon siihen itse rahat. Näin meillä miehen poika sai moponsa.
Ja toisaalta tajuan niiden viehätyksen. Pääsee ajamaan muuallakin kuin vain kävely ja mopoteillä. Sillä pystyy ajamaan myös talvella. On sterkat, lämmitys ja mitäs muuta?
Mä en itse taasen ole koskaan nähnyt sellaista vammaisella, saako ne tai pystyykö ne edes moista ajamaan?
Taitaa olla vaan joku facebook-juttu?
Oma tyttö ajaa skoballa, eikä ole edes mitään mopoautoa kinunut. Mua joskus itse häiritsee liikenteessä mopoautoissa vaan se että ne kulkeen niin hitaasti, tuntuu että tientukkona ovat, mutta muuten mulla ei ole mitään niitä vastaan. Ostaa ken haluaa.
ja moottoripyörät että vakavia onnettomuuksia ei ole ollut. Mutta mopoauto-onnettomuudet ovat hurjassa kasvussa!
Synkkä tilasto: Mopoautojen onnettomuudet tuplaantuneet vuodessa
http://www.iltalehti.fi/autot/2010071912060581_au.shtml
Asiantuntija: Mopoauto suojaa lähinnä asfaltti-ihottumalta
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010071912062397_uu.shtml
Mopoauton rattiin pääsee ilman minkäänlaista ajotaitoa
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/07/11573…
Mopoautoissa rutkasti turvallisuusongelmia
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/06/11458…
Mopoauto on käytännössä ja tilastoissa turvallisin ajoneuvo mitä 15 vuotias saa kuljettaa. Autoilijoiden asenne mopoautoja kohtaan on suurin vaaratekijä, siksi mopoautoilijan tulee olla autoilijoita fiksumpi ja miettiä tarkkaan milloin ja missä mopoautolla ajaa.
Mopoautoilijoista tulee autoilijoiden elittiä, he oppivat järjestämään elämänsä siten että ehtivät paikasta toiseen turvallisella 45 km/h nopeudella. Nykyautoilijoilta tämä ei onnistu ja siksi saamme lukea suru-uutisia liian usein. Kaikki hengenmenetykset ovat henkilöautoilijoiden toilausten aikaansaamia.
Kyllä ehdottomasti ennemmin mopoauto kuin kevari. Mopoauto on turvallinen kaupunkinopeuksissa, uusissa mopoautoissa on mm. turvatyynyt. Tilastojen mukaan mopoauto on turvallisimpia kulkuvälineitä liikenteessä.
Mieti, kun ajat 100-110 ja yht'äkkiä mutkan takaa eteesi ilmestyy köröttelevä mopoauto. On kuitenkin niin iso ettei auta vaikka menis reunaan, kuten kevarilla.
Kolaritilanteesssa mopoautoilija rusentuu täysin autoonsa, moottoripyörällä sentään mahdollisuus pelastua.
Autoilijat eivät myöskään osaa varoa mopoautoilijoita samalla tavalla kuin mopoilijoita.
Eikö sua opetettu varomaan liikenteessä muita liikkujia, oli ne mopoja, muita autoja tai mopoautoja? Monia autoilijoita toki ärsyttää hitaammin liikkuva mopoauto, mutta se ei ole mikään syy miksi autoilija ei pysty mopoauto väistämään ja toimimaan liikennesääntöjen mukaan. Autoilijoilla on paljon opittavaa liikenteessä.
teinit ajelee miten sattuu harhaisessa turvallisuuden tunteessa kun "peltiä" on ympärillä. Pahvia se on jos onnettomuus sattuu...
Mieti, kun ajat 100-110 ja yht'äkkiä mutkan takaa eteesi ilmestyy köröttelevä mopoauto. On kuitenkin niin iso ettei auta vaikka menis reunaan, kuten kevarilla.
Ja jos rajoitus on alempi niin silloin vika on autoilijan joka ajaa ylinopeutta. Muutenkin autoilijoiden on syytä muistaa että sen mutkan takana voi olla mopoauto tai ihan vaan joku mummo tai pappa ihan oikealla autolla mutta nopeus 40-50km/h. Ei kai niitä mummoja/pappojakaan saa rusinaksi ajaa?
tarvitse korttia kun muun liikenteen seassa kuitenkin ajetaan. uskon etta tama muuttuu pian. Microcar tuo naytti olevan englanniksi ja sopivampi nimi kuin mopoauto. itse olen ulkosuomalainen ja kysyin juuri miehelta etta onko nahnyt tai kuullut naista autoista, kaytiin googlettamassa ja oli ihan huuli pyoreena ihmetteli jos kortittomille annetaan. eihan se mitaan jos itse menee hitaasti mutta muut menee lujaa...
vaikuttaa kivalta! Mitähän se mahtaisi olla enkuksi?
Kiitos!
Ummikko- ulkomamma ulkona kaikesta :)
...kunhan täyttää sen 15v.
Pystyis kulkemaan itse ja pystyis vielä viemään jonkun sisaruksenkin! Ja koko talven ajan!
Tietenkään mautolla ei ole asiaa 80 tai jopa 100 rajoitusalueille. Täällä lähitienoilla rajoitukset menee 40-60 km/h ja niillä reiteillä kulkien pärjää mainiosti!
Ja äiskä osaa pitää hyvän ajokoulun pojalle ennen rattiin päästämistä :D
ikävä kyllä nuoria näkyy vilkkaillakin teillä ajelemassa niillä. Ja voit vain kuvitella minkälaisia tilanteita se tuo vastaan!
Kevari ei kyllä ole yhtään parempi turvallisuuden suhteen, mutta jos haluaa käydä kauempanakin niin on paljon parempi.