Mistä/milloin selviää vauvan veriryhmä?
Vauva on nyt 5kk ja neuvola eikä sairaala ei tiedä vielä veriryhmää. Tuleeko se jossain vaiheessa selville vai pitääkö mennä vartavasten verikokeelle jos haluaa tiedon?
Kommentit (19)
Eli pitää mennä kokeeseen erikseen, jos sen haluaa tietää.
Eli jos joutuu leikkaukseen tms niin sitten se tutkitaan.
Mistä sä kuvittelet että se tieto yhtäkkiä vaan tulee ilman verikokeen ottamista?
jos minun ja mieheni veriryhmä on A+, niin onko poikammekin A+?
ei ap
Ei tutkita automaattisesti.
Itselläni on veriryhmä A-, niin negan takia myös vauvan veriryhmä tutkittiin heti syntyessä. Toisaalta kun vauvan isällä on AB-, niin olisi käsittääkseni mahdotonta, että vauva olisi ollut +, mutta veriryhmän selvittäminen kuuluu rutiinitutkimuksiin kaikilla äideillä, joilla tekijä on neg.
jos minun ja mieheni veriryhmä on A+, niin onko poikammekin A+? ei ap
ei ap
En kyllä muista tarkkaan miten noi menee, etsi jostain netistä.
ei ap
Hän voi olla myös ainakin A-, O+ tai O-. Se riippuu siitä, millaiset geenit sinulla ja miehelläsi on. Veriryhmään (siihen kirjaimeen) vaikuttaa kaksi geeniä. Jos toinen on A ja toinen O (oikeat nimet ovat toiset, mutta ymmärrät varmaan mitä ajan takaa), niin veriryhmä on O. Mutta jos kaksi tällaista ihmistä saa lapsen, hän voi periäkin molemmilta O-geenit, jolloin hänen veriryhmäkseen tulee O. Sama juttu niiden plussien kanssa.
Ei tutkita automaattisesti. Itselläni on veriryhmä A-, niin negan takia myös vauvan veriryhmä tutkittiin heti syntyessä. Toisaalta kun vauvan isällä on AB-, niin olisi käsittääkseni mahdotonta, että vauva olisi ollut +, mutta veriryhmän selvittäminen kuuluu rutiinitutkimuksiin kaikilla äideillä, joilla tekijä on neg.
vauva plussa jos toinen vanhemmista plus ja toinen miinus. Tsekka toi linkki (Veripalvelu)
Jos toinen on A ja toinen O (oikeat nimet ovat toiset, mutta ymmärrät varmaan mitä ajan takaa), niin veriryhmä on O.
Pitäisi siis olla: veriryhmä on A.
jos minun ja mieheni veriryhmä on A+, niin onko poikammekin A+? ei ap
Eikö ole 25% mahdollisuus, että voisi olla myös O+? (jos teiltä löytyy tätä omasta perimästänne piilevänä)
Näyttäisi vaihtoehdot olevan joko A+, A-, 0+ tai 0-.
ei edelleenkään ap =)
vauva plussa jos toinen vanhemmista plus ja toinen miinus. Tsekka toi linkki (Veripalvelu)
Jos sillä plus-vanhemmista toinen asiaan kuuluva geeni on + ja toinen -, niin vauva voi olla myös miinus.
Tämä on tilanne omassakin perheessäni: äiti miinus, isä plus, lapsista yksi plus ja kaksi miinusta.
Jos sillä plus-vanhemmista toinen asiaan kuuluva geeni on + ja toinen -, niin vauva voi olla myös miinus. Tämä on tilanne omassakin perheessäni: äiti miinus, isä plus, lapsista yksi plus ja kaksi miinusta.
11 kyllä sanoo juuri näin, eli että lapsi voi olla plus tai miinus...
joo, olin kahden kanssa. tiedän että olen huono ihminen joten haukkukaa vaan olen sen ansainnut. toisen kanssa oli ehkäisy eikä pettänyt mutta jotenkin haluaisin vain olla 100% varma.
ehkäpä menen verikokeelle.
"vauva plussa, jos toinen vanhemmista plussa ja toinen minuus". Luulin 11:n tarkoittavan, että vauva on tässä tapauksessa aina plussa ja lähdin korjaamaan tätä.
15
Nyt jännittää, kuka on isä, vai?