G: Arkkuhautaus vai tuhkaus?
Itse haluan tuhkauksen ja tuhkat tulee levitellä kedolle. Minua ahistaa ajatus madoista syömässä minua :/ En halua edes uurnaa haudattavan maahan. Haluan vain muistolaatan ja sitäkään en hautausmaalle. Olenko outo? Kuulun kirkkoon ja uskon Jumalaan.
Kommentit (27)
enkä odota että tuhkat ripotellaan minnekään metsään
että niitä tuhkia ei noin vain ripotella luontoon, mereen tms. Vaatii paperisodan ja jonkin instanssin luvan (kun vain muistaisin minkä). Useat omaiset eivät jaksa lähteä tähän ruljanssiin, minkä vuoksi uurnat useimmiten haudataan hautausmaalle tai tuhka sirotellaan hautausmaan sirottelualueelle.
Paitsi sijoittaa uurnaan, vainajan tuhkan saa sirotella erityiseen muistolehtoon tai luontoon. Helsingissä muistolehtoja on Hietaniemessä, Honkanummella, Malmilla ja Maunulassa. Lehdoissa vainajan tuhka voidaan kätkeä nurmen alle ilman uurnaa. Alueilla on yhteiset muistomerkit, joihin voidaan sijoittaa sinne haudattujen muistolaatat.
Tuhkan voi sirotella myös luontoon mutta tähän on hankittava alueen omistajan tai haltijan lupa, ja tuhkan lopullinen sijoituspaikka on ilmoitettava krematorioon. Luontoon siroteltaessa olennaista on, että tällöin ei saa muodostua hautaluonteista tilaa. Paikalle ei voi pystyttää esimerkiksi muistomerkkiä.
Uusi hautaustoimilaki edellyttää myös, että tuhka on sijoitettava lopullisesti yhden vuoden kuluessa kuolemasta, eikä sitä saa jakaa useampaan osaan. Yksityisasuntoon tuhkauurnaa ei voi sijoittaa. Lääninhallitus voi erityisestä syystä myöntää luvan tuhkauurnan hautaamisesta muualle kuin hautausmaalle. Tällainen paikka on selvästi merkittävä maastoon ja haudasta tulee merkintä kiinteistötietojärjestelmään. On kuitenkin hyvä muistaa, että esimerkiksi kesämökille perustettu hauta voi olla rasite, jos mökki aikanaan myydään.
Merellä sirottelua varten on olemassa Helsingin kaupungin omistama merialue Harmajan majakan länsipuolella. Jos tuhkaa ei sijoiteta hautausmaalle, riittää, että sijoituspaikka ilmoitetaan, kun tuhka haetaan krematoriosta. Sieltä tieto menee Helsingissä seurakuntayhtymän hautarekisteriin.
Minua ahistaa ajatus madoista syömässä minua :/
Ihania nuo kommentit joissa ei haluta arkkuun kun se ahdistaa, ja krematorion uuni on liian kuuma! Ettehän te ole enää siinä ruumiissanne, vaan leijailette ihan eri atmosfääreissä :D
Kuinka monella on elinluovutuskortti?
Hep, mulla ainakin!
Ja älkää vaan aloittako taas että "mun verkkokalvoja ei kyllä revitä kun se on niin ällöä jne..." ;)
seurakunnan ahneuden ja rahansäästön vuoksi.
kumpi vain tulee omaisilleni halvemmaksi.
En ole uskovainen, ja vaikka olisinkin niin uskoisin sielulla olevan väliä eikä niinkään siinä millä tavalla ruumis katoaa.
Jos siihen ei kuoltuani suostuta vaan minut polttohaudataan niin alan kummittelemaan ihmisille.
että niitä tuhkia ei noin vain ripotella luontoon, mereen tms. Vaatii paperisodan ja jonkin instanssin luvan (kun vain muistaisin minkä). Useat omaiset eivät jaksa lähteä tähän ruljanssiin, minkä vuoksi uurnat useimmiten haudataan hautausmaalle tai tuhka sirotellaan hautausmaan sirottelualueelle.