Häirikkö/kiusaajalapsen vanhempi : "opeta lapsesi jämäkämmäksi"
mitä jos SINÄ olisit tehnyt kasvatustyösi kunnolla ja opettanut lapsesi arvostamaan toisia ihmisiä, heidän koskemattomuuttaan, ja opettanut heitä ivan, piikittelyn, väkivallan sijaan hyväksymään toiset ja rakastamaan lähimmäistään?!
Joskus on aika katsoa peiliin.
"opeta lapsesi jämäkämmäksi" vs. "opeta lapsesi käyttäytymään"
ja kyllä arvasit oikein, mun lapset on niin epä-jämäköitä kuin olla voi eivät lällätä, kiusaa, ryysi, töni, tuupi, mollaa, kailota, vähättele, irvistele, syljeksi, uhmaa, haistattele, vittuile.
Olen tehnyt työtäkin sen eteen.
Kommentit (81)
Minua kiusattiin. Aloin nostelemaan painoja ja harjoittelin nyrkkeilyn alkeita. Opiskelin myös isäni johdolla sotilaspainia jota hän oli oppinut sodasta.
Olin 9 vuotias. Myöhemmin mukaan tuli myös eksoottisemmat kamppailulajit joiden mestari nykyään olen.
Kun kiusattu voittaa kiusaajan lyömällä häntä kuuppaan niin että itku lentää. Se aiheuttaa villilänsi ilmiön.
Jokainen haluaa sen jälkeen voittajan päänahan. Kaksintaistelu kutsuja sateli. Koulun jälkeen mennään tuttuun paikkaan ottamaan haaste. Kaikki haluavat voittajan päänahan. Kiusaaja ei ollutkaan kova. Pakko koettaa kuka on kovin.
Uskokaa oli rankkaa pitää mestarin titteli. Henkisesti rankempaa kuin fyysisesti koska olin niin kova.
Koska olin kova, en koskaan hävinyt. Voitin itseäni suurempia poikia. Joskus kimppuuni käytiin joukolla ja selvisin siitäkin.
Väkivalta synnyttää lisää väkivaltaa. Asiat pitäisi jättää aikuisille. Lapsen tehtävänä ei ole taistella. Koulumaailma on julma, ainakin se oli 70 luvulla.
T: N42
Koulukiusaamista ja kouluhäiriköintiä ei olisi, jos vanhemmat edes hieman viitsisivät KASVATTAA lapsiaan!
Ja ap todellakin elää lasikuupassa, jos todella ei ole pienintäkään ristiriitaa koko elämässä.
Tämä on realiteetti, ei kiinni vanhemman asenteesta, et kiusatussa vika.
Vahva lapsi saa kavereita ja kaverit puolustavat toisiaan. Jos jotain porukan lasta aletaan kiusaamaan, muut tulevat väliin ja hätistävät kiusaajan pois tai "kostavat"
Jos lapsi yksinäinen susi, ei ole ketään auttamassa ja joutuu helposti uhriksi.
Tämä meidän maailmamme vaatii sosiaalisuutta.
Olen todella pahoillani puolestanne, keiden lapsia kiusataan. On varmasti raskas taakka kantaa. Vielä kun tiedetään, että kiusattu hyvin mahdollisesti isonakin syrjitty.
Minulla ei ole muuta tapaa koittaa auttaa, kuin se, että etsikää/ hommatkaa lapsillenne kaveri/ kavereita.
T: Kenen lapsia ei ole kiusattu, eivätkä omat lapset kiusaa
mm. erilaiset perheen sisäiset ongelmat heijastuvat lapsiin ja aiheuttavat osaltaan kiusaamista. Itsekin olen kouluaikoina kiusannut, siitä huolimatta että tulen erittäin "kunnollisesta" opettajaperheestä, jossa todellakin vaadittiin hyvää käytöstä. Valitettavasti sitten oli muita ongelmia, joiden kanssa olen aikuisikään asti paininut.
Mielestäni ap ei elä missään lasikuupassa! Koulukiusaamista ja kouluhäiriköintiä ei olisi, jos vanhemmat edes hieman viitsisivät KASVATTAA lapsiaan!
ja osasin käytöstavat jne. todellakin täydellisesti. Silti pahaa oloani joskus purin kiusaamalla, mistä en ole ylpeä, tietenkään.
Tämä on realiteetti, ei kiinni vanhemman asenteesta, et kiusatussa vika.
Vahva lapsi saa kavereita ja kaverit puolustavat toisiaan. Jos jotain porukan lasta aletaan kiusaamaan, muut tulevat väliin ja hätistävät kiusaajan pois tai "kostavat"
Jos lapsi yksinäinen susi, ei ole ketään auttamassa ja joutuu helposti uhriksi.
Opettajana olen huomannut, että kiusaaja jopa toimii yksin ja kohteena usein fiksu ja suosittu lapsi, joka on vahva, mutta koska kiusaajan kotona sallitaan kaikki/ei välitetä, niin kiusaaminen jatkuu. Tämä on fakta! Yksikään esim. kouluissamme kiusatuista ei ole ollut yksinäinen, arka tms.(ja heitäkään ei saa kiusata) vaan ollut suosittu, fiksu ja hyväkäytöksinen. Kiusaaja useimmiten huonosta perheestä, syrjäytynyt, vailla rajoja.
Tämä meidän maailmamme vaatii sosiaalisuutta.
Olen todella pahoillani puolestanne, keiden lapsia kiusataan. On varmasti raskas taakka kantaa. Vielä kun tiedetään, että kiusattu hyvin mahdollisesti isonakin syrjitty.
Minulla ei ole muuta tapaa koittaa auttaa, kuin se, että etsikää/ hommatkaa lapsillenne kaveri/ kavereita.
T: Kenen lapsia ei ole kiusattu, eivätkä omat lapset kiusaa
Minua kiusattiin. Aloin nostelemaan painoja ja harjoittelin nyrkkeilyn alkeita. Opiskelin myös isäni johdolla sotilaspainia jota hän oli oppinut sodasta.
Olin 9 vuotias. Myöhemmin mukaan tuli myös eksoottisemmat kamppailulajit joiden mestari nykyään olen.
Kun kiusattu voittaa kiusaajan lyömällä häntä kuuppaan niin että itku lentää. Se aiheuttaa villilänsi ilmiön.
Jokainen haluaa sen jälkeen voittajan päänahan. Kaksintaistelu kutsuja sateli. Koulun jälkeen mennään tuttuun paikkaan ottamaan haaste. Kaikki haluavat voittajan päänahan. Kiusaaja ei ollutkaan kova. Pakko koettaa kuka on kovin.
Uskokaa oli rankkaa pitää mestarin titteli. Henkisesti rankempaa kuin fyysisesti koska olin niin kova.
Koska olin kova, en koskaan hävinyt. Voitin itseäni suurempia poikia. Joskus kimppuuni käytiin joukolla ja selvisin siitäkin.
Väkivalta synnyttää lisää väkivaltaa. Asiat pitäisi jättää aikuisille. Lapsen tehtävänä ei ole taistella. Koulumaailma on julma, ainakin se oli 70 luvulla.
T: N42
Taisit myös väistellä iskuja silmät kiinni kun olet niin erinomainen.
Viitsitkö perustella miksi mielestäsi potaskaa?
Minulla kokemusta parista eri koulusta ja minun nähdäkseni asiat ovat menneet niinkuin kirjoitin.
Toivoisin oikeasti perusteluja. Haluaisin ymmärtää mikä kokemuksessani virheellistä?
Kenelleköhän kommentoit?
Täyttä potaskaa.
Tämä on realiteetti, ei kiinni vanhemman asenteesta, et kiusatussa vika. Vahva lapsi saa kavereita ja kaverit puolustavat toisiaan. Jos jotain porukan lasta aletaan kiusaamaan, muut tulevat väliin ja hätistävät kiusaajan pois tai "kostavat" Jos lapsi yksinäinen susi, ei ole ketään auttamassa ja joutuu helposti uhriksi. Opettajana olen huomannut, että kiusaaja jopa toimii yksin ja kohteena usein fiksu ja suosittu lapsi, joka on vahva, mutta koska kiusaajan kotona sallitaan kaikki/ei välitetä, niin kiusaaminen jatkuu. Tämä on fakta! Yksikään esim. kouluissamme kiusatuista ei ole ollut yksinäinen, arka tms.(ja heitäkään ei saa kiusata) vaan ollut suosittu, fiksu ja hyväkäytöksinen. Kiusaaja useimmiten huonosta perheestä, syrjäytynyt, vailla rajoja. Tämä meidän maailmamme vaatii sosiaalisuutta. Olen todella pahoillani puolestanne, keiden lapsia kiusataan. On varmasti raskas taakka kantaa. Vielä kun tiedetään, että kiusattu hyvin mahdollisesti isonakin syrjitty. Minulla ei ole muuta tapaa koittaa auttaa, kuin se, että etsikää/ hommatkaa lapsillenne kaveri/ kavereita. T: Kenen lapsia ei ole kiusattu, eivätkä omat lapset kiusaa
Lapsille pitää hankkia kavereita ja seuraa, yksinäiset joutuu helpommin silmätikuksi (mulla omakohtaista kokemusta ja vanhemmat vielä pahensivat asiaa). Siksi meilläkin on jatkuvasti lasten kavereille avoimet ovet eikä kiusaamisesta ole kuulunut lasten suista.
kiva koulu-projektissa.
Tuo ei pidä paikkaansa, että vahvaa lasta ei kiusata tms. Nykyajan kiusaajat kiusaajat kiusaavat ketä tahansa, koska heillä on paha olo. Yleensä kiusaaja tulee ns. huonoista kotioloista, mikä vaikeuttaa kiusaamisen lopettamista, koska vanhempia ei kiinnosta.
Meidän koulussa yleisemmin kiusattu on fiksu, suosittu, iloinen lapsi. Eli syynä kiusaajalla on kateus.
Kiusaaminen on aina väärin ja siihen tulee puuttua jämäkästi. Ollaan väärällä tiellä, jos edes vihjaisulla pistetään kiusaaminen kiusatun syyksi. Mikään syy ei ole syy kiusaamiseen!
45 minuuttia ohjelmassa tuli taannoin, kuinka nyky-Suomen lapset eivät osaa kunnioittaa opettajaa, olla hiljaa tunnilla ja kohdella tovereitaan asiallisesti! Se kasvatus lähtee sieltä kotoa. TOISET PITÄÄ OTTAA HUOMIOON, TOISIA EI SAA KIUSATA, TYÖRAUHA ON ANNETTAVA MUILLE.
Kiusaamaan ei pysty "vahvaa" lasta Tämä on realiteetti, ei kiinni vanhemman asenteesta, et kiusatussa vika. Vahva lapsi saa kavereita ja kaverit puolustavat toisiaan. Jos jotain porukan lasta aletaan kiusaamaan, muut tulevat väliin ja hätistävät kiusaajan pois tai "kostavat" Jos lapsi yksinäinen susi, ei ole ketään auttamassa ja joutuu helposti uhriksi. Tämä meidän maailmamme vaatii sosiaalisuutta. Olen todella pahoillani puolestanne, keiden lapsia kiusataan. On varmasti raskas taakka kantaa. Vielä kun tiedetään, että kiusattu hyvin mahdollisesti isonakin syrjitty. Minulla ei ole muuta tapaa koittaa auttaa, kuin se, että etsikää/ hommatkaa lapsillenne kaveri/ kavereita. T: Kenen lapsia ei ole kiusattu, eivätkä omat lapset kiusaa
vähätellään ja yritetän laittaa se kiusatun syyksi. Vanhemmilla ei ole halua tai edes osaamista laittaa jäkikasvuaan kuriin, lasten annetaan mellastaa miten huvittaa ja kaikki lyödään leikiksi; lapset vaan nyt on sellaisia.
että syy on aina kiusaajan.
Kiusattujen joukossa esim. viime vuonna ei ollut yhtään hiljaista ja yksinäistä, vaan luokan suosituin. Mikä ei vie pois sitä tosiasiaa, että hiljaistakaan ei saa kiusata. Ketään ei saa kiusata. Sitä vastuuta ei sysätä kiusatun hartioille koskaan. Juuri tätä asennetta näkee kiusaajien vanhemmissa!
Tosi vähän vanhemmat puuttuu pienten lasten kiusaamiseen (alle kouluikäisten). Monta kertaa mukulat on haukkuneet toisiaan tosi rumasti ja joku tahallaan aina haastaa riitaa. Usein olen ainoa aikuinen joka tähän puuttuu. Yksi äiti tuli sitten sanomaan lukeneensa jostain, että nämä asiat pitäis lasten saada itse selvittää, että oppivat.
Ei jumankauta! Joo, pitää saada setviä itse, mutta silloin kun se menee lyömiseksi ja perkeleen huutamiseksi, niin vois aikuiset nostaa persuksensa penkistä ja mennä opettaamaan oikeita tapoja erimielisyyksien ratkomiseen. Sama juttu, jos lapsi saa vanhemmilleen puhua rumasti, niin miten se muka yhtäkkiä koulussa loppuisi? Ja sitten lapsen huonosta käytöksestä syytetään koulua ja sitä, kun ruumiillinen kuritus on kielletty. Vanhemmuus tässä maassa on hukassa, se on suurin ongelma!
kiusattu on! Lapsella on OIKEUS OLLA OMA PERSOONANSA. Ihme selittelyä taas.
Kiusaaminen on väärin, oli se uhri millainen tahansa.
Minun kokemukseni mukaan koulukuraattorina kiusaajista
- epävakaa, välinpitämätön perhetausta
- huono itsetunto
-kateus
kiusatut ovat olleet laidasta laitaan: hiljaisia, räväköitä, vahvoja, arkoja jne.
Ja lapsen ei pidä olla mitenkään vahva! Hänellä on oikeus käydä koulua turvallisesti!
Meidän koulussa yleisemmin kiusattu on fiksu, suosittu, iloinen lapsi.
poika siitä ketjusta mistä tämä sai alkunsa. Fiksu, suosittu, iloinen, lisäksi ns. kiltti ja pienikokoinen. Ei todellakaan mikään kaveriton tai epäsosiaalinen.
Mutta sinäkin varmaan pidät puolesi, jos joku käy päälle? Vai alistutko kiltisti vain ja käännät toisen posken? Oikeasti pitää myös oppia sitä jämäkkyyttä avun pyytämiseen, hakemiseen ja puolustautumiseen. Tämä ei tarkoita, että kiusaaminen hyväksyttäisiin, mutta valitettavasti elämme maailmassa, josta vielä tähän päivään mennessä ei kiusaamista ole pois onnistuttu kitkemään.