"Kylmä"kassoja kauppoihin!!!!
Eli mä oon sitä mieltä että muihinkin kun Ikeaan "kylmä" eli automaattikassoja. Ihan toimiva ja hyvä systeemi. Tykkäsin käydessäni Ikeassa!!
Kommentit (41)
mutta ainakin mun lähellä olevassa kaupassa siihen änkesi aina joku jolla oli kärryt täynnä tavaraa ja mumisi jotain "voihan tästä mennä..." Kävelin kyllä aina kylmästi ohi niinden parin ostokseni kanssa jos tällaista yritettiin.
Jottei menisi suomalaisten haukkumiseksi niin tätä tapahtui joskun myös Ranskassa asuessani (siis että pikakassalla oli joku jolla oli liikaa tavaraa)
kukahan ne kamat laittaa hyllyyn....?
hyllyttää paljon kaupan henkilökuntaan kuulumattomia ihmisiä. Tavarantoimittajat kyllä on valmiita jos saavat markkinaetua tai vaikuttaa hyllypaikkaan.
Eli jos ostat viisi maitoa ja lyöt kassaan vain neljä, se kassa huomaa sen heti?
Itsepalvelukassaa käyttäville tehdään säännöllisesti pistokokeita, eli vartija tarkistaa vastaavatko ostokset ja kuitti toisiaan. Ei siinä kovin moni halua ottaa riskiä sen yhden maitopurkin tai jogurtin vuoksi.
siellä oli siis neljä pikakassaaa ja yksi henkilökuntaan kuuluva auttamassa. Kyllähän se kontrolli siinä pelasi, kun takana olijat pakostakin katsoo, että kaikki tuotteet ladotaan kärryistä esiin. Lisäski se yksi työntekijä pyöri ympärillä. Hänellä oli kyllä täysi työ, koska aina jollakin oli jokin ongelma.
Eli jos ostat viisi maitoa ja lyöt kassaan vain neljä, se kassa huomaa sen heti?
Itsepalvelukassaa käyttäville tehdään säännöllisesti pistokokeita, eli vartija tarkistaa vastaavatko ostokset ja kuitti toisiaan. Ei siinä kovin moni halua ottaa riskiä sen yhden maitopurkin tai jogurtin vuoksi.
käytännössä siellä on töissä se yksi myyjä siellä kassalla ja vielä vartijakin. Meillä on tällä hetkellä maksimissaan neljä kassalla ja sekin pari kertaa vuodessa (jouluna ja juhannuksena). Yleensä yksi tai kaksi. Tämän systeemin ansiosta siis toisen kassahenkilön voi ottaa pois ja palkata vartijan tilalle. Kuulostaa tosi kätevältä. Ja entäs isommissa marketeissa, miten monta kassaa se yksi henkilö pystyy valvomaan /opastamaan ja montako vartijaa tarvitaan? Eli miten iso säästö tuosta kalliista automaatiosta sitten loppujen lopuksi tulee? Pitää ottaa huomioon myös laiteinvestoinnit, päivitykset, huollot, ja mahdollisesti lisääntyvät varkaudet.. Asiakaspalvelijoitakin tarvitaan kuitenkin tietty määrä, vaikka kassatoiminnot hoituisikin automaattisesti.
Ja entä jos tekee ihan rehellisen virheen (kassatädeillekin näitä tulee). Miten todistat sille vartijalle, ettei ollut tarkoitus huijata?
siellä oli siis neljä pikakassaaa ja yksi henkilökuntaan kuuluva auttamassa. Kyllähän se kontrolli siinä pelasi, kun takana olijat pakostakin katsoo, että kaikki tuotteet ladotaan kärryistä esiin. Lisäski se yksi työntekijä pyöri ympärillä. Hänellä oli kyllä täysi työ, koska aina jollakin oli jokin ongelma.
näkeekö ne takana olijat tosiaan, montako banaani-ja montako mansikkajogurttia lyöt sinne koneelle?
siina otat koristasi/karryistasi tuotteen, skannaat sen hintakoodin, ja laitat sen kassiin. Kassi punnitaan, ja jos ei tuote ja paino vastaa toisiaan, niin sitten halyyttaa. Eli minka ostat, laitat siihen tasolle, etta ei siina voi ostaa 5 maitoa 4:n hinnalla, ellei jata yhta maitoa lattialle. Tyontekija on siina koko ajan valppaana auttamassa.
Tietty jos joku on varastamisaikeissa, niin kait se on helppoa siina jotenkin vekslailla, mutta mina maksan ostokseni ihan rehellisesti.
että ainakin meidän kaupoissa se valvojakassa näki omalta näyttöpäätteltään koko ajan, mitä sinne päätteelle syötit. Jos syötät neljää maitokannua ja se näkee sinulla niitä viisi, niin osaa kyllä tulla kysymään, että mihin yksi unohtui. Tosin siis kannattaessani tätä systeemiä unohdin, että Suomessa kaikki käyttäisivät tätä väärin ja jättäisivät osan ostoksista maksamatta. Koskaan kahden Usan vuoden aikana en nähnyt kenenkään maksavan tuotteita väärin ts. kaikki tuotteet vedettiin skannerista läpi. Itsepalvelukassojen tarkoitus oli lähinnä nopeuttaa vähän ostavien kassajonotusta ja oli siellä Usassa hyvä systeemi. Ei täällä kusipäähuijaajien Suomessa. Anteeksi
varastamiseen ainakin av:n mukaan suurin osa näin tekisi..ja mitä tulee Jenkkeihin niin kyllä siellä niitä epärehellisiäkin asiakkaita on, et vai ole just sattunut näkeen niitä kuten en mäkään ole epärehellistä asiakasta täällä Suomessa...
Tosin siis kannattaessani tätä systeemiä unohdin, että Suomessa kaikki käyttäisivät tätä väärin ja jättäisivät osan ostoksista maksamatta.
Suomessahan kaikki myöskin varastavat kirjaston kirjoja jos mahdollisuutena on lainata ne automaatin avulla. Myös kylmillä bensa-asemilla kaikki varastavat bensaa. Ja toki siellä Ikeassakin porukka raahaa selkä vääränä varastettuja kamoja kotiinsa automaattikassan kautta. Junassakin lähes kaikki menevät pummilla kun konnari ei tarkista kaikkien lippuja. Nih!
siis olenkin tyhmä maalainen, kun en ymmärrä miten tuo systeemi toimii ja siksi kyselen. Eli jos se myyjä näkeekin sieltä päätteeltään montako maitoa lyön koneelle, mistä hän näkee montako minulla oikeasti siellä kärryssä on, vai pitääkö kaikki tosiaan vetää yksitellen läpi? Ja jos taas tuon toisen vastaajan systeemi on käytössä, eli myyjä loikkii niiden kaikkien kassojen välillä, miten hän ehtii mitään päätettä seuraamaan ja mistä ne perässä tulevat asiakkaat näkevät montako maitopurkkia olen lyönyt kassaan.
Anteeksi nyt kun kyseenalaistan ilmeisen toimivan systeemin, mutta en vain käsitä, miten se käytännössä toimii.
on sanottu, että kaikki varastaisivat? Tuo systeemi mielestäni tekisi varastamisesta helpompaa. Kyllä kaikki varmasti tietävät, että on aika paljon ihmisiä, jotka eivät taatusti maksa, jos on mahdollista jotenkin olla maksamatta.
itse kaytan sita 1 kassin ruokaostoksilla ollessa Maksaa voi kortilla / kateisella. Ja antaapa debitilla ostettaessa kuluitta kateistakin jos en viitsi omaa pankkiautomaattia lahtea etsimaan.Ja taytyy sanoa etta minulla ei tulis mieleenkaan varastaa tuolla tavoin?! Skannattu tuote laitetaan kassiin joka on "puntarilla". Kassatati valvoo omalta paatteeltaan tapahtumia ja auttaa tarvittaessa esim vihannesten koodeissa. Karry taynna ostokset hoidan tavallisella kassalla, jossa tavarat pakataan valmiiksi ja toimitetaan autolle niin halutessani:) Ja pakko kommentoida etta kylla suomessa olisi paljonkin opittavaa kuinka asiakasta kaupassa pitaisi palvella:)
Myös se että siellä oli "5 items max"-kassoja oli huippua! Ihme ettei suomessa ole tuollaisia, sillä mikäpä on oikeasta ärsyttävämpää kuin jonottaa kassalle yhden tai kahden tuotteen takia!
Katsopa nyt ympärillesi. Ei tämä idioottiporukaa osaa edes viiteen laskea. Pikakassalle änkeisi kuitenkin porukkaa täpötäyden ostoskärryn kanssa. Lähimarketissa joskus pikakassa oli ja juurikin näin kävi. Hauska oli seurata kun kassa kieltäytyi palvelemasta tekohymyileviä ääliöitä ja heittää siihen väliin "lukutaito on muuten nykyaikana tärkeä juttu"... Ei lukenut kovinkaan isolla moneen kertaan: "MAX 5 OSTOSTA"...
itse kaytan sita 1 kassin ruokaostoksilla ollessa Maksaa voi kortilla / kateisella. Ja antaapa debitilla ostettaessa kuluitta kateistakin jos en viitsi omaa pankkiautomaattia lahtea etsimaan.Ja taytyy sanoa etta minulla ei tulis mieleenkaan varastaa tuolla tavoin?! Skannattu tuote laitetaan kassiin joka on "puntarilla". Kassatati valvoo omalta paatteeltaan tapahtumia ja auttaa tarvittaessa esim vihannesten koodeissa. Karry taynna ostokset hoidan tavallisella kassalla, jossa tavarat pakataan valmiiksi ja toimitetaan autolle niin halutessani:) Ja pakko kommentoida etta kylla suomessa olisi paljonkin opittavaa kuinka asiakasta kaupassa pitaisi palvella:)
täällä kannatetaan itsepalvelukassaa ja toisaalta kassaa, joka pakkaa ostokset ja kantaa autoon, mutta tämä näiden kahden välimuoto on ihan saatanasta?
[/quote]
täällä kannatetaan itsepalvelukassaa ja toisaalta kassaa, joka pakkaa ostokset ja kantaa autoon, mutta tämä näiden kahden välimuoto on ihan saatanasta?
[/quote]
Taalla on nyt vaan huomioitu paremmin asiakkaiden tarpeet ja tehty molemmat tavat toimiviksi:) Samalla tyollistetaan esim teini-ikaisia naita kasseja pakkaamaan / kuljettamaan autolle. Ja eipa ole viela naiden vuosien aikana taalla kohdalle sattunut kassaneitia / pakkaajaa joka ei hallitsisi asiakaspalvelu small talkia:)
skannataan tuote itse ja laitetaan se kassiin, joka on puntarin päällä. Tosi kätevää ja aikalailla siinä joutuisi kikkailemaan, jos ei joitain ostoksia maksaisi, mutta kuitenkin saisi ne kaupasta ulos vietyä.
eli siinä on jokin puntari. Nyt selveni tälle maalaisellekin. Tuolla kun joku selitti, että takana tulevat valvovat ja kassahenkilö valvoo ja vartijakin vielä valvoo. Tämä puntarisysteemi on nyt ensimmäinen joka kuulostaa järkevältä.
...etta kauppaan sisaan astuessa otetaan telineesta pieni skannauslaite mukaan, johon sitten itse skannataan kaikki tuotteet samalla kun tekee ostoksia. Siita nakee koko ajan katevasti paljonko rahaa kuluu per ostos. Itsepalvelukassalle tullessa skannauslaita laitetaan takaisin telineeseen, joka kaynnistaa automaattisesti maksulaitteen. Se nayttaa isolla ruudulla skannerin skannaamat tuotteet ja loppusumman, jonka voi maksulaitteessa maksaa kortilla.
Maksuautomaatti sylkaisee maksun onnistuttua kuitin ulos, jonka viivakoodi pitaa skannata portilla; koodinlukijan piipattua vasta portti aukeaa ja paaset ulos.
Pari vartijaa seisoo aina maksulaitteiden aarella ja he tekevat pistokokeita. Olen tahan mennessa joutunut 2 kertaa tahan pistokokeeseen, jossa kaydaan lapi kaikki tuotteet etta olenko skannannut ne. Olin unohtanut skannata yhden leivan, se lisattiin hintaan, mutta ei siita mitaan sakkoja tullut... :)
Mielestani tosi hyvin toimii ja nopeasti! Lapset tykkaavat kun saavat auttaa skannaamisessa.
Mieti nyt paljonko esim. pääsiäisenä jossain prismassakin on väkeä, ihmisillä on jopa parikin kärryllistä tavaraa.
Sitten haetaan minuutti viivakoodia siitä tuotteesta, sen jälkeen huomataan että ahas viivakoodi ei toimi, tihrustetaan numeroa viivakoodista, oho sitten tulikin otettua hinta pari kertaa jostain tuotteesta eikun poistamaan.. jne jne
Lisäksi vielä se että kuinka moni tilaisuuden tullen jättää muutamat tuotteet maksamatta kun kukaan ei huomaa.
Ai niin jokainenhan osaa toimia kassana. Suoraan sanottuna mulla menis hermo alta minuutin kun joku mummo ettis niitä viivakoodeja puolituntia.