opiskelevan lapsen avustaminen (yli 18 v)
Miten olisi hyvä avustaa muualle opiskelemaan lähtenyttä lasta?
Asuu itsenäiseti vuokralla, saa asumistuet ja opintotukea. Ensi vuoden opintotuen määrästä ei nyt ole tietoa, sillä tyttö on vaihto-oppilaana ulkomailla nyt eikä saa opintotukea.
Jatkaa lukiota toiselle opintovuodelle sitten syksyllä, palaa kesäksi.
Kommentit (27)
Mieleenjäävintä siitä, mitä vanhempani kustansivat minun ollessani opiskelijana, oli lääkärikulut sekä lääkkeet. Ilman apua esim. lääkkeisiin, olisin tällä hetkellä luultavasti todella sairas, koska uhkaavaa tilannetta ei olisi saatu pysäytettyä ilman lääkkeitä silloin. Nyt voin hyvin. Opiskelijalla ei todellakaan ole varaa maksaa 200 euroa lääkkeistä joka toinen tai joka kolmas kuukausi.
Minä sain postitse paketteja, joissa oli säilyke- ja kuivaruokaa sekä esim. siivoustarvikkeita. Pakettien saaminen ja avaaminen oli ihanaa ja rahat säästyivät muuhun. Paketteja tuli aina juhlapyhinä ja merkkipäivinä. Esim. pääsiäispaketti, jossa puurohiutaleita ja säilykehedelmiä, tonnikalaa ja hapankorppuja sekä kahvia ja teetä. Pääsiäiskoristeita, pari naistenlehteä, pöytäliina ja kynttilöitä. Suklaata ja kuivakakku. Paistinpannu ja taloustarvikkeita, mm. mäntysuopaa.
että pula-aika on ollut ohi jo aikaa sitten...
t. nro 8 (joka sai rahaa, ei paketteja)
Olisin itse varmaan tykännyt ihan hirveästi! Mutta en 18-vuotiaana saanut kyllä enää rahaa enkä paketteja kun olin jo perheenäiti...
"Vanhemmat kuitenkin vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi."
Lähde: MLL
ja minä hölmö se menin töihin opintojen ohessa, kai kokopäivätöissä olevalta lääkäripariskunnalta olisi rahaa ollut avustaa jos olisi ollut halua. Koin vaihtoehdoikseni työn tai opintolainan! Työ oli hieno ratkaisu, ei tarvinnut kesätöitäkään koskaan miettiä erikseen kun kesällä sai omalta työpaikalta lisää vuoroja kun vakkarit olivat kesälomillaan. Ja sai sitä lomaa itsekin, harvat opiskelijat pystyvät lomaa edes pitämään.
olen kotiäitinä pienten kanssa. En voi ostaa asuntoa enkä autoa mutta yritän laitaa jonku kympin joka kuukausi. Opintotuella ja lainalla elävät.
silloin opiskeluaikana jotakin vanhemmilta. 16-vuotiaana muutin toiseen kaupunkiin opintojen perässä kassillinen tavaroita mukana. Porukoilta ei mitään herunut, korkeintaan 50mk lainaa, jota oltiin innoissaan perimässä takaisin jo pari päivää ennen opintotukipäivää (joka oli helkutin pieni, kiitos vanhempien hyvien tulojen).
Mutta varmasti joku kuiva-ainekassi (tyyliin nämä eu:n avustuspaketit) lämmittäisi opiskelija mieltä.
Esikoinen on ollut yksinhuoltajan lapsi ensimmäiset 10 v elämässään, sittemmin olen itse mennyt naimisiin ja nykyään lapsella on kaksi pikkusisarusta meidän perheessämme. Mutta tiukkaa on ollut taloudellisesti silloin esikoinen oli pieni, nyt ei enää niinkään.
Itseäni eivät vanhemmat ole tukeneet.
Uskoisin, että jatkamme näin:
- ilmainen asunto (maksamme vuokran, omavastuuosuuden kelan asumislisän jälkeen)
- Maksamme kännykkälaskun pakettihinnalla.
- Kotiin saa aina tulla, annetaan ruokaa mukaan ja käydessämme viedään sapuskaa.
- kannustetaan etsimään iltatyötä, viikonloppuhommia.
se on ihan Suomen lakiin kirjattu, että ohi ei saa kävellä, jos joku apua tarvitsee.
Vanhemman elatusvelvollisuus on ohi kun lapsi täyttää 18. Siis velvollisuus. Silti tietenkin saa, kun haluaa, auttaa lastaan, sukulaistaan tai ystäväänsä vaikka siihen asti kunnes itse kuolee. Sitä ei missään kielletä ja aika moni vanhempi pitää sitä tärkeänäkin.