G: Laulatko lapsellesi unilaulun? Jos, niin mitä tänään?
Meidän vekaroitten toivelistalla oli tänään Sokerpalanen ja Paratiisi.
Kommentit (27)
Joskus lauletaan myös Sinistä unta, tupakkirullaa ja muita tuutulauluja.
Paratiisia ja sokeripalaa lauleskellaan sitten muulloin, eivät meillä kuulu unilauluosastolle.
Kuuntelija on nyt nelivuotias, sama tietty menee vauvallekin siinä sivussa :)
-Magdaleena
-Suojelusenkeli
-Sininen uni
-Lounatuulen laulu
-Lohikäärme Puff
-Somewhere over the rainbow
-Ihme ja kumma
-Päivänsäde ja Menninkäinen
Pistä pieni pitkäksesi
ja asetu aloillesi
hyvä on lapsen hiljentyä
puhumatta pötkötellä
Sulje silmäsi suloiset
laske luomesi lepohon
hyvä on lapsen hiljentyä
puhumatta pötkötellä
Kaikka raajasi ravista
käet jalat käpsäytä
hyvä on lapsen hiljentyä
puhumatta pötkötellä
Käytän sitä myös työssäni lto:na,sanon lapsille sen olevan taikalaulu joka nukahduttaa jokaisen lapsen. Vaikka niin ei aina tietenkään käy, lapset tahtovat uskoa taikalauluun ja pyytävät sitä jos jostain syystä unohdan. :) Siellä kyllä käytän eri säveltä, jostain syystä.
Kotona laulan kyllä joskus myös pientä tytöntylleröistä ja tiitiäistä. Niin ja peikkoäidin kehtolaulua.
Hyvänä päivänä "Matkalaulu", vähemmän hyvänä esim. "Joku raja"
-Magdaleena
-Suojelusenkeli
-Sininen uni
-Lounatuulen laulu
-Lohikäärme Puff
-Somewhere over the rainbow
-Ihme ja kumma
-Päivänsäde ja Menninkäinen
...sekä Jojon Sirkuksesta otettu ihana (mutta aika reipas) unilaulu:
- Pikkuinen xxxx käy nukkumaan, mä kutittaa nenää ja hiuksia saan.
Mä kutitan leukaa ja poskiakin, kutittaa voisin kai loputtomiin.
Kuti, kuti, kuti, tää laulu unen tuo,
kutittaen pääset sä nukkumatin luo.
Kuti, kuti, kuti ja vielä halataan, kuti, kuti, kuti näin nyt käy nukkumaan.
Pikkuinen xxxx käy nukkumaan, mä kutittaa pehmeitä tassuja (pieniä varpaita) saan, mä kutitan korvia molempia, näin toivotan unia niin ihania!
Tämä laulu siis leikitään samalla ja on meillä rutiinia, noita muita aina silloin tällöin.
Joskus 1v-2v välillä lauloin, mutta nyt reilu 2v iässä poika on liian innostunut itse laulamaan, joten alkaa aina itse laulaa jos minä laulan. Ja se usein saa mut nauramaan kun vähän menee vielä hassusti jotkut kohdat, ei siis toimi unilauluna. Päivisin kyllä lauletaan PALJON. Ja iltaisinkin yhä jos pyytää, yhteislauluna ja mä yritän olla hihittämättä.
Vakiot mitä laulettiin/lauletaan yhä välillä on tuiki tuiki tähtönen, aa tuuti lasta, nukkumatti ja yks mun oma keksimä sävel yhteen runoon. Ja joskus yritän laulaa jotain laulua mitä lapsi ei osaa, niin se ei voi laulaa mukana vaan rauhoittuu kuuntelemaan. Samaa laulua ei voi käyttää monesti.