Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapset pyöräilevät ilman kypärää

Vierailija
13.04.2010 |

Meidän pihalla ainakin 20 lasta ja pyöräilevät intoa täynnä pitkin pihoja. Ei siinä mitään, mutta kun lähes kaikki ilman kypärää!

Oma lapseni jo kyselee miksi hänen täytyy pitää, mutta muitten ei?

Mikä ihme siinä on niin vaikeaa, ettei sitä kypärää tarvitse käyttää?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei ollut kypärää. Koko vasen puoli kasvoista oli aivan murjoutunut ja musta 10 min sisällä tapaturmasta ja hurjan turvoksissa, silmä muurautunut kiinni, nenä kummallisesti, leukaluu kummallisen tuntuinen. Posken alla olevat luut ovat oikeastaan aika pieniä, niitä pelkäsimme eniten (että olivat murtuneet).

Onni onnettomuudessa tällä kertaa, lievä aivotärähdys, ei murtumia. Kasvot olivat hurjan näköiset melkein kuukauden. Vieläkin melkein vuoden jälkeen, kasvoille nousee puna erilailla ja vähän näkee jälkiä asfaltti-ihottumasta. Mutta vähällä selvisimme.

Nyt meillä on sitten kova kovaa vasten: Minä olen päättänyt, että potkulauta ei tule käyttöön enää ilman kypärää (meillä on aika suuria mäkiäkin pihassa), poika inttää tosissaan vastaan vieläkin. En aio antaa periksi, saa nähdä jääkö potkuttelut sitten tekemättä :D.

Yrittäkää keplotella se kypärä lapsillenne myös potkulautaillessa,siinäkin tulee vauhtia aivan yllin kyllin ja aivo- sekä kasvoparat ovat kovilla, jos kaatuu päistikkää.

Vierailija
2/36 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos aivoissa on toimintaa niin niitä kannattaa suojella. Jos taas ei ole niin kypärä on tarpeeton. Saavat itse päättää. Ja jokaisella kolmella lapsellani on kypärä päässä pyöräillessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset ei tunnu tajuavan millaista tuhoa pyörällä kaatuminen voi aiheuttaa - ja tämä koskee niin lapsia kuin aikuisiakin! Lapsia ei voi vahtia 24/7 ja välillä se kypärä voi unohtua vaikka kotona on kuinka asiasta jankutettu. Mutta aikuiselle ei pitäisi käydä näin. Miksi niin moni aikuinen ajaa ilman kypärää? Eiko ihmiset ole kuulleet aivovammasta?

Vierailija
4/36 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten ihan fiksun oloiset vanhemmat ei välitä lapsistaan sen vertaa, että hommaisivat sopivat kypärät pyöräilyä varten.

Poikani kaveri tänään ihmetteli, että mikskähän melkein kaikilla on kypärät ja mä en tarvi ollenkaan. Sanoin siihen, että onkohan sulla jotenkin kovempi pää. Poika tähän , että joo, mä oon kaatunu ainaki kymmenen kertaa, eikä tunnu missään. Jos olisi tutumpi lapsi, olisin pitänyt saarnan kypärän tarpeellisuudesta. Nyt en katsonut asiakseni, kyllä ison pojan pitäisi jo ymmärtää.

Vierailija
5/36 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki sanoo, että kypärä pitää olla ja järki sanoo samaa, mutta silti vanhemmat antavat lastensa pyöräillä ilman kypärää.

Se on kurjaa, sillä jossain vaiheessa kavereitten mielipide menee vanhempien yli. Olis helppoa, kun kaikki käyttäis, niin ei tarttis käydä kädenvääntöä. Oma 10v vielä laittaa kypärän mukisematta, mutta hänenkin luokastaan ehkä puolet jättää kypärän jo vapaa-aikana kotiin (koulussa "pakollinen").

Vierailija
6/36 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein pahinta mitä näkee liikenteessä on perhe jossa lapsilla napakasti kypärät päässä ja sitten vanhemmat (tai useimmiten pelkkä isä) ilman kypärää... Varsinaista asennekasvatusta.

Vierailija
7/36 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin miehellä

-13-

Vierailija
8/36 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä haluaako ottaa riskin vai ei. Joskus tuntuu, että holhousvaltiolla on todellakin liikaa valtaa. Kai se on niin että jos hyväksymme vaan ns. ilmaisen koulutuksen ja "terveydenhoidon", yksilö on koko ajan velassa niille muille veronmaksajille, joiden rahoilla kallovammat sitten korjataan, eikä vapaudesta ole enää tietoakaan.

Vierailija
9/36 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(kiukkuista puhinaa) ok, olen ajanut elämästäni ensimmäiset 30 vuotta ilman kypärää, kunnes tuo laki tuli. Ja varmaan ajaisivat lapsenikin ilman tuota lakia...ehkä. Mutta minä en kyllä opeta lapsiani rikkomaan lakia.

Ja joku vielä väittää, että suomalaiset ylihuolehtivat lapsistaan! Pah, sanon minä! Kun kouluun mennään, ei enää ole niin väliä. Näin se menee.

Vierailija
10/36 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olivat tässä yksi päivä mitä ilmeisimmin pitäneet tyttärelleni saarnan kypärättömyydestä (ja tyttö pistikin kypärän heti päähänsä, sen verran ehdin näkemään kun olin jo menossa itse tyttöä aiheesta ojentamaan). Tulivat vielä pojat raportoimaan erikseen minulle että tyttömme ajoi ilman kypärää.

Vierailija
11/36 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

totuttelee siihen että aina kun pyörän selkään nousee laittaa kypärän vaikka menisi muutamien metrien matkan. näin siitä tulisi tapa.

voi sanoa että on lähes ilmainen suoja jos sattuu kaatumaan niin että lyö päänsä.

Vierailija
12/36 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aikalailla kouluttamaton ja en kovinkaan sivistynyt, mutta meillä lapset todellakin käyttävät kypärää! Käytän myös itse, vaikka tiedän, ettei se ole mitenkään kaunis kapine päässä.

Ja valitettavasti usein sosioekonominen asema näkyy suoraan tästäkin asiasta, eli kouluttamattomat, sivistymättömät hälläväliätyypit antavat lasten pyöräillä ilman kypärää. Samat antavat lasten matkustaa autossa ilman turvalaitteita ja -vöitäkin jopa.

Vierailija
13/36 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat ottaa tetoisen riskin? Ei kallovammoja noin vaan korjata riippumatta siitä kenen rahoja käyetään. Kun kolauttaa päänsä katuun, niin hyvin todennäköisesti saa jonkin sortin aivovamman, joka voi aiheuttaa häiriöitä kielessä, muistissa, hahmotuksessa, toiminnan suunnittelussa, vierystilan säätelyssä jne. Ja nämä oireet ovat pysyvyä, ei auta leikkaukset ja lääkkeet.

sitä haluaako ottaa riskin vai ei. Joskus tuntuu, että holhousvaltiolla on todellakin liikaa valtaa. Kai se on niin että jos hyväksymme vaan ns. ilmaisen koulutuksen ja "terveydenhoidon", yksilö on koko ajan velassa niille muille veronmaksajille, joiden rahoilla kallovammat sitten korjataan, eikä vapaudesta ole enää tietoakaan.

Vierailija
14/36 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kyseessä on suositus ja kypärättä ajamisesta ei rangaista. Ihan noin pilkkua viilatakseni.

Vierailija
15/36 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan ihan sitä, että jaksaa välittää lapsistaan.

Vierailija
16/36 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä yläkoulussa missä mun 15v käy mopollaan kypärä päässä, ei juurikaan kukaan käytä polkupyörän kanssa kypärää. Ihmettelen kovin.

Vierailija
17/36 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suojelun tarpeessa, käyttävät myös pyöräilykypärää. Ne jotka tajuavat lastensa ja itsensä olevansa vain yksi hiekanjyvä valmiiksi ylitursuavalla rannalla, eivät ota stressiä. Valitettavaa on, että ne vähän yksinkertaiset luomakunnan kruunut vaan lisääntyvät ja pitävät vielä niillä sietämättömillä kakaroillaankin kypäriä kontatessa, pyöräillessä ja pian varmaan jo portaita kiivetessä.

Vierailija
18/36 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aikalailla kouluttamaton ja en kovinkaan sivistynyt, mutta meillä lapset todellakin käyttävät kypärää! Käytän myös itse, vaikka tiedän, ettei se ole mitenkään kaunis kapine päässä.

Ja valitettavasti usein sosioekonominen asema näkyy suoraan tästäkin asiasta, eli kouluttamattomat, sivistymättömät hälläväliätyypit antavat lasten pyöräillä ilman kypärää. Samat antavat lasten matkustaa autossa ilman turvalaitteita ja -vöitäkin jopa.

Vaikka joillain ihmisillä ei ole akateemista koulutusta ja sosionomin papereita, se ei tarkoita ettemmekö huolehtisi lapsistamme ja heidän turvallisuudestaan!

Ihme urpo noin kouluttautuneeksi..

Voisin lisätä tuohon kypärättömyyteen että usein nämä lapset ajavat vielä täysin piittaamatta minkäänlaisista liikennesäännöistä tai muistakaan turvallisuuteen liittyvistä asioista.

Vierailija
19/36 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi, joka ei ole koskaan käyttänyt pyöräilykypärää eikä jaksa aina vahtia lastenkaan kypäränkäyttöä! Enkä luule meitä kuolemattomiksi.

Vierailija
20/36 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan teillä myös autossa kypärät? Jos ei ole niin älkää viitsikö paasata pyöräilykypäristä. Vuodessa kuolee enemmän ihmisiä autossa päävammoihin (kypärä olisi pelastanut) kuin pyöräilijöitä. Samoin kävelijöitä kuolee huomattavasti enemmän (taas olisi kypärä pelastanut) kuin pyöräilijöitä.

Jos et siis käytä kypärää myös autossa tai kävellessä niin älä ainakaan hauku kypärättömiä.

P.S. Pyöräilykypärän käytön ei ole todettu vähentävän pyöräilijöiden loukkaantumisia ja kuolemia. Kypärää käyttävät ajavat kovempaa ja huolimattomammin