Mitä lastenohjelmia teidän 5-v pojat katsovat?
Meidän kohta 5 v poika ei halua katsoa enää mitään mielestäni kivoja ohjelmia: Palomies Sami, Lauri ralliauto tms. Haluaa vaan Ben 10, Pokemon, Bakugan, Dragon Hunters tms. vastaavia ohjelmia.
Onkohan nuo sopivia tuon ikäiselle?
Kommentit (16)
Olen ajatellut että kun tää meidän on kupous niin siksi haluaa isoveljien kanssa isopien ohjelmia katsella. Olen nyt yrittänyt itse sitten kaverina noita katsella ja ollaan painotettu paljon sitä että ovat satua ja mitä ei voi sitten oikeasti tehdä jne.
Ehkä se on hyvä että leikkii nämä leikit kuitenkin läpi ja toimin siis itse suodattimena vähän tässä välissä
Katselee kylä pikkuveljensä kanssa kakkosen aamujuttuja ja on osasta jopa innoissaankin. Mutta nuo taistelujutut on tulossa koko ajan enemmän kiinostaviksi ja on myös alkanut piirtää taistelukohtauksia. Jutuissa hyvä voittaa aina ja piirustukset vaot värikkäitä ja iloisia, joten en ole huolissani.
Ja meillä telkkaria katsellaan vain viikonloppuaamuisin, ja joskus Pikkukakkosta arkena. Siinäkään mielessä en huolehdi.
ja itse ei ainakaan vielä ole osannut niitä hinkua tai pyytää katsella. Ikää pojalla siis 5,5v. Katsoo pikkukakkosta ja yleensäkin kakkosen lastenohjelmia, ei oikeastaan mitään muilta kanavilta. Itse en pidä kolmosen lastenohjelmatarjonnasta.
DVD:ltä katsoo Saariston lapsia, Marikkia, Olipa kerran elämää, Olipa kerran keksintöä, Elias laivaa, Risto Räppääjää, Onni von Sopasta jne.
samoja ohjelmia isoveljensä kanssa. Sitten leikkivät taisteluleikkejä. Hoitopaikalla on myös kyseisten ohjelmien leluja mukana lapsilla.
Olen kyllä puhunut, että ne eivät ole tosia vaan satua, mutta mietityttää silti.
Pienempi katsoo kyllä muutakin kuten Pörri Oravaa, Jummi Jammia jne.
ap
Niissä suositusikäkin on yleensä 7v ylöspäin.
Jopa päiväkodissakin vanhempainillassa esitettiin toive, että nuo taisteluohjelmat jäteääisiin myöhemmälle iälle. Lapset apinoivat päiväkodissa ohjelmien taisteluotteita ja muutenkin ne aiheuttavat levotonta käytöstä.
Ja sama selitys kuin jollain yllä, että ne kolmosen ohjelmat ovat koululaisten ohjelmia. Meidän on tyytyneet ihan kiltisti kakkosen tarjontaan. Pikkuvelikin kun on, niin on ollut pakko tehdä tuollainen linjanveto. Mutta yhtään ei kyllä ole mankunutkaan niitä muita ohjelmia. Jätän telkkarin illalla kakkoselle, joten aamulla, kun lapset laittaa sen päälle, niin se on automaattisesti pikkukakkosella, eivätkä sitten tule vaihtaneeksikaan kanavaa.
Hyvä kun joku mainitsi tuon Olipa kerran elämä. Olin jo unohtanut, että mun piti ostaa pojalle se, kun varmasti tykkäisi siitä paljon.
Ne on kouluikäisille, ei leikki-ikäisille.
Ylen ohjelmatarjonta on riittänyt hyvin. Suosikkeihin lukeutuu myös Stuart Little, jotkin Disney-klassikot, Nemo ym. lastenleffat, joita lainataan kirjastosta.
Nyt kyllä tuntuu siltä, että vähän turhan aikaisin olen antanut poikien katsoa mainitsemiani ohjelmia:(.
Meillä näkyy Juniori ja sieltä noita tulee, tulee sieltä toki paljon muutakin, hyviä ohjelmia. Tiedän, että narinaa ja itkua tulee kun ohjelmat menee nyt pannaan, mutta eiköhän sitten ala kelpaamaan paremmin ikäiselleen sopivammat ohjelmat.
ap
esim. leffavuokraamossakaan en anna 5 vuotiaan ottaa 7v. kiellettyjä leffoja. Luin hiljattain, miten tv-ohjelmat voivat vaikuttaa lapseen ja uniin. Joku aika sitten poika näki yöllä painajaista ja kertoi, mitä oli nähnyt. Kerroin asiasta miehellekin, kun unen sisältö oli aika outoa ja selvisi, että joku sunnuntai oli keskellä päivää tullut Amazing Racen uusinta, jota isä ja poika olivat katsoneet. Painajainen tuli ihan selvästi siitä ohjelmasta, vaikkei siinä aikuisen silmään mitään liian pelottavaa ollutkaan.
Meillä muuten jostain syystä dokumentit esim. eläimistä ja siltojen tai talojen rakennuksesta tai laivoista on ollut suosittuja. Niitä on jonkun verran yhdessä katseltu.
Poika saattaa meillä mennä viikonloppuaamuna itse avaamaan tv:n ja yleensä itse kääntää kakkoselle eikä edes jää katsomaan kolmosen tarjontaa.
t. Nro 5
Nemon ikäraja tulee siitä kun siinä on ns. realistisia luontokohtauksia. Hai yrittää siepata pienemmän kalan yms.
Ei siinä ole mielipuolita mäiskimistä niin kuin noissa ap:n mainitsemissa.
Kaikki on muuten niin suhteellista... Esim ton Nemon ikärajahan on 7v...
Meidän 4-vuotias on katsonut esim. Dinosaur Kingiä
Sama poika kieltäytyi katsomasta Muumia ja sai hirveitä painajaisia siitä möröstä... Et silleen...
mun poika on vähän vanhempi eli täyttää kohta 7 v, hänellä ei ohjelmat tule uniin.
Mielestäni Dragon Hunters on laadukkaampi kuin nämä Pokemonit, Bakukanit ja Dinosaur Kingit.
Äitinä en näistä tykkää mutta isän mielestä poikia kiinnostaa taistelujutut ja se vaan on vääjämätöntä kehityksen kulkua.
Meillä ei ole tuossa iässä (5v) saanut katsoa mätkintäpiirrettyjä eikä kyllä vieläkään. Lapsi menee syksyllä kouluun. Ikärajoja noudatetaan leffoissa. Lapsi tottunut itsekin katsomaan elokuvien takakansista ikärajat eikä halua liian jännittäviä elokuvia muutenkaan katsoa.
En näe mitään syytä antaa lasten katsoa noita väkivaltaisia juttuja. Mun mielestä tuo taisteluleikki kuuluu ikään -perustelu ei oikein ole fiksu, koska hyvis-pahisleikkiä osataan leikkiä ilman väkivaltaista toimintamalliakin.
Mitä järkeä on siinä, että lapsi katsoo ensin soopaa, jota sitten vanhempien pitää selittää ja tähdentää, että kaikki mitä juuri on katsottu, on väärin eikä toisia saa lyödä jne...???
Olen selittänyt hänelle, että ne on koululaisten ohjelmia. Hyvin meni selitys "läpi". Suostuu katsomaan noita mitä mainitsit.