Ala-asteikäisten poikien äidit! Kaksi kysymystä nujakoinnista..
1. Painivatko ja nujakoivatko kaikki pojat kovakouraisesti keskenään?
2. Pitäisikö se kieltää, vaikka leikkitappelu on reilua ja tasavertaista?
Kommentit (9)
Ihan samalla tavalla voisi olettaa, että yksikään tyttö ei nujakoi.
Osa pojista painii, niin muuten osa tytöistäkin. Kaikki pojat eivät pidä fyysisestä kontaktista ja sitä pitää kunnioittaa. Meillä kotipihassa ei leikitä mitään "taistelulajeja", se on kielletty ja sillä selvä.
Pojasta kasvaa ihan tasapainoinen aikuinen, vaikka hän ei koskaan löisi toista, repisi vaatteista, kamppaisi tai potkisi maassa makaavaa.
isompi ei ole koskaan perheen ulkopuolisten poikien kanssa nujakoinut (ei pidä siitä).
1. Painivatko ja nujakoivatko kaikki pojat kovakouraisesti keskenään?
ei
2. Pitäisikö se kieltää, vaikka leikkitappelu on reilua ja tasavertaista?
ei mielestäni,jos kumpikin lapsi hyväksyy ja tykkää siitä
kyllä se selvästi enmmän kuuluu poikien kuin tyttöjen maailmaan. Turha sitä on kieltää muka tasa-arvon nimissä :-))
Mun pojat eivät juurikaan leikkimielisesti paini keskenään, vaan siinä on aina enemmän tai vähemmän tosi kyseessä. Siksi erotan heidät kotona aika herkästi. Pojista rauhallisempi nujuaa joskus kaverien kanssa, mutta tulistuva tajuaa itsekin että se ei hänelle sovi. Menee nimittäin niin helposti tappeluksi. Isänsä kanssa painivat paljonkin, minusta se on hyvä koska siinä tulee harjoitusta siihen, mitä tuntuu kun joku nujuuttaa. Eivät ole sitten ihan sokissa jos joku koulussa nappaa kiinni.
LeikkiTAPPLEUA mä en hyväksy. Siis sellaista missä heiluu nyrkit tai potkitaan. Tämä siksi että jos ne liikkeet tulee tutuksi leikissä, ne tulee helpommin selkäytimestä suuttuessa. Tämän olen nähnyt tuosta tulisieluisesta pojastani; hänen kanssaan on opeteltu eroon nyrkistä kokonaan (siis ei edes purista kättä nyrkkiin taskussa), koska muuten lyömisen vaara on isompi silloin, kun oikein kiehahtaa.
juurikaan paininut/nujakoinut koulukavereiden kanssa, eikä ole mikään nössö poika vaan ihan reipas, aktiivinen ja liikunnallinen yksilö. Meidän poika painii ihan oikeasti (harkoissa ja kisoissa) eikä tunnu koskaan kokeneen tarvetta leikkipainimiseen kavereiden kanssa. Mutta onhan pojissa eroja ja poikien leikit välitunnilla ovat varmaan keskimäärin liikunnallisempia ja fyysisempiä kuin tyttöjen. Enkä minä ainakaan leikkitappeluja lähtisi kieltämään, niin kauan kuin kumpikin osapuoli on niissä mukana omasta tahdostaan.
Ihan samalla tavalla voisi olettaa, että yksikään tyttö ei nujakoi.
Osa pojista painii, niin muuten osa tytöistäkin. Kaikki pojat eivät pidä fyysisestä kontaktista ja sitä pitää kunnioittaa. Meillä kotipihassa ei leikitä mitään "taistelulajeja", se on kielletty ja sillä selvä.
Pojasta kasvaa ihan tasapainoinen aikuinen, vaikka hän ei koskaan löisi toista, repisi vaatteista, kamppaisi tai potkisi maassa makaavaa.
Hyvin sanottu. Tokaluokkalaisella pojallani on ystävä, joka esim. kadulla kävellessä pyrkii leikkisästi kampittamaan, tönimään ja painimaan. Ei auta vaikka aikuisia on vieressä, ei usko edes äitiään. Tarkoitus ei hänellä selvästikään ole vahingoittaa, tykkää kovin pojastani ja esim. sisäleikit sujuvat hyvin.
Poikani on kuitenkin selvästi ahdistunut tästä käyttäytymisestä ulkona, vaikka on ihan reipas ja liikunnallinen, ei vain halua että "toinen on koko ajan kiinni".
kavereiden kanssa, ikää nyt 15v. Pikkuveljet painivat ja ottavat yhteenkin keskenään, mutta eivät nekään kavereiden kanssa nujakoi, ikää 7v ja 8v.
Siinä samalla opetellaan sääntöjä, mikä sattuu ja mikä ei. Opitaan ottamaan toinen huomioon. Vaihdellaan voittajaa ja häviäjää. Opitaan olemaan saamatta raivareita.
Puollan poikien nujakointia ehdottomasti!
Fyysinen kontakti on aina kuulunut poikien elämään. Tytöt kävelevät käsi kädessä ja pojat pamauttavat toista harteille.
Nujakointi on myuös todella monipuolista liikuntaa.
Tietenkään ketään lasta ei saa pakottaa nujakointiin, jos luonteesta vastaista. Aika harvassa vaan taitaa olla ne.
Itse olen tyytyväinen, että poikani osaa nujakoida. En halua olevan nössö, joka ei osaa pitää puoliaan
mulla ei ole poikaa, mutta pakko kommentoida kun tänään miehen kanssa katseltiin pihalle kun pojat nahisteli siellä. Mietittiin, että kiusaakohan ne tuota yhtä vai onko tuo leikkiä. Mies siihen sanoi, että se on ihan normaalia että pojat ottaa vähän rajumminkin joskus yhteen ilman että sen tarvitsee olla kiusaamista.