Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espoo nostaa päivähoitomaksuja - muut kunnat perässä

Vierailija
12.04.2010 |

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Espoo+korottaa+p%C3%A4iv%C3%A4hoito…

ja maksua vastaan saa kiusaamista ja eristämistä

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen toki sitä mieltä, että hoitomaksujen progressio on kohtuuton nimenomaan keskituloisille, mutta eikös ole itsestään selvää että lapset maksaa?

Vierailija
2/26 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ikinen ihminen tietää että hoitomaksut ovat Suomessa järkyttävän edulliset.

Ystäväni asuu Amerikassa, hänen on uransa kannalta pakko olla töissä, koska 4 v kotiäitiys ei tee hyvää. Mies on ollut lakimiehenä samassa yrityksessä jo 15 v, jos hän ikinä haluaa osakkaaksi, vuodet kotona vesittää kaiken.

Ystäväni koko palkka ei kuittaa päivähoidon kustannuksia. Ja täällä akat itkee kun jää bruton jälkeen vaan 1500 euroa käteen.

Ottakaa niitä lyhennysvapaita vuosia asuntolainoihin, tai laittakaa lapset adoptioon jos ei kerran ole varaa näin onnettoman pieniä summia maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolta on vaikea saada töitä. Eli sinun mielestäsi sitten ei kannata tehdä mitään vaan jäädä vaan odottelemaan parempia päiviä ja toivoa, että ehkä niitä avoimia työpaikkoja alkaa kohta jostain ilmestymään? Töitä on kyllä haettu, mutta aika vaikeaa se on, jos ei avoimia paikkoja ole!

Onnea vaan sinulle, jos olet kyennyt jo opiskeluaikoinasi ennustamaan talouden suhdanteet ja varmistamaan työpaikkasi eläkeikään asti. Niin minäkin vielä puoli vuotta sitten luulin, että työttömyyttä ei minun kohdalleni osu..

Vierailija
4/26 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse käy töissä. Harvan äidin työssäkäynti olisi mahdollista ennen lasten kouluikää jos päivähoitoa ei olisi tarjolla.

Kunnallinen hoitomaksu on NAURETTAVAN pieni siihen nähden mitä maksaisi hoidon järjestäminen lapsille jotenkin muuten.

Täysin turhaa rutinaa, ihan naurettavaa itkeä tällaista! Voi kun lapsen hoito nyt vaan maksaa!!!

Ei tullut sitten mieleen että kalliiksihan ne lapset tulee. Ei meillä ainakaan kahta enempään ole varaa, sen verran keskituloisia ollaan.

<a href="http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Espoo+korottaa+p%C3%A4iv%C3%A4hoito…" alt="http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Espoo+korottaa+p%C3%A4iv%C3%A4hoito…">http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Espoo+korottaa+p%C3%A4iv%C3%A4hoito…; ja maksua vastaan saa kiusaamista ja eristämistä

Vierailija
5/26 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minuakin kiinnostaisi tietää.

Jotkut tosiaan valitsee opiskelualan sen mukaisesti, että siltä pohjalta työllistyy helposti. Jotkut myös muuttavat työn perässä. On tietysti ikävä, jos haluaa mieluummin toteuttaa omia mielihalujaan, mutta siinä on ilmeiset riskit...

jolta on vaikea saada töitä. Eli sinun mielestäsi sitten ei kannata tehdä mitään vaan jäädä vaan odottelemaan parempia päiviä ja toivoa, että ehkä niitä avoimia työpaikkoja alkaa kohta jostain ilmestymään? Töitä on kyllä haettu, mutta aika vaikeaa se on, jos ei avoimia paikkoja ole!

Onnea vaan sinulle, jos olet kyennyt jo opiskeluaikoinasi ennustamaan talouden suhdanteet ja varmistamaan työpaikkasi eläkeikään asti. Niin minäkin vielä puoli vuotta sitten luulin, että työttömyyttä ei minun kohdalleni osu..

Vierailija
6/26 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minuakin kiinnostaisi tietää. Jotkut tosiaan valitsee opiskelualan sen mukaisesti, että siltä pohjalta työllistyy helposti. Jotkut myös muuttavat työn perässä. On tietysti ikävä, jos haluaa mieluummin toteuttaa omia mielihalujaan, mutta siinä on ilmeiset riskit...

jolta on vaikea saada töitä. Eli sinun mielestäsi sitten ei kannata tehdä mitään vaan jäädä vaan odottelemaan parempia päiviä ja toivoa, että ehkä niitä avoimia työpaikkoja alkaa kohta jostain ilmestymään? Töitä on kyllä haettu, mutta aika vaikeaa se on, jos ei avoimia paikkoja ole! Onnea vaan sinulle, jos olet kyennyt jo opiskeluaikoinasi ennustamaan talouden suhdanteet ja varmistamaan työpaikkasi eläkeikään asti. Niin minäkin vielä puoli vuotta sitten luulin, että työttömyyttä ei minun kohdalleni osu..

Kertoo kyllä aika paljon sinusta, jos et kykene tajuamaan, että meistä kuka tahansa voi työttömäksi jäädä ja ihan ilman omaa syytään. Asun jo pk-seudulla ja maksamme kalliita lainanlyhennyksiä. Eli mihinkäs mun kannattaisi muuttaa, jotta niitä töitä löytyisi? Kerro ihmeessä kun kerran tiedät!

En suostu opiskelemaan mitään vain siksi, että "sillä nyt työllistyy hyvin". Joo puurra sinä vaan neljäkymmentä vuotta työtä jota et halua tehdä, mutta kun se työllistää! Ja ne tilanteetkin vaihtelee, kymmenen vuotta sitten oli aivan eri tilanne kuin nyt. Silloin minunkin alalta löytyi töitä, nyt ei löydy. Ja alaa on turha kysellä.

Vierailija
7/26 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi se on pakko tehdä, kun palkat nousevat ja muut kulut myös. Päivähoitomaksuthan ovat nyt vain pieniosa todellisista kustannuksista, joita syntyy yhden lapsen hoidossa kunnallisella puolella. Joutaisi korottaa enemmänkin.

Vierailija
8/26 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

subjektiivista päivähoito-oikeutta tulisi rajoittaa. Ärsyttää keskituloisena maksaa tuon ylimmän maksuluokan mukaan, kun jotkut kotona olevat voivat laittaa lapsensa ilmaiseksi hoitoon joka päivä. Kerhoja lisää, subjektiivinen päivähoito-oikeus vain erityisperheille.

Vierailija
9/26 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 euroa päivähoitomaksuihin :(

Vierailija
10/26 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on lapsiperheet maksajina. Lapsiperheissä on muutenkin lasten myötä kovat menot, ruokaa menee enemmmän, vaatteita kuluu yms. Kaikkia vaatteita, kun et voi käytettyinä ostaa. Näihin kuuluu erityisesti kengät. Kunnon kengät maksavat hunajaa. Edulliset, eivät yhtä laadukkaita ja niitä saattaa joutua ostaa leikki-ikäisellä usemmat vaikka sykyn aikana, kun hajoavat. Joten kannattaa panostaa, kunnon yhtiin kenkiin ja ne ovat kalliita. Ja samoja kenkiä et voi käyttää toisella lapsella, jottei lapsen jalan rakenne kärsi. Pahimmillaan saattaa toisen kenkien käyttö aiheuttaa elinikäiset vaivat.

Miksi ihmeessä pitää nostaa noin paljon, nyt on muutamassa vuodessa noussut 40 % hoitomaksut ja se on paljon. Miksi noita tulorajoja ei voi oikeasti nostaa oikealle tasolle. Ei ole lähellekään keskitulousten palkkoja. Kohta keskituloiset ovat uusia vähäosaisia. Miksi perheitä pitää rankaista?

Minkä takia hoitoihin ei voi ottaa sellaisia alennuksia korotuksen myötä mukaan, kun lapsi on viikon sairas, niin nuo sairastumisjaksot huomioitaisiin aina noissa päivähoitomaksuissa ilman erillistä lääkärintodistusta (nyk. 14 pv ja todistus). Itse en saa edes palkkaa ajalta jolloin hoidan sairasta lasta kotona, koska laki ei edellytä maksamaan sairaanlapsen hoidosta palkkaa. Niin taas tulee lisää turpaan. Ja siltä tosiasialta ei voi vältttyä, että lapsethan sairastaa ja paljon. Ja toinen mihin mikä voisi huomioida on lapsen lomajaksot. Kun ilmoittaa lapsen olevan lomalla kaksi viikkoa vaikka marraskuussa, niin miksi edelleen koko helskutin kk. pitää veloittaa, miksi ei vain todellisilta hoitopäiviltä. Heinäkuu on ainakin Espoossa ilmainen kuukausi, jos lapsi ei ole hoidossa. Mutta jos on, niin maksat. Entä jos vanhemmat eivät pysty pitää heinäkuussa lomaansa, niin sitten lomakuulta myöhemmin peritään puolet kuusta. Miksi ei voi olla suoraan se aika ilmainen, jolloin pitää lapsen lomalla. Meillä esim. sellaiset työt että kolmiviikkoa maksimi, jonka voi olla töistä putkeen lomalla, eli aina joudutaan maksaa täydet kuukaudet. Ja taas kärsitään. Ja usein joudutaan olemaan miehen kanssa eriaikaan lomalla, joten ei perhe ei voi edes yhdessä lomailla.

Voisi Espoon ja muidenkin kuntien arvoisat päättäjät miettiä hieman pidemmälle näitä asioita. Kuin vain nostaa maksuja. Hyvä se on hymyssä suin päätöksiä tehdä, kun omat bruttotulot ovat kaukana normityöntekijän tuloista. Itse hoitaisin lapseni kotona kouluikään asti, jos kunta tulisi paremmin kuin vajaalla 600 €. Sellainen tonni olisi aikas hyvä ja siitä sitten pienet verot. Olisi kyllä tarhoissa väljää ja näin syntyisi säästöjä, kun äideillä maksettaisiin kotiäitydestä. Jaahas sairaana olevat lapseni heräävät, pitää kiireen vilkkaan lähteä hoitamaan rakasta jälkikasvuani vaikka takaraivossa jyllää V*****S.

Vierailija
11/26 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan oikein, että maksut kohdistetaan enemmän niille, jotka palveluita käyttää.

Varmaan olisi mukava saada tonni kodin ja lasten hoidosta, mutta eipä sekään paljon kannata kunnan kannalta.

Vierailija
12/26 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä korpeaa on kesäkauden maksupolitiikka!!!

Jos lapsi ei ole YHTÄÄN kesäkuussa hoidossa niin SILTI pitää maksaa puolet kuukausimaksusta, haloooo!!!

Ja jos lapsi on vaikka vain 1-pvän hoidossa kesäkuussa niin sitten menee KOKO kuukauden maksu.

Paljonko tuo kannustaa pitämään lapsensa lomalla kesäkuussa, kysyn vain?!?!

Tosin sitähän mun ei tarvitse miettiä kun tänävuonna olen kesäkuun töissä, mutta silti, aivan älytöntä!!!

Voin kuvitella kuinka tuo houkuttelee viemään lapsen päiväkotiin vaikka itse olisikin lomalla, kun siitä KUITENKIN joutuu maksamaan oli lapsi koko kuun lomalla tai ei.

Äly hoi!!!!!

Vierailija
13/26 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin menee täydet maksut, mies tienaa bruttona 3100e ja minä olen opiskelija. asuntolainakin on suuri, kun pk-seudulla asustellaan. kipeätä tekee joka korotus, kun meitä on kuitenkin neljä henkeä tässä taloudessa :-(

Vierailija
14/26 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että onneksi kuopuskin aloittaa koulun elokuussa, muuten menisi meilläkin se 500e/kk pelkkiin päivähoitomaksuihin:/ Hirveä summa ja kyllä, sanon noin vaikka tiedänkin ne todelliset kulut oikein hyvin (olen alalla ja ollut mm mielenosoituksissa esim kuntalisäasioissa aikanaan).

On vain niiiiin sairasta että riittää keski-ja matalapalkkaisen tulot siihen että maksimimaksu menee..

-8-

Vierailija
15/26 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen freelancer ja lapsen ollessa kotona kanssani en saa mistään rahaa.

Vierailija
16/26 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-henkisen perheen bruttotuloraja on nykyisin 4553e/kk!

-8-

Vierailija
17/26 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

subjektiivista päivähoito-oikeutta tulisi rajoittaa. Ärsyttää keskituloisena maksaa tuon ylimmän maksuluokan mukaan, kun jotkut kotona olevat voivat laittaa lapsensa ilmaiseksi hoitoon joka päivä. Kerhoja lisää, subjektiivinen päivähoito-oikeus vain erityisperheille.

Mikäli toinen tai molemmat vanhemmat ovat kotona ja lapsi päiväkodissa, pitäisi mielestäni näiden joutua maksamaan korotettua päivähoitomaksua. "Erityisperheille" (esim. sairaus) päivähoito-oikeus ja maksu tulojen mukaan, niin kuin nytkin. Mutta nämä virikelapset pitäis saada karsittua subjektiivisen päivähoito-oikeuden piiristä pois. Ärsyttää tää pummien suojeleminen!

Vierailija
18/26 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä järjestyksessä opiskelette, missä teette töitä ja milloin teette lapsia. Omista valinnoistahan siinä on kysymys.

jepjep eihän tässä vielä tiukalla ollakaan. meilläkin menee täydet maksut, mies tienaa bruttona 3100e ja minä olen opiskelija. asuntolainakin on suuri, kun pk-seudulla asustellaan. kipeätä tekee joka korotus, kun meitä on kuitenkin neljä henkeä tässä taloudessa :-(

Vierailija
19/26 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä!

Mikäli toinen tai molemmat vanhemmat ovat kotona ja lapsi päiväkodissa, pitäisi mielestäni näiden joutua maksamaan korotettua päivähoitomaksua. "Erityisperheille" (esim. sairaus) päivähoito-oikeus ja maksu tulojen mukaan, niin kuin nytkin. Mutta nämä virikelapset pitäis saada karsittua subjektiivisen päivähoito-oikeuden piiristä pois. Ärsyttää tää pummien suojeleminen!

Vierailija
20/26 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksujen korotus saattaa tässä taloustilanteessa olla välttämätön, mutta miksi korotettiin vain ylimpien maksuluokkien maksuja? Verotus on jo progressiivista, palvelumaksujen progressiota pitäisi minusta ennemminkin vähentää kuin lisätä. Nyt maksut ovat etenkin keskituloisille suhteettoman korkeat.