Arg. Kollega taas poissa ISÄNSÄ sairauden takia.
Arvatkaa vaan kenen niskaan kaikki työt kaatuu? Jään kohta itse saikulle, jos tämä ei lopu. Mulla on sentään pieniä lapsia ja jatkuvasti pakko tehdä ylitunteja työkaverin poissaolojen takia. Onko edes laillista olla vanhemman sairauden takia poissa? En tarkemmin tiedä, mikä sen isää vaivaa, mutta yli vuoden jo tilannetta jatkunut - joskus tulee mieleen, ettei voi olla mitään hirveän vakavaa, koska muutenhan se isä olisi jo kuollut.
Kommentit (9)
mikä isää vaivaa. Vähän outoa kyllä, mutta ei kai työantaja suostuisi antamaan vapaata, jos ei olisi tarpeeksi pätevä sairaus tuolla isällä.
tavallaan ymmärrän jos on jokin pakkotilanne. Mun isä asuu yksin,olen ainut lapsi ja se on selvää,että minä hoidan hänen asioitaan,tosin en ole joutunut olemaan töistä pois,onneksi. Tosin oma työnantajani ei varmaankaan antaisi edes lupaa.
eikä tuollaisista poissaoloista saa palkkaa (siis on kytettävä lomaa tai otettava palkatonta vapaata). Olin itse juuri leikkauksesta toipuvan äitini apuna pari päivää, lomaa paloi. Viikonloppuja olen käyttänyt tuohon tietysti lisäksi, mutta halusin olla paikalla, kun pääsee kotiin.
mutta on työnantaja asia, saako vapaata vai ei. Ja on myös tyänantajan asia hommata sijainen, palkkakulujahan ei tule tuplana, kun on tuollainen vapaa.
Esimies suhtautuu erittäin vastahakoisesti, jos minun on pakko jäädä kotiin hoitamaan sairaita lapsia - useita kertoja minulla on jopa ollut joku lapsista sairastamassa työhuoneeni sohvalla, kun on ollut ihan pattitilanne. Minulle on vihjattu irtisanomisesta poissaolojen vuoksi, vaikka niitä on murto-osa kollegan poissaoloista.
ap
olla tietyn aikaa palkallisesti sivussa LÄHIOMAISEN VAKAVAN SAIRAUDEN VUOKSI. Lähiomaisiksi luetaan vanhemmat ja lapset, ei kuitenkaan isovanhempia. Mikä tässä on niin hankalaa sulle? Itselläsi lienee myös sama oikeus.
jotka on viimeksi ollut työelämässä vuonna -85 rääpii päätään asioista mistä ei ole omaa kokemusta ollenkaan! "mulla on oikeus..."
Mä ymmärrän sua ap todella hyvin! mikään ei ole niin veemäistä kuin tehdä muiden töitä kun he ovat poissa milloin milläkin, usein kyseenalaisella, syyllä.
Jos isä on niin sairas, että vaatii jatkuvaa hoitoa, otetaan töistä virkavapaata ja haetaan omaishoitajan asemaa Kelalta, eikä suinkaan panna muuta työyhteisöä kärsimään siitä.
Jos olisin ap niin ottaisin asian puheeksi esimiehen kanssa ja kertoisin, että koen vääräksi sen, että teen toisen ihmisen töitä jatkuvasti. On sitten esimiehen asia puuttua siihen, että miten jatkossa poissaolot hoidetaan.
Esimies tässä kuulostaa kusipäältä, ei työkaveri: ei palkkaa sijaista, pakottaa ap:n tekemään ylitöitä ja jopa ottamaan sairaan lapsen mukaan töihin. Huh, huh. Ota ap yhteyttä liittoosi.
Jonkunhan se on isäkin hoidettava. Muista muuten omalla kohdallasikin: läheiset hoidetaan ennen työjuttuja.
mitäs jos vaikka haukkuisit tän kollegan pystyyn, saat sitten itsellesi hyvän mielen siitä että naurat toisen kärsimyksille. Tuskinpa kollegasi olisi poissa ellei isänsä tilanne olisi vakava.