Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää, kun paino nousee raskausaikana - vertaistukea, tsemppiä, lohdutusta...?

Vierailija
11.04.2010 |

Olen koko elämäni taistellut painoni kanssa. Pari vuotta sitten sain BMI:ni vihdoinkin normaalipainon puolelle, mutta reilun vuoden aikana paino nousi lähes entisiin lukemiin (n. 73 kg / 164 cm). Sitten tulinkin raskaaksi.

Nyt on menossa rv 18 ja painoa on himpun verran alle 76. Olin ajatellut, ettei paino nousisi koko aikana yli 80 kilon, mutta niin varmaan käy. Terkka mäkätti jo ekalla kerralla neuvolassa ylipainostani. Alkuraskaudesta (ja hieman edelleenkin) kärsin myös aika kamalasta pahoinvoinnista, johon auttoi oikeastaan ainoastaan syöminen. Olin väsynyt, enkä jaksanut paljon liikkua.

Nyt jaksan paremmin lenkkeillä, mutta painonnousu silti ahdistaa. Vaatteet ei mahdu, olo on kömpelö, maha näyttää vain läskiseltä eikä yhtään söpöltä... Pelottaa myös se, saanko kiloja putoamaan synnytyksen jälkeen. Ahdistaa mennä neuvolaan reilun kuukauden päästä, kun paino on varmaan taas noussut.

Onko kellään antaa mitään fiksua neuvoa? Miten saisin parhaiten hillittyä painoani? Tai miten voisin hyväksyä pullistuvan kroppani?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä mulla pysähty painonnousu, kun noudatin tarkasti (mulla oli siis em.sairaus) tsemppiä ja onnea raskaudesta!!

Vierailija
2/9 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä mulla pysähty painonnousu, kun noudatin tarkasti (mulla oli siis em.sairaus) tsemppiä ja onnea raskaudesta!!

Tää onkin ihan hyvä idea. Eikä haittaa, vaikken ihan tarkalleen noudattaisikaan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle terveydenhoitaja naputti painosta joka kerta kun kävin terkkarissa. Loppuviimeksi olin alkupainossani noin kuukaudessa synnytyksestä. Nesteitä, lapsivettä ja turvotusta oli iso osa painostani. Yritin joka kerta pohtia syömisiäni ja joka kerta koin morkkista nousseesta painosta.

Kehotan sinua lisäämään ravintosi proteiiniä. Vähentämään hiilihydraatteja (Älä korvaa mitään ateriaa leivällä!!!) ja syömään paljon tuoretta.

Mistään ruoka-aineympyrän osiosta ei saa luopua, mutta leivän syönnistä voi vähentää. Pahaan oloon kaiva pakasteesta kotimaisia marjoja tai syö hedelmiä. Lisää ruokavalioon yhdeksi pääruuaksi salaatti jossa vain proteiiniä vihannesten ja kasvisten lisäksi, ja jätä yhdeltä päivän aterialta pois riisi, peruna ja pasta.

Älä jätä mitään pois kokonaan, esimerkiksi noita hiilareita tarvitaan ravinnoksi aivoille. Ja proteiiniä tarvitset noin 80-100g päivässä.

Napostelu on raskaana ollessa helpotus. Siksi tekisin itse jääkaappiin porkkana, kurkku tms tikkuja ja jugurttidipin tms. tai söisin noita marjoja ja hedelmiä.

Sun masu pullistuu ja siitä tulee ihana. Helli itseäsi ja rasvaa masua (iho kiittää siitä myöhemmin). Silittele ja helli masuasi, usko tai älä, sitä tulee toisinaan myös ikävä sitten kun vauva on syntynyt.. ;)

Hyvää vointia sinulle!!

Vierailija
4/9 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanpainoinen eikä mun terkka sanonut mulle ikinä mitään. Hän sanoi että lähtöpainolla ei ole merkitystä vaan raskaudenaikaisella painonnousulla.

Mieti että raskausaika on hyvin lyhyt aika sun elämässä, ja sen jälkeen pääset taas pudottamaan painoa. Nyt sä voit myös pyytää lähetettä ravintoterapeutille, jos sun terkkaa kerran noin kovasti kismittää. ;) Mä kuitenkin sanoisin että haistata sille terkkarille kukkasen ja lakkaat ahdistumasta; sun painonnousu ei ole mitenkään älytöntä, ja terkkari on ihan vieras ihminen jonka ei tarvitse tykätä susta eikä sun hänestä. Ei sun vauva ole mikään neuvolan vauva vaan sinun oma lapsesi!

Mä olin kaiken kaikkiaan pettynyt neuvolaan ravitsemusasioissa. Söin erittäin terveellisesti raskausajan ja painoa tuli 10 kg josta 2 jäi ja hävis sit itsestään. Mä pyysin että saisin ohjausta ravitsemukseen sekä raskausaikana että silloin kun lapsi alkoi syödä samaa ruokaa kuin muu perhe. Mä en saanut mitään tukea neuvolasta (tai no joo, nyt liioittelen; pyysin opastusta, neuvoa ja pääsyä painonhallintaryhmään vuonna 2008 ja nyt sitten sain kirjeen että pääsen ilmaiselle, tunnin kestävälle painonhallintaluennolle ensi toukokuussa! JEE!;) ja suorastaan hain ohjauksen sitten yksityiseltä ravintoterapeutilta, maksoi muuten mansikoita. Oli sen arvoista kuitenkin.

Mut tsemppiä sulle ja hyvää ja onnellista raskausaikaa. Pääasia että sinä ja vauva voitte hyvin, kiloja ehtii murehtia taas myöhemminkin.

Vierailija
5/9 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle terveydenhoitaja naputti painosta joka kerta kun kävin terkkarissa. Loppuviimeksi olin alkupainossani noin kuukaudessa synnytyksestä. Nesteitä, lapsivettä ja turvotusta oli iso osa painostani. Yritin joka kerta pohtia syömisiäni ja joka kerta koin morkkista nousseesta painosta.

Kehotan sinua lisäämään ravintosi proteiiniä. Vähentämään hiilihydraatteja (Älä korvaa mitään ateriaa leivällä!!!) ja syömään paljon tuoretta.

Mistään ruoka-aineympyrän osiosta ei saa luopua, mutta leivän syönnistä voi vähentää. Pahaan oloon kaiva pakasteesta kotimaisia marjoja tai syö hedelmiä. Lisää ruokavalioon yhdeksi pääruuaksi salaatti jossa vain proteiiniä vihannesten ja kasvisten lisäksi, ja jätä yhdeltä päivän aterialta pois riisi, peruna ja pasta.

Älä jätä mitään pois kokonaan, esimerkiksi noita hiilareita tarvitaan ravinnoksi aivoille. Ja proteiiniä tarvitset noin 80-100g päivässä.

Napostelu on raskaana ollessa helpotus. Siksi tekisin itse jääkaappiin porkkana, kurkku tms tikkuja ja jugurttidipin tms. tai söisin noita marjoja ja hedelmiä.

Sun masu pullistuu ja siitä tulee ihana. Helli itseäsi ja rasvaa masua (iho kiittää siitä myöhemmin). Silittele ja helli masuasi, usko tai älä, sitä tulee toisinaan myös ikävä sitten kun vauva on syntynyt.. ;)

Hyvää vointia sinulle!!

Ongelmani on sama kuin painonhallinnassani yleensäkin: TIEDÄN, miten pitäisi elää, mutten kuitenkaan tee niin.

Nyt on kuitenkin motivaatio tavallista korkeammalla, kun olen vastuussa jostakusta toisestakin.

Elän aika epäsäännöllistä elämää, sillä opiskelen ja käyn osa-aikatöissä. Ruokailuvälit venyvät, syön epäsäännöllisesti ja usein sorrun johonkin sämpylöihin tms. Onneksi makea ei ole kauheasti maistunut raskauden aikana.

Nyt voisin ottaa tavoitteeksi ruoka-aikojen säännöllistämisen. Se vaatii aika paljon suunnittelua elämään, mutta mä olen valmis siihen.

Tulostin jo netistäkin ruokavalioehdotuksia raskausdiabeetikolle, taidan ottaa niistä mallia :-)

ap

Vierailija
6/9 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin normipainoinen, kun tulin raskaaksi. Lihoin 19 kg. Vauva nyt 4 kk ja edellään 13 kg jäljellä. Yritetään nyt toista, eli en ehdi todennäköisesti laihduttaa, vaan lihon lisää. Olen herkkä lihoamaan,kärsinyt siitä koko ikäni (koulukiusattukin ollut sen takia). Kokkina vielä hyvät herkut maistuu enemmän. Pelottaa jo valmiiksi.

Vierailija
7/9 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullahan on tullut painoa lisää todella vähän siihen nähden, että raskaus alkaa olla jo puolivälissä. Ei kannata tehdä 80 kg:n rajapyykistä mitään elämää suurempaa kohtaloa. Ei ole kuitenkaan tarkoitus, että kovin paljon laihtuisit raskausaikana - ota huomioon, että lapsi, lapsivesi, istukka ym. painavat nekin aika paljon ja kehon nestemäärä nousee muutenkin. Painoa toki pitää seurata, jotta varsinkin loppuraskaudesta huomataan, jos kehoon alkaa kertyä kovin paljon ylimääräistä nestettä - tämä voi olla merkki muista terveysongelmista.

Vierailija
8/9 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt ainakaan olko syömättä!

Lapsi saa kaiken ravintonsa sinun kauttasi.

Laihduttamista saa ajatella vain siinä tapauksessa

jos on neuvola näin määrää,esim sokeritaudin tai raskausmyrkytyksen takia.

raskaus ei aina ole äidin hyvinvointia jokaisena hetkenä, vaan epäitsekästä vauvan rakastamista jo siitä hetkestä kun tulet raskaaksi.

Älkää olko epäkypsiä naiset.

Kilot saa kohdalleen sitten ajan kanssa, sitten kkun olette ensin synnyttäneet terveen ja normaalipainoisen lapsen!

Vierailija
9/9 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

14kg raskauden aikana. olen kyllä tosi hoikka.

MUTTA melkein kaikki hävisi SYNNYTYKSESSÄ!

IHAN tosi! kaksi kiloa taisi jäädä ja imetyskin sen sitten vei.

Suuri osa painoa on sikiövettä.

Älä stressaa, nauti raskaudesta,

nauti siitä että ruoka maistuu.

voisi nimittäin olla toisinkin päin,

jotkut kärsii rankasta pahoinvoinnista KOKO raskauden ja joutuu pakottaa itsensä syömään jotaiin,vaikka mikään ei pysy sisällä...

et sellasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi