Millainen on hyvä ja kiva keittiön lattia? Helppohoitoisuus olis tärkeä asia meille.
Kommentit (14)
vaan muovitettu korkkilattia siis korkkilaatta, jonka pinnalla on millin parin muovikerros :)
Tosi helppo pitää puhtaana, ei tarvitse lämmityksiä eli on lämmin luonnostaan, joustaa sopivasti jalan ja putoavian astioiden alla eli vähemmän sirpaleita, värejäkin löytyy jo erisävyisiä ruskeita. Eikä muuten näy roskat!
Nyt meillä on valitettavasti laattalattia, ja vaihtoon menisi, jollei olisi vuokrakoti.
Eteisessäkin on ja ihmiset luulevat ensi näkemältään laataksi. Mulla menis astiat tosiaan heti rikki jos oli laatta. Ja se lämmityskin tarvittaisiin.
Minkä hintaista tuo korkki on?
On helppo pitää puhtaana, on kuitenkin pehmeä ja lämmin. Tässä laattakuvioisessa laminaatissa on erilainen pinta kuin puukuviollisessa laminaatissa. Kovuusluokka on 32.
Viimeisestä remontista on jo joku vuosi aikaa, joten en muista tarkkoja hintoja. Kalliimpaa kuin muovimatto mutta ehdottomasti halvempaa kuin laatta tai parketti. Sen pystyy myös helposti itse asentamaan.
Minäkin tykkään tosi paljon lauta- ja parkettilattiasta ja muiden huoneiden lattiat ovatkin olleet niitä. Keittiöön olen halunnut korkin myös siksi, ettei se ihan pienistä vesistä hätkähdä. Laudan ja parketin kanssa kun saa aina olla tarkkana, ettei vettä tai kosteutta jää lattiaan.
Mukava jalan alla, keittiössä joutuu seisoskelemaan paljon. Ei tietenkään kestä vedellä lotraamista, mutta roiskevedet ei haittaa ja jos kaatuneen maidonkin pyyhkii heti pois (niin kuin yleensä tehdään) niin ei parketti siitä vaurioidu.
Laatta on kestävä, mutta saumojen puhdistus, äänekkyys, ja kovuus sekä jalan että astioiden alla on isoja miinuksia.
Muovimatto on loistava jos muovi materiaalina ei häiritse.
Korkki on ihana materiaali, mutta keittiössä turhan arvokas ja arka. Muovipäällysteisenä menettää aitoutensa.
Linoleumi sopii keittiöön myös loistavasti.
kerran ollut vaaleanharmaa laattalattia ja se oli sitten vihoviimeinen! Kaikki moska meni laattojen väliin saumoihin ja kynnet verillä jouduin niitä pesemään.
Meillä kotona ollut parketti 23 v, eikä siinä ole mitään vikaa. Eikä näy lika.
ja parempaa en tiedä: kestää, on siisti, astiat eivät hajoa jos putoavat ja KESTÄVÄ, nyt 25v vanha eikä naarmuakaan! Ja tahrat ei näy (lattia on siis tumman korkin värinenkin). Itellä vaalea laattalattia ja aivan jostain sieltä ja poikittain:( Kaikki tahrat näkyy miljoonan kilsan päähän ja jos jotain putoaa, satavarmana menee rikki...+ se on kylmä, vaikka alla on lattialämmitys ja kova kävellä.
se on kätevä. Kun valitsee sileän laatan ja saumat tehdään tosi kapeiksi, ei mene roskat väleihin ja on helppo pitää puhtaana. Käytän sisäkenkiä muutenkin, joten lattian kovuus ei haittaa. Astiat kyllä menevät rikki helposti jos putoavat, se on totta.
Ennen meillä oli lautalattia ja siihen tuli helposti jälkiä, esim. jos veitsi tai kattila putosi, tuli kolo lattiaan.
Laatan ja sauman valinnassa kun on tarkka ja laittaa alle lämmityksen, se on minusta kätevin. Parkettia en laittaisi ikinä keittiöön enkä eteiseen.
tai teollisuusmuovi
Mulla on nykyisessä talossa laattalattia ja se on ihan kiva, ei rasita jalkoja ja lattialäämityksen kanssa on lämmin ja astioita oppii kyllä olemaan pudottelematta. Edellisessä talossa oli parketti ja tiskipöydän edessä laattaa ja sekin oli ihan ok. Mut siti jos mä nyt laittaisin uutta taloa ja uutta keittiötä niin mä laittaisin sinne joko lineloum- lattian tai ehkä vielä mieluummin sellaisen teollisuusmuovista/kierrätysmuovista valmistetun linon tapaisen lattian, joita suurtalouskeittiöissä käytetään. Se ainakin olisi pehmeä ja mukava ja helppohoitoinen.
sekä keittiössä että eteisessä. On toki mattojakin lattialla, esim. keittiössä tiskialtaan suuntaisesti.
Nämä parketin haukkujat
a) eivät ole nähneet, miten hyvin parketti toimii
b) ovat törmänneet vain huonolaatuisiin parketteihin
c) elävät sikolätissä.
Jos parketti keittiössä menee huonoksi, niin sitten se alakaappi tiskialtaan alapuolellakin on järkyttävässä kunnossa. Ehkä jotkut melskaavat niin, että ovet hilseilevät ja parketit kupruavat.. mene ja tiedä.
Meidän parketti on ollut parikymmentä vuotta, eikä minulla ole mitään syytä tehdä sille mitään. Tämän parinkymmenen vuoden ajan asunnossa on asunut 6-7 eri perhettä. Mekin olemme vuokranneet asuntoamme - ja vuokralaiset saaneet vaikka mitä tuhoa aikaiseksi - mutta keittiön parkettia he eivät ole onnistuneet pilamaan, vaikka muuta ovatkin.
Se on hyvännäköinen, hyvälaatuinen, lämmin jalalle, helppo pitää puhtaana, ei näy jokainen pikkulika, kaunis katsella.
Eteisessäkin on ja ihmiset luulevat ensi näkemältään laataksi. Mulla menis astiat tosiaan heti rikki jos oli laatta. Ja se lämmityskin tarvittaisiin. Minkä hintaista tuo korkki on?
niitä on oikeesti tosi hienoja laattakuvioisia ja se on lämmin jalalle, sen paikoilleen laittamisessa meni puolituntia!
Sama lattia koko asunnossa, meillä tosin tosi pieni asunto, joten yhtenäinen lattia jotenkin avartaa, ehkä. Mielestäni tuo laminaatti on keittiössäkin ihan oiva valinta.
Laatta tosin vaatii lattialämmityksen, muuten tuntuu kylmältä. Ja astiat menevät varmasti rikki, jos jotain tippuu kädestä. Mutta on helppo pitää puhtaana.
Meillä iso tummanharmaa laatta.