Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reumalääkitys, etenkin kortisoni!

Vierailija
11.04.2010 |

Mitä lääkkeitä syötte reumaan? Itse syön kortisonia ja joudun päivittäin ottamaan sitä 2,5mg. Tätä jatkunut muutaman vuoden, alussa söin jopa 5mg/päivä. Ei se ole hullu annos, mutta ei varmasti tee keholle hyvää.

Onkohan jotain vaihtoehtoista lääkettä?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa vinkkejä miten saan kaksivuotiaan tytön nielaisemaan reumalääkkeensä? 4 tablettia trexan 2,5mg :/ vai pitäisikö pyytää suoraan piikkinä...?

Vierailija
22/34 |
12.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi oppi nielemään pillerit ihan ongelmitta. Metotrexaatin kanssa kun ei vielä saa käyttää maitotuotteita niin kannattaa kokeilla soijajugurttia tai vanukasta. Pistäminen on takuulla lapselle ikävämpi vaihtoehto.Ja jos annos kerran on 10mg niin ota ihmeessä isompi tablettikoko.Eli vain yksi pilleri. Meillä 7,5v on sama annos. Kuulostaa aika isolta mutta hyvä jos maksa kestää ja oireet pysyvät poissa.

Aikuispotilaiden on ilmeisesti vaikeampi saada noita biologisialääkkeitä kun lapsipotilaiden koska tiedän parikin tuttua jotka kärsivät kivuista ja tulehduksista mutta lääkkeenä vaan noita ihan perinteisiä. Biologiset lääkkeet ovat todella kalliita esim. meillä käytetty Humira maksaa 3kk satsi n 4000e. Onneksi Suomessa on Kelan maksukatto ja maksan itse VAIN 642e...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Vierailija
24/34 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei siis yksinomaan maksukatosta - jos lääkkeellä ei ole korvattavuutta, se ei kerrytä maksukattoa.

Vierailija
25/34 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp...

Vierailija
26/34 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

plus foolihappo kerran viikossa. Oireita on jatkuvasti vieläkin ja paino on noussut lokakuusta 6 kg kortisonin ansiosta. Pistoksista tulee huono olo joka kestää päiviä, mutta lääke vie vähän kipuja pois kuitenkin.

Vierailija
27/34 |
13.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin näköjään vain 3 tablettia tuota trexania... Lääke oisi tarkoitus vasta ensi viikolla aloittaa.

Mutta epäilyttää niin paljon tuo nielemishomma,(lapsi on hirveän tarkka kaikista isommista paloista ruoassakin) että varmaankin on pakko vaihtaa siihen pistosvaihtoehtoon ;/

Jos ne tabletit voisi puresella niin ei takuulla olisi ongelmia :)

Vierailija
28/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaattekottä vakka biologinen reumalääke makaisi 1000e/kk, kela maksaa sen kokonaan? En haluaisi syödä kortisonia. Kun syön sitä oireet pois, kun lopetan, olen jäykkä, kankea ja vanhat mummotln ohittaa mut kadulla.

Vierailija
29/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaattekottä vakka biologinen reumalääke makaisi 1000e/kk, kela maksaa sen kokonaan? En haluaisi syödä kortisonia. Kun syön sitä oireet pois, kun lopetan, olen jäykkä, kankea ja vanhat mummotln ohittaa mut kadulla.

biologinen lääke nimeltä remicade. Se on suonensisäisesti annettava lääke ja maksaa polikäynnin verran vajaa 30e kerta.

Vierailija
30/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tavallaan kaikki hyvin. Mutta mitäköhän tuhoa kortisoni voi aiheuttaa pitkään käytettynä...

Voikohan tuon lääkkeen oppia pistämään itse itselleen?

Jos edes lääkäri suostuisi tohon lääkkeeseen.

Vierailija
31/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tavallaan kaikki hyvin. Mutta mitäköhän tuhoa kortisoni voi aiheuttaa pitkään käytettynä... Voikohan tuon lääkkeen oppia pistämään itse itselleen? Jos edes lääkäri suostuisi tohon lääkkeeseen.

niin ei voi itse laittaa. Tiputus kestää käsittääkseeni tunnin-kaks. En tiedä vielä enempiä siitä, koska en ole vielä hoitajan kanssa puhunut.

Vierailija
32/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies käy n.6-8 viikon välein sairaalassa, on siellä n. klo 9-14 minä aikana saa remicadea tipasta.

Lääkettä ei tarvitse siis maksaa, vaan maksetaan se normaali poliklinikkamaksu.

t. se yksi keväällä vastanneista, jonka mies saa remicadea

ps: minulla kortisoni lopetettiin alkukesästä. Yllättävää kyllä, isoissa nivelissä ei ole kipuja oikeastaan ollenkaan, mutta pienissä sitäkin enemmän. Tosin niiden kohdalla voi kyllä olla kyse nivelrikostakin? Reumalääkäriajat täällä ovat kiven takana, katsotaan mihin kuntoon olen mennyt siihen mennessä, kun pääsen lääkäriin taas...

Vierailija
33/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies käy n.6-8 viikon välein sairaalassa, on siellä n. klo 9-14 minä aikana saa remicadea tipasta. Lääkettä ei tarvitse siis maksaa, vaan maksetaan se normaali poliklinikkamaksu. t. se yksi keväällä vastanneista, jonka mies saa remicadea ps: minulla kortisoni lopetettiin alkukesästä. Yllättävää kyllä, isoissa nivelissä ei ole kipuja oikeastaan ollenkaan, mutta pienissä sitäkin enemmän. Tosin niiden kohdalla voi kyllä olla kyse nivelrikostakin? Reumalääkäriajat täällä ovat kiven takana, katsotaan mihin kuntoon olen mennyt siihen mennessä, kun pääsen lääkäriin taas...

33 kysyy... Miten miehen työnantaja suhtautuu asiaan? Pitääkö ottaa palkatonta hoidon ajaksi?

Vierailija
34/34 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

33 kysyy... Miten miehen työnantaja suhtautuu asiaan? Pitääkö ottaa palkatonta hoidon ajaksi?

Siis noloa, mutten tosiaan tiedä, miten tämä buukataan miehen töissä. Hänellä oli tämä lääkitys jo saadessaan nykyisen työpaikkansa 2,5v sitten ja hän kertoi muistaakseni jo työhaastattelussa tai viim. sopimusta tehdessä että on päivän poissa 1,5-2 kk välein. Palkatonta vapaata hän ei siis ota, ei tee päivää sisään esim. viikonloppuna eikä sitä miinusteta hänen tunneistaankaan.

Ei hän minusta tasan 9-14 siinä tipassa ole, olisiko ehkä jonkun 2,5-3 tuntia? On joskus tullut kotiin jo vähän klo 13 jälkeenkin ja joskus mennyt vasta kymmeneksi. Mutta esim. tipan laittaminen kestää usein (mieheni on tottunut tippojen saaja ja hänellä harjoitellaan usein;-)), joskus on myös lääkärin tapaaminen ja täytyiköhän siellä vielä odotellakin hieman sen jälkeen? Pahoittelen etten tiedä tarkemmin; se on niin arkipäiväinen asia meillä etten ole tullut koskaan kysyneeksi.

Sairaaloissa lienee myös erilaisia käytäntöjä. Mieheni saa remicadea psoriin, mutta reumapuolella sitä annetaan. Annostuksen mahdollisista eroista en osaa sanoa.

t.2/5/8/11/34

ps: terveisiä tutuille... ;-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan