Kastajaiset eivät ole nimenantotilaisuus vrt nimiäiset
Ne eivät siis ole sama asia, koska kastajaisissa lapselle ei anneta nimeä.
Kommentit (10)
Se on nimenjulkistamistilaisuus. Nimi on annettu jo aiemmin.
ja monille myös ristiäiset ovat vauvajuhla. Jos ristiäiset pidettäisiin vasta vauvajuhlan jälkeen, moni lapsi jäisi kastamatta.
Meidän lapsille ainakin annettiin nimi kastajaisissa eli ristiäisissä.
Pappi kastoi ja samalla sanoi vauvan koko nimen.
Jos taas te päätetti nimen, te annoitte sen sillä hetkellä kun päätitte. Nimi vain julkistettiin kasteen yhteydessä.
nimiäisille keksiä jonkun uuden nimen? että mua ärsyttää toi nimiäiset-sana!
keskustelun jo lopettaa ja hyväksyä, että ihmisillä on oikeus kutsua omia juhliaan ihan millä nimellä vain ja ajatella oman juhlansa merkityksestä miten vain itse haluaa.
Yrittäkää nyt hyväksyä, että ihmisiä ja ajatusmaailmoja on erilaisia. Yritetään hyväksyä erilaiset tavat!
nimiäisille keksiä jonkun uuden nimen? että mua ärsyttää toi nimiäiset-sana!
Voisko ne olla vaikka vauvajuhlat? Vähän niin kuin syntymäpäiväjuhlat tai hääjuhlat, niin sitten ne olisi vauvajuhlat. Kun kaikki nimiäisiä pitävät kuitenkin sanovat, että ne juhlat pidetään siksi, että haluataan juhlia vauvaa eli vauvajuhlat olisi hyvä nimi niille bileille. :)
Aina on maistraattipaperi täytetty ja annettu papille tuolloin. Ja papin kertomana on suku ja tutut kuulleet nimen ekan kerran.
Lasta ei voi kastaa ilman nimeä, siksi nimenanto on osa ristiäisiä.
julkisesti hänen omalla nimellään. Kasteessa lapsi ei saa nimeään. Nimi on jo tuolloin hänellä, koska se on virallisiin papereihin kirjoitettu. Kasteessa otetaan seurakunnan jäseneksi. Nimen antamisella ei ole siinä mitään tekemistä. Minkä ikäinen ihminen tahansa voidaan kastaa ja kyllä se nimi täytyy silloin jo olla.
vaikka uskovaisia jostain syystä kovasti närästää, ettei kastajaisissa painoteta seurakunnan jäseneksi ottamisen olemista Se Juttu.
Muuten olisi paljon järkevämpää ottaa ihminen seurakunnan jäseneksi silloin, kun hän itse siitä kykenee päättämään, mutta se on toinen juttu...