Tietääkö joku down sikiöseulasta, mitä verikokeesta
mitataan. Luin, että 'Todennäköisyys lasketaan äidin iän, ultraäänitutkimuksessa määritetyn niskaturvotuksen paksuuden ja äidin verinäytteistä määritettyjen merkkiaineiden pitoisuuksien perusteella.'
Minulle tuli kohtalaisen 'huono' luku, mutta yli sen rajan kuitenkin, jolla tätä mitataan.. tarkoittaako se sitä, että minulla on enemmän merkkiaineita kuin muilla ikäisilläni? Jos teen vielä lapsia, onko niillä nyt vielä suurempi todennäköisyys, voivatko nuo merkkiaineet enää vähentyä ainakaan..? Onkohan niillä muuta merkitystä kuin tähän seulaan?
Tuntuu kuin olisi käynyt elinikä mittarissa tms ja tulos olisi ollut tyydyttävä enintään.
Kommentit (6)
löytyvät merkkiaineet on raskaus kohtaisia. Merkkiaineiden pitoisuudet voi vaihdella muutenkin raskauden edetessä eikä se sinäänsä merkitse mitään. Itsellä oli tulokset huonot(yli kaksinkertaiset) ja suuri niskaturvotus ja suhdeluvuksi saatiin 1/15 mutta saatiin kuitenkin tieto että terve poika tulee.
joten kukaan ei avannut minulle lukua sen tarkemmin. Se on yli sen 1/250 tms rajan kuitenkin.
ap
kiinnostaa lähinnä, mikä lukuja nostaa per raskaus?
löytyvät merkkiaineet on raskaus kohtaisia. Merkkiaineiden pitoisuudet voi vaihdella muutenkin raskauden edetessä eikä se sinäänsä merkitse mitään. Itsellä oli tulokset huonot(yli kaksinkertaiset) ja suuri niskaturvotus ja suhdeluvuksi saatiin 1/15 mutta saatiin kuitenkin tieto että terve poika tulee.
että sitä lukua voi kromosomihäiriön lisäski nostaa jostain syystä mm. koeputkihedelmöitys, kaksosraskaus, äidin tupakointi. Eli hälyttäää vaikka sikiö/sikiöt on ok. Myös ajankohta on tärkeä, mun hälytti mutta lääkäri sanoi, että koska raskauteni oli 16 nuorempi, niin verikokeen tulosta ei voi verrata.
et seuraava raskaus on vielä riskisempi muunkin kuin iän vuoksi.
äh, pitää soittaa lääkärille, kun haluan tietää nämä jutut.
että sitä lukua voi kromosomihäiriön lisäski nostaa jostain syystä mm. koeputkihedelmöitys, kaksosraskaus, äidin tupakointi. Eli hälyttäää vaikka sikiö/sikiöt on ok. Myös ajankohta on tärkeä, mun hälytti mutta lääkäri sanoi, että koska raskauteni oli 16 nuorempi, niin verikokeen tulosta ei voi verrata.
Oletko siis saanut jo verikokeiden tulokset mutta et ole vielä käynyt ultrassa?
Niitä lukuja kun ei todellakaan kannata ruveta itsekseen tulkitsemaan - sen virheen tein itse viime kesänä! Vasta ultrassa ( kun kätilö syötti kaikki luvut tietokoneelle ) tuli se lopullinen riskiluku ja siihen tosiaan vaikuttavat paino, ikä, tupakointi/tupakoimattomuus ja niskaturvotuksen määrä.