Jos lapsesi on kiusannut ulkona kaveriaan, haluatko kuulla siitä kolmannen kaverin äidiltä?
Tämän kolmannen kaverin äiti on siis nähnyt tilanteen.
Saako sinulle kertoa tällaisia asioita lapsestasi?
Kommentit (16)
ihan sama kuka kertoo, vaikka ohikulkija. Olisi tosi tärkeää saada tietää tuollainen, kun en hyväksy ollenkaan kiusaamista missään muodossa.
ihan sama kuka kertoo, vaikka ohikulkija. Olisi tosi tärkeää saada tietää tuollainen, kun en hyväksy ollenkaan kiusaamista missään muodossa.
Tämän kolmannen kaverin äiti on siis nähnyt tilanteen.
Saako sinulle kertoa tällaisia asioita lapsestasi?
kertojan kannattaa miettiä todella tarkkaan kuinka saa viestinsä parhaiten perille. Meillä jokaisella kuitenkin herää aina se pieni puolustusreaktio sitä omaa nuppusta kohtaan, joten mitä asiallisemmin jutun pystyy kertomaan, sen parempi.
Jos tuo on jatkuvaa, toi on ihan kamalaa ja haluan lapseni pääsevän noista tavoista HETI eroon.
Ja koska kerrottiin heti alkuvaiheessa, niin tilanteeseen puututtiin ja saatiin nopeasti selville, mikä hiersi poikaporukan välejä (silloin 7 vuotiaita). Sen jälkeen ongelmia ei ole ollut, ja poikien leikit on sujuneet hyvin.
Monesti kysymys on mielestäni siitä, että tuon ikäisten omat taidot ei riitä ratkaisemaan jotain juttua sanallisesti, ja asiat pääsevät paisumaan ja kärjistymään - aina välillä aikuisten puuttuminen asiaan ja se, että aikuiset tarjoavat ratkaisumalleja ongelmiin, riittää poistamaan tällaiset mahdolliset ongelmat!
Vaikeahan sitä tietoa on ottaa vastaan, mutta sitten sitä vain täytyy koota itsensä. Kiitollinen olen kertojalle, varmaan soittaisin vielä jälkeenpäin kiitoksen, varsinkin jos siinä tilanteessa olisi ollut vähän hankalaa.
Itse olen huomannut lapseni kavereiden kiusaavan jotain toista lasta. Jos näen ja hiomaan, puutun aina tilanteeseen. Mutta hirvittävän vaikeaa olisi mennä sanomaan kiusaajan äidille, mitä olen nähnyt. Vaikeampi on kertoa kuin vastaanottaa tietoa, ainkin minun. Tiedän että pitäisi kertoa.
Mutta myös siinä tapauksessa, jos minun lastani on kiusattu.
PArempi silti ap lähestyä kiusaajan äitiä rauhallisesti ja syyttämättä, jotekin me-yhdessä-ajatellaan-pihan-lasten-parasta -tyyliin.
mutta kuten joku toinenkin sanoi tärkeää on se tapa, jolla se sanotaan. Jos tullaan syyttämään meitä, että ollaan kasvatettu kiusaaja ja hyökätään meitä päin, niin vastaanotto ei välttämättä olisi kiittelevä. Tyyliin perkele teidän penikka teki sitä ja tätä. Parempi tulla sanomaan tyyliin, oletko tietoinen, että...
Meillä kävi niin, että lapsella & kaverilla oli riitaa tms. ja omani käyttäytyi huonosti. Tätä jatkui 3kk, ennenkuin toisen lapsen vanhemmat räjähtivät minulle. Kolmas äiti oli kertonut heille asiasta. Kukaan vaan ei ollut kertonut meille aiemmin...
Voitte uskoa, että aikamoinen soppa siitä ehti tulla. Toinen lapsi alkoi jo "kostaa" meidän lapselle.
Eli mieluummin kerrotte HETI ja nätisti (jos jatkuu ja vanhemmat ovat "EVVK" niin sitten voi jo vähän tiukentaa äänensävyä). Säästyttäisiin kaikki paljolta.
aikuiselle äiti-ihmiselle, että hänen lapsensa kiusaa:0? Aika hermoheikkoja olette, jos silkkihansikkain on lähestyttävä. Todennäköisesti lapsi on oppinut kotoa käyttäytymismallinsa ko. tapauksessa.
Todellakin haluaisin tietää, jos oma lapseni kiusaa toisia lapsia. En hyväksy kiusaamissta ja tahdon tehdä sen selväksi myös omille lapsilleni, ettei muita saa kiusata.
Luonnollisesti itsekin kerron, jos joku kiusaa omaani (tai muiden lapsia) ja olen ollut tilannetta todistamassa. Musta on tärkeää ottaa nämä kiusaamisasiat yhteisiksi ja selvittää yhdessä lapsille, ettei näin voi tehdä ja siitä tulee aina seuraamuksia.
Ja kyllä. On myös mietittävä, että saa asiansa sanottua asiallisesti. Jos menee syyttämään ja räyhäämään oven taakse, niin ensimmäinen reaktio omaa lastaan hyökkäävää kohtaan on varmasti puolustautuminen. Vai miten sinä suhtautuisit, jos tulisin räyhään ja raivoon että sun kakaras sitten teki näin ja näin että koita kasvattaa ipanas paremmin!!
aikuiselle äiti-ihmiselle, että hänen lapsensa kiusaa:0? Aika hermoheikkoja olette, jos silkkihansikkain on lähestyttävä. Todennäköisesti lapsi on oppinut kotoa käyttäytymismallinsa ko. tapauksessa.
Ei väliä kuka sen kertoo, kunhan asia tulee tietoon.