Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouluterveydenhoitajalta tuli pari kuukautta

Vierailija
10.04.2010 |

sitten lappu että kahden lapseni (6v & 8v) paino on lähtenyt nousuun ja ovat lievästi ylipainoisia.

Syytkin on selvät ollaan syöty aika rasvaisia ruokia eikä olla liikuttu juurikaan (mulla jalka paketissa 4kk)

No siitä paikasta jääkaapistamme lähti jugurtit, mehut, vaaleat leivät yms "herkut"

Toissapäivänä kun tulin kotiin olivat kananmunat hävinneet kaapista. Pitkän kuulustelun jälkeen sain selville että ipanat ovat todella usein tehneet kakkutaikinaa ja vedelleet sen makeanhimoissaan.

Ja muutenkin ovat ominpäin kuulemma leiponeet kaikennäköistä ja siivonneet jälkensä niin etten minä ole tälläistä huomannut. Nyt en voi pitää enää jauhojakaan kaapissa kun en saa noita kuriin.

Mitähän tässä tapauksessa pitäs tehdä? Ottaa ipanat pois kokkikerhosta?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
11.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/14 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä 6 ja 8 v lapset kotona keskenään ilman valvontaa? Pitkiä aikoja?

provolta haiskahtaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eka- ja tokaluokkalaisista kyse.

Jalka ei ole enää paketissa ja olen töissä. Lapset ovat keskenään kotona 1-2 tuntia.

Vierailija
4/14 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sun jalalle oli tapahtunut, kuulostaa pahalta.

Vierailija
5/14 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sovitte mitä he kokkaavat.

Salaatteja voisivat tehdä koska ne ovat terveellisiä.

Vierailija
6/14 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kokkaavat omat välipalansa juuri salaateista ja vihanneksista, välillä on tekevät makaroonisalaattia/ risottoa.

Mistäään en olisi arvannut että kokkalilevat tuollaisia herkkuja. Meillä kun on yleensä kaapissa paljon kanamunia ja jauhoja kun leivon itse aika paljon.

ap

Vierailija
7/14 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvää kokki ainesta :-).

Meillä ei kuuna päivänä osaisi keittää edes perunoita. Jos kiehumaan saisi niin varmasti unohtuisi liedelle. Hatunnosto.

Lapset tyttöjä? Poikia?

Tyttöjen kanssa en lähtisi laihdutuslinjalle. Nykypäivänä niin paljon syömishäiriöitä varsinkin tytöillä. Eli ei ehdotonta kieltoa mihinkään.

Voisko raaka-aineita parantaa kaappin. Vain tummaa riisiä, tummaa makaroonia, tummaa leipää, kinkkua, rasvaton joghurtti jne.

Herkuttelupäivä kerran viikossa.

Pääruokaan vihanneksia/ juureksia paljon. Esim porkkanaraastetta reippaasti jauhelihakastikkeeseen, lihamurekkeeseen jne.

Hedelmiä aina tarjolla. Teillä varmaan onkin.

Dipit kiva vaihtoehto vihannesten kanssa iltapalaksi. Huomaamatta menee vaikka kuinka paljon.

Herkuissakin eroja. Kannattaa miettiä mitä herkkuja osataa herkuttelupäivinä.

Itse en lähtisi lapsille puhumaan ylipainosta, kertoisin, että ovat kauniita ja sopivia. Hyvä, että terkkari ilmoittanut, mutta en tekisi siitä numeroa.

Ja tietty sitä liikunnanmäärää lisättävä..

Pleikkapeleinä liikunnalliset pelit jne. Eyetonessa tulee ainaskin hirvee hiki.

Vierailija
8/14 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö tässä on pääkokkina toiminut. Poika omien sanojensa mukaan mittaili vain aineksia mitä sisko pyysi:) Itseäkin vähän hymyilytti kun alkoivat näistä kokkailuistaan kertomaan.

Molemmat tietävät ylipainosta koska terkkari oli pistänyt lapun jossa luki että paino on nousussa, jne jne..

Itse olen lopettanut herkkujen ostamisen kokonaan koska itselläkin painonoussut tuon jalkaepisodin seurauksena. Olisikohan tämä saanut lapset itse valmistamaan herkkuja? Toisaalta eivät ole juurikaan kaupassa ruikuttaneet karkkia tms.

Kumpikaan ei varsinaisesti harrasta mitään liikuntaa,mutta nyt olemme aloittaneet pyöräilyn ja käymme uimassa 2 krt viikossa.

Mutta kiitos neuvoista taidan lisätä ruokavalioomme vielä lisää kasviksia kuten tuo porkkanaraaste jauhelihakastikkeeseen oli kiva idea. Tummat riisit ja makaronit ovat jo käytössä.

ap

Vierailija
9/14 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska raa'asta kananmunasta voi saada salmonellan. Näin mua ainakin on peloteltu, en tiedä onko totta. Itsekin syötiin tuota herkkua sisarusteni kanssa lapsena, tosin ollaan aina oltu laihoja.

Vierailija
10/14 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi tyttöä, toinen ekalla ja toinen kolmannella vetävät irtokarkkeja ihan mielettömät määrät -vanhemmiltaan salassa!

Oli siis salassa, kunnes he saivat selville asian kun ihmettelivät myös lastensa yhtäkkistä lihoamista.

Ovat aika avuttomia tilanteen edessä, lapset kuitenkin kulkevat omin päin kouluun/kotiin ja harrastuksiin ja heillä on myös omaa rahaa. Jos sitä ei saa, joku kaveri kyllä antaa rahaa tai karkkia.

Kimurantti tilanne, olisi hienoa kuulla jokin ratkaisu. Tuon ikäisiin kuin ei oikin mikään valistuskaan pure..

Vierailija
11/14 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin salaa ja isoja määriä herkkuja. Lapsena tein juuri noita taikinoita ja söin niitä. Saatoin syödä tomusokeria suoraan paketista. Syön herkkuja liikaa vieläkin ja taistelen kovasti vastaan, mutta silti aina sorrun ahmimiseen. Sokerikoukustakin voidaan puhua, kaikki makea sopii minulle. Irtokarkkeja, leivoksia, pullaa, jäätelöä jne. Harmittaa, ettei kukaan puuttunut tilanteeseeni lapsena.

Tehkää NYT kaikkenne että lasten ruokavalio tulee kuntoon. Kuitenkin niin, ettei lapsen kuullen puhuta laihduttamisesta tai ylipainosta. Säännöllinen ateriarytmi varmasti auttaa. Lämpimien ruokien yhteydessä aina kasviksia ja salaattia. Lisäisin ehkä myös pienen jälkiruoan lounaan/päivällisen yhteyteen muutaman kerran viikossa (esim. rahkaa, jogurttia, pieni pulla, vähän karkkia tms.) Makeaa ei ehkä tee niin paljon mieli aterioiden ulkopuolella, jos niitä joskus saa ihan sallitustikin.

Välipalat kannattaa laittaa valmiiksi jääkaappiin. Ruoanlaittotaitoa kannattaa tukea. Voisitteko ajatella, että vastuuttaisitte lapset tekemään yhden aterian viikossa ihan itse alusta loppuun?

Nyt on hyvä aika puuttua, myöhemmin on jo paljon vaikeampaa.

Vierailija
12/14 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
13/14 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin ehkä myös pienen jälkiruoan lounaan/päivällisen yhteyteen muutaman kerran viikossa (esim. rahkaa, jogurttia, pieni pulla, vähän karkkia tms.) Makeaa ei ehkä tee niin paljon mieli aterioiden ulkopuolella, jos niitä joskus saa ihan sallitustikin.

Kun ei ole paino-ongelmia, olenko jäävi osallistumaan keskusteluun vai päinvastoin?

Hurjan tiukoilta kuullostaa monien ruokavalio, yksi pieni rahka tai pulla kerran viikossa... Meillä syödään paljon salaatteja, hedelmiä ja tuoretta eri muodoissa. Mutta myös päivittäin jotain herkkua: jäätelötikku jälkiruuaksi, pieni valmisvanukas, suklaakarkki ruuan päälle tms.

Niinhän itsekin otan usein pienen jälkiruuan. Eikö olelliista olisi juuri oppia se kohtuus, että makeaa otetaan muutama suupala, ei mahan täydeltä?

Vierailija
14/14 |
10.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin ehkä myös pienen jälkiruoan lounaan/päivällisen yhteyteen muutaman kerran viikossa (esim. rahkaa, jogurttia, pieni pulla, vähän karkkia tms.) Makeaa ei ehkä tee niin paljon mieli aterioiden ulkopuolella, jos niitä joskus saa ihan sallitustikin.

Kun ei ole paino-ongelmia, olenko jäävi osallistumaan keskusteluun vai päinvastoin?

Hurjan tiukoilta kuullostaa monien ruokavalio, yksi pieni rahka tai pulla kerran viikossa... Meillä syödään paljon salaatteja, hedelmiä ja tuoretta eri muodoissa. Mutta myös päivittäin jotain herkkua: jäätelötikku jälkiruuaksi, pieni valmisvanukas, suklaakarkki ruuan päälle tms.

Niinhän itsekin otan usein pienen jälkiruuan. Eikö olelliista olisi juuri oppia se kohtuus, että makeaa otetaan muutama suupala, ei mahan täydeltä?

Siitähän on joku tutkimuskin tehty, että jos lapsi saa herkkuja vaan esim. kerran viikossa (karkkipäivä) niin alkaa himoita makeaa ja siitä tulee lapselle ihan yli-iso asia.

Asiantuntijat suosittelevatkin jälkiruokaa jokaisen aterian jälkeen, jolloin makeanhimo ei ylly määrättömäksi ja täyteen mahaan ei tule mählättyä liikaa herkkuja.

Näin meillä toimitaan ja lapset ovat todella sopusuhtaisia, jopa enemmän laihansorttisia. Eikä karkkipäivänäkään koskaan syö kaikkea makeaa, kun eivät ole oppineet ahmimaan herkkuja.

Suosittelen siis lisäämään herkkuja pulleille lapsille! Yllättäen herkkujen salliminen saattaa laukaista itsesäätelynkin...

Tsemppiä ap!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan