Eilisen lehden artikkeli lainasummista jonka pankki myöntäisi! MITEN
muka 5600e/kk bruttotuloilla mikään pankki voi myöntää 200-250 000e lainan??? Siis 4-henkinen perhe oli siinä esimarkkinä.
Niin siinä artikkelissa seisoi!
Mies luki juttua myöskin huuli pyöreänä, meillä nimittäin bruttotulot juuri tuon 5600e/kk ja 2 lasta joista toinen vielä pkssa ja meillä ei IKINÄ olisi näillä tuloilla varaa eikä myöskään halua maksaa noin suurta asuntolainaa.
Meillä siis on asuntolaina, ollut vikat 6v ja summa jonka otimme oli 150 000e ja sitäkin nyt maksaessamme olemme tiukoilla.
Joten osaisko joku selittää tuon jutun, ei mene jakeluun ei mitenkään:O
Kommentit (23)
Ja tämä on ihan tosi. Itsekin olen aika järkyttynyt tuosta, sillä meillä lainaa 230 000 8000 bruttotuloilla, ja näilläkin tuloilla on maksamista.
Ei tod matkustella, ei edes ruotsin laivoilla:(
Mies totesi ettei edes 30v maksuajalla voitais näillä tuloilla ottaa vaikkapa 200 000e lainaa.
Ap
Meillä bruttotulot n.4500 ja lainaa alunperin 200 000. Lyhennämme 1200 €/kk.
Eikä olla millään lailla tiukilla.
Meillä alkuperäinen laina 250 000e, nyt jäljellä 170 000e. Bruttotulot kuukaudesta riippuen 4000-5000e, yksi päiväkoti-ikäinen lapsi ja yksi auto. Lyhennykset 1500e/kk ja mukavaa elämää elellään, on pelit ja vempeleet. Kannattaisko niitä omia menoja vähän laskeskella ;-)
Ja lainaa kutakuinkin samanverran kuin ap:lla eikä tee tiukkaa sen maksu. Ehkä ei sitten käytetä muuten paljon rahaa.
moisiin lainoihin.
Itse olen laskenut, että noin 6000 €/kk bruttotuloilla noin 180 000 € laina olisi max. järkevä, jonka voisin ottaa ja otimmekin viime syksynä.
Itse en siis uskaltaisi 6000 €/kk bruttotuloilla ottaa yli 200 000 € lainaa. Nyt otamamme asuntolaina on otettu 20 vuodelle. Pidempää ei pankki luvannut.
Tai oko perheesä kallitta harrastuksia?
En ymmärrä miten teillä voi tehdä tiukkaa noin pieni laina.
meidän lainanhoitokulut ovat korkoineen noin 900 €/kk. Lyhennys siis reilusti alle tuon.
Kyllä mekin nyt ihan kivasti pärjätään, mutta entä kun/jos korot nousevat meidän nykyisestä 1,1 %:sta vaikka 4,5 %;iin. Korkoja tule siis reilut 500 €/kk lisää Puhumattakaa, jos korot nousevat vielä siitäkin.
Sitten tekeekin jo tiukkaa ihan toisella tavalla.
ja ihna harrastetaan, matkustellaan ja kuljetaan hyvissä vaatteissa.
Eikä sitä tajua mieskään.
Autolainaa lyhennämme 250e/kk, asuntokuluihin menee kaikkinensa n.1200e/kk.
Paljonko teillä muilla näillä tuloilla elävillä menee ruokaan kk? entä vakutuuksiin yms laskuihin?
Ap
lainaa 180 000 eikä missään nimessä enempää otettaisi! En todellakaan tarkoita että tekisi tiukkaa, mutta muuten ei jäisi kunnolla säästöön. Olemme myös 4-henkinen perhe, lapset tosin alle kouluikäisiä.
moisiin lainoihin.
Itse olen laskenut, että noin 6000 €/kk bruttotuloilla noin 180 000 € laina olisi max. järkevä, jonka voisin ottaa ja otimmekin viime syksynä.
Itse en siis uskaltaisi 6000 €/kk bruttotuloilla ottaa yli 200 000 € lainaa. Nyt otamamme asuntolaina on otettu 20 vuodelle. Pidempää ei pankki luvannut.
Espoosta 120-neliöinen 5h+k eikä isompaa tarvita.
t.14 (muistaakseni, kuitenki se joka ei halua yli 180 000 lainaa)
Espoosta 120-neliöinen 5h+k eikä isompaa tarvita.
t.14 (muistaakseni, kuitenki se joka ei halua yli 180 000 lainaa)
Tai sitten jostain Espoon perukoilta todella huonokuntoisena?
Kivat sulle! Mutta katsopas etuovesta minkä verran tuon kokoiset asunnot tänään maksaa..
on vain numero verkkopankissa sen jälkeen kun se on nostettu :) Arjen elämän kannalta on tietysti oleellisinta, paljonko lainanhoitoon menee kuukaudessa. Meillä 6500 bruttotuloilla lainan lyhennys + korko tällä hetkellä 1300 e/kk. Silloin kun olin vielä hoitovapaalla, makesettiin 800 e/kk. Nyt lainaa jäljellä 160 000, nostettu 180 000. Laina-aika elää koron mukana, nyt on jäljellä 11 vuotta, alunperin 20 vuotta. Jokunen vuosi saattaa tulla lisää joskorot lähiaikoina lähtee isoon nousuun.
Muut asumiskulut on n. 250 e. Autolainaa ei ole, eikä bensaankaan mene paljoa kun ajetaan yleensä max 100 km viikossa. Ruokakauppaan n. 500 e/kk, työpaikkaruokailu 100 e, päivähoito yht. 300.
Kivat sulle! Mutta katsopas etuovesta minkä verran tuon kokoiset asunnot tänään maksaa..
ja arvo tällä hetkellä jotain 450 000 kieppeillä. Meillä nyt vaan oli omaisuutta niin paljon että lainaa ei tarvittu enempää. Tämä nyt ei kuulu tähän keskusteluun. Mutta jos omaisuutta ei olisi ollut, emme olisi ostaneet näin kallista asuntoa.
t.14
ja arvo tällä hetkellä jotain 450 000 kieppeillä. Meillä nyt vaan oli omaisuutta niin paljon että lainaa ei tarvittu enempää. Tämä nyt ei kuulu tähän keskusteluun. Mutta jos omaisuutta ei olisi ollut, emme olisi ostaneet näin kallista asuntoa.
t.14
Kaikki vaan ei ole yhtä fiksuja ja silti pitäis perheasunto saada. Espoosta niitä ei kovin halvalla saa, joten lainaa on otettava. Jostainhan se on aloitettava.
180 000e kun olin työtön ja mies tienas 1600 € ja aina on hyvin pärjätty, nykyään miehen tulot jotain 2500e ja mun kotihoidontuki ja hienosti pärjätään joskin rahaa jää jo matkusteluun, uusiin autoihin, veneeseen jne.
Tuo oli laskettu 20 vuoden lainaajalla.. Mä en kyllä ymmärrä miten te olette tiukoilla tuommoisella summalla tuloihin nähden? Tietenkin riippuu onko autolainoja, matkoja jne.