Muuttaisko Espoossa huonolle alueelle vai ihan suosiolla Vantaalle?
Mitä itse tekisitte? Isompi asunto etsinnässä ja rahat ei kysinkertaisesti riitä noin 100 neliöiseen asuntoon hyvältä alueelta, Vantaalta meidän budjetilla saisi jo omakotitalon :-) Eli pienempi ja kauempana Espoosta vai isompi ja paremmilla kulkuyhteyksillä Vantaalta? Vaikea päätös, kun koko elämä täällä Espoossa asuttu...
Kommentit (72)
on tiukan budjetin aika. Olen asunut koko lapsuuden ja nuoruuden espoossa ja vasta vähän yli 30-vuotiaana muutin vantaaalla. Pitkään tein kaupungilla töitä ja nyt kuulen minkälaista toimintaa kouluilla on , kun siskoni asuu espoossa. Aikas paljon tiedän kaupungin toiminnasta espoossa ja vantaalla ja koulujen tilanteet yhtä huonot molemmisssa kunnissa.
Ihme porukkaa, kun muuttamisesta toiseen kuntaan tehdään elämää suurempi kysymys". Ei se Vantaa nyt niin kaukana ole!
Muuttakaa Espooseen jonnekin keskivertoalueelle. Vantaalla on paljon ongelmia, sieltä pysyisin kaukana varsinkin, kun nyt on taantuma ja budjeteista viedään paljon pois. Ei ole kiva pitää lapsia ihan järkkysuurissa luokissa, Espoo on tässä paras.
Kokeilkaa vaikka muuttaa johonkin Karakallioon 100m2 kerrostaloasuntoon. Se on paljon suurempi kuin esim. 2-kerroksinen saman kokoine rivari.
Paljonko teidän budjetti siis on? Ja miten monta huonetta tarvitsisitte?
asun myös Tapiolassa ja kun tänne muutin pieneltä paikkakunnalta, en tajunnut näitä aluekeskusteluita ollenkaan, mutta kuinkas kävikään...Välillä oikein harmittaa että muutin suoraan Tapiolaan, sillä ihastuminen & juurtuminen tähän paikkaan tulee kalliiksi. Nyt isomman asunnon osto olisi ajankohtaista ja hinnat hirvittää... mutta kun on tottunut tähän Tapiolan pikkukylä-meininkiin yhdistettynä 10 min. julkisilla stadiin, kaikki palvelut tässä vieressä, puistot, merenrannat ja tosi lyhyt työmatka, niin muut paikat vaan vaikuttaa jotenkin ankeilta, vaikkeivat olisikaan. Kai se on niin että siellä missä tuntee olevansa kotona ja viihtyy hyvin, sieltä ei halua lähteä, edes riskillä. Itse olen päättänyt, että asun vaikka vuokralla tai tyydyn pienempään kämppään jos on pakko. Ja oon sitä mieltä että jos ja kun mieli joskus muuttuu niin silloin on oikea aika muuttaa pois, ei aiemmin väkipakolla. Tod. näk, kun perhe kasvaa niin sekin tulee eteen...
20 v. tuli asuttua Espoossa ja sitten päädyimme Helsingin ja Kirkkonummen kautta Vantaalle. Ei ole kaduttu hetkeäkään! Palvelut pelaa, alue on kiva ja yhteydet hyvät. Ja kun ostimme nykyisen asuntomme 300k eurolla, niin vastaava olisi maksanut Espoossa 380 - 400k eur. Ihan kiva säästö!
Asumme Ylästössä (terveisiä tutuille!) ja postinumeromme oli muistaaksemme sijalla 20. kun verrattiin Suomen postinumeroja asukkaiden ansiotulojen mukaan. Eli ei mikään kamala slummi tosiaankaan!
Kun olimme muuttaneet ja peri-espoolainen (hirveillä Vantaa-angsteilla) ystäväni tuli käymään. Kävimme kävelyllä vauvan kanssa ja kun olimme jonkin aikaa kävelleet niin hän sanoi : "ei yhtään hullumpi paikka sittenkään"!
Koko alue on yhtä taloyhtiötä. Ihana paikka - kuin lintukoto. Kyläyhteisön meininkiä - siksi siis hieman erilainen kuin joku Jokiniemi Vantaalla. Lähiksessä meillä oli omat kyläjuhlat!
Mutta nyt siis putkirempat alkamassa. Järvenperä on mielestäni jo himpun sivussa. Suosittelen Viheriä tai Kartsia. Ei siltä Lidlin puolelta, vaan vanhaa Kartsia.
Lähderanta on mahorkkaprole lähiö...
Itse asuin pari vuotta ja jumalauta mitä kummitusolentoa tuli vastaan.....
Rappukäytävä haisi neuvostoliitolle, prolet veti mahorkkaa pahimman narkkarin tahdilla ja paikat oli sen näköisiä..
Jos työtön olisin niin sinne olisin voinut jäädä, mutta mitään syytä tehdä töitä kyseisen asuinalueen eteen ei mielestäni ole, koska sen saa ilmaiseksikin..
Lähderannasta:D En kylläkään asu siellä, vaan Viherissä. Olisiko toi sun kokemus niistä kaupungin isoista kerrostaloista. Mä olen käppäillyt Lähderannassa ihania rantareittejä ja ihaillut kivannäköisiä rivareita ja kohtahan sinne nousee uusi ostarikin.
Viheri on ihan jees, mutta tosiaan myyntiin tulevat isot asunnot taitavat olla 10 vuoden sisällä putkirempan tarpeessa - tosin ei kai sitä niin hirveästi kannata pelätä - sulkee niin suuren osan alueista pois.
eli on tyhmää puhua Vantaasta jonain yhtenäisenä kokonaisuutena. Eiköhän tällä hetkellä joka kunnan talous ole aika tiukilla (paitsi Kauniaisten) eikä ainakaan meidän arjessa nuo säästöt ole hirveästi näkyneet. Länsi-Vantaalla on monia hyviä asuinalueita. Ylästön monet ovat jo maininneetkin, mutta siellä on käsittääkseni vähän pulaa päivähoitopaikoista yms. koska se on kasvanut niin vauhdilla viime vuosina. Vantaanlaakso on tosi kivaa aluetta, vanha Kivimäkikin on ihan jees. Kannattaa käydä paikan päällä näytöissä katsomassa. Tosin esim. Vantaanlaaksosta ei niin kauheasti ole kohteita myynnissä, koska ihmiset viihtyvät siellä niin hyvin :-)
Rastaspuistossa? Hyvä pieni lapsiperhealue, koulu lähellä, Sello samoin. Viime viikolla huomasin olevan vapaan yhden osaomistusasunnon, mutta emme itse lähde tästä ta-yhtiön asumisoikeusasunosta pois.
saisi arjen sujuvammaksi, jos lapsetkin ovat vielä pieniä. Itse tinkisin mielummin neliöistä kuin alueesta.
No yksittäisiä juttuja voi olla tietty suuntaan tai toiseen, mutta jos nyt katsotaan vaikka Vantaan ja Espoon budjeteista, niin niistä ei voi puhua samana päivänäkään. Vantaalla on pks kurjin taloudellinen tilanne ja siitä ei ole vielä säästetty, mutta kun säästöt on varmasti pakko aloittaa, niin siellä ei voida aloittaa juustohöylällä. Kuvaavaa on, että Helsingissäkin (joka sentään on vakavaraisempi kuin Vantaa) viedään koulujen budjeteista 20% pois ensi vuonna. Se tulee näkymään ja rajusti.
Tällä hetkellä on ihan tilastojen mukaan sellainen tilanne, että opetusryhmät Espoossa ovat pienimmät ja sitten tulee Helsinki perässä ja vasta sen jälkeen muu Suomi keskimäärin. Yksittäisiä poikkeuksia toki on, kuten tuossa alussa mainitsinkin.
Itse kyllä tykkään omasta kotikunnastani. Lapseni kolmannella luokalla on 19 oppilasta ja koulussa ei syötetä lapsille natriumglutamaattia, vaikka tiukat ajat onkin.
kerrostalo Tapiolasta? Parhaat pkodit ja tätien ei tarvitse käyttää aikaa sosiaalisiin ongelmiin. Maan parhaat ala- ja yläkoulut, mistä jatketaan parhaisiin lukioihin. Oli se sitten Sibis tai Märsky tai Sykki.
mutta jos Vantaalle aiotte muuttaa, niin älkää ihmeessä ainakaan muuttako Tammistoon.