Muuttaisko Espoossa huonolle alueelle vai ihan suosiolla Vantaalle?
Mitä itse tekisitte? Isompi asunto etsinnässä ja rahat ei kysinkertaisesti riitä noin 100 neliöiseen asuntoon hyvältä alueelta, Vantaalta meidän budjetilla saisi jo omakotitalon :-) Eli pienempi ja kauempana Espoosta vai isompi ja paremmilla kulkuyhteyksillä Vantaalta? Vaikea päätös, kun koko elämä täällä Espoossa asuttu...
Kommentit (72)
älkää nyt kuitenkaan sekoittako Hämevaaraa ja Hämeenkylää, vähän eri paikat. Hämeenkylän yli lentää enemmän koneita, siis ne Järvenperän yli lentävät, mutta Hämevaaran yli vähemmän (joka siis Lintuvaaran vieressä). Pääsääntöisesti, jos tuulilosuhteet on sopivat, niin sunnuntaisin lennonjohto tasaa melua siten, että Hämevaaran yli tulee useammin. Muuten laskeutuvat yleensä pohjoisempaa ja idästä päin, etc.
Aika moni täällä on puhunut sunasta ja suvelasta samana alueena. Sunalaisena kyl pakko sanoa, et ihan erityyppistä seutua. En pitäis sunaa huonona seutuna, keskuspuisto lähellä, häiriöitä ei ole, paljon lapsiperheitä, uutta rakennettu, alueella lähinnä rivareita ja omakotitaloja.
Itsellä oli liuta ennakkoluuloja kun kuusi vuotta sitten tänne muutin, muutettiin juurikin edullisuuden takia. Ja on kyllä kaikki karisseet pois, sen jälkeen kaverimmekin muuttivat tänne, kylässä käydessä huomasivat kuinka kaukana tämä alue on espoo keskuksen mielikuvista.
Ollaan asuttu nyt lähes 10 vuotta Vantaan Pakkalassa ja tämä on kyllä todella rauhallinen ja mukava paikka asua. Palvelutkin on nykyään käden ulottuvilla ja todella hyviä kokemuksia terveyspalveluista (neuvola, hammashoito jne.) sekä lasten kerhoista ja päiväkodista.
Sieltä saa vielä ihan kohtuuhintaisia perheasuntoja, myös rivareita, ja ihan rauhallinen viherlähiö se on ja Leppävaaran palvelut ja juna-asema lähellä.
Asuimme itse ennen lapsia Lauttasaaressa, ja lasten myötä siirryimme tilavaan rivariin Mankkaalle. Mankkaalla on lapsiperhepalvelut tosiaan kohdallaan, ja muutkin palvelut, joten olemme viihtyneet täällä todella hyvin jo 8 vuotta. Töissä minulla on pari tuttua, jotka asuvat Vantaalla (toinen Vaaralassa ja toinen Päiväkummussa), eikä kumpikaan ainakaan kehu kaupunkinsa palveluja.
Sehän on taivahan tosi että näistä kolmesta pääkaupunkiseudun kaupungista Vantaa on hoitanut asiansa huonoiten ja tietenkin se näkyy palvelujen tasossa.
Mieluummin siis pienempi asunto paremmalta alueelta kuin isompi asunto huonolta seudulta!
[/quote]
Vähän typerääkin tämä Vantaata kohtaan kohdistuva (oma) asenne ja jotenkin aina ajatellut, että ei me koskaan "sinne" muuteta, mutta onko sillä OIKEASTI muuta merkitystä kuin joku oman egon pönkitys? Vai onko asiat oikeasti Vantaalla niin huomattavasti huonommin? Jotenkin tuntuu, että Helsinki ja Espoo tulee kyllä koko ajan perässä ja supistaa samoista asioista..
-Ap
[/quote]
Olen asunut Vantaalla lähes koko elämäni, ja tunnen suurta epäluuloa sekä Helsingissä että Espoossa asumista kohtaan, poislukien ehkä vain sellaiset 'paremman väen' alueet kuin Eira ja Westend, jonne kyllä voisin kuvitella muuttavani.
Joku Latokaski, Nöykkiö tai jopa Mankkaa ovat mulle ihan 'nou nou'.
Myös Vantaalta löytyy sekä 'hyviä' että 'huonoja' asuinalueita. Ihan samanlaista omakotitaloalueidylliä löytyy kuin Espoostakin. Paitsi että Espoo-lisä puuttuu hinnoista.
t. vandabo
Eiköhän joo. Itsekin olen opiskelujen perässä tänne muuttanut, ja aika vieraalta tämä tällainen keskustelu on aina tuntunut. Olin alkuun yllättynyt siitä, kuinka pieni elinpiiri monilla pääkaupunkiseutulaisilla on. Ja sitten jotkut näistä viitsivät suhtautua vähän ylenkatsoen jossain pohjoisen pikkupaikassa asumiseen.
Myös se, miten jyrkkä suhtautuminen joihin asuinalueisiin on, yllättää..itse olen asunut muutamilla vähän huonomaineisemmilla alueilla, ja muutaman kerran on tosissaan pitänyt selitellä, että ihan rauhallista ja kivaa se elämä voi olla, vaikka postinumero ei viittaisi suuriin vuosituloihin.
Omissa silmissäni pääkaupunkiseudulla on vain tosi ahdasta, ja autot pörrää joka puolella. Vaan tuskinpa tän ketjun keskustelijat tällä tiedolla mitään tekee:)
oma juttu? Itse olen muualta tänne muuttanut ja olen asunut niin Espoossa ja Vantaalla vuosien varrella eri paikoissa ja kun viimeksi isompaa taloa etsittiin, päädyttiin tänne kehyskuntaan ja valinta on ollut meille oikea. En pääse sisälle tuohon, että pitäisi asua jossain tietyssä paikassa.
Vaikka olen kotoisin Kehä 3:n ulkopuolelta, jostain syystä ajattelin "ei ikinä Vantaalle".No, kun alettiin etsiä ekaa omistusasuntoa akselilta Helsinki-Espoo, alkoi mieli muuttua.
Vantaalta saimme lopulta samat neliöt n. 30000€ halvemmalla, kuin esim. Hesan Paloheinästä. Nyt tyytyväisenä asustelemme Ylästössä ja 10 minuutin kävelymatka Pitkäkoskelle ja sitten onkin Paloheinän ulkoilumaastot vieressä:-)
Palveluista ei valittamista. Neuvolaa lähinnä tarvittu...Kotihoidontuen kuntalisäkin nousi juuri reilusti, se on nyt 215€.
Päiväkoteja kävelymatkan päässä kolme. Ja uusi ala-aste melkein vieressä.
Kaikinpuolin rauhallinen ja mukava ympäristö. Kulkuyhteydet Hesan keskustaan ei niin nopeat:-)
Espoon Ymmerstasta (ihan Kauniaisten vieressä) kivan uudehkon paritalon ja yli 100 neliötä. On tosi kivaa ja rauhallista aluetta ja juna-asemakin kilsan päässä. Sellokaan ei ole hirveän kaukana.
mutta ei oo valitettavasti meille sopivaa kohdetta nyt myynnissä... Mutta kulkuyhteydethän siellä on loistavat (eli juna ;-)) ja muutenkin rauhallinen paikka. Tykkään kyllä. En niin mitään kauppoja kaipaakaan, kun käydään yleensä autolla pari kertaa viikossa isommilla ostoksilla.
Muuten onkin tullut vastauksia puoleen ja toiseen :-) Mitä nyt käytiin vähän katselemassa niin tosi rauhalliselta alueelta näytti se Vaaralan seutu ja se kyllä nosti pisteitä mun silmissä. Ja tämä tietty asunto, jota me nyt katsellaan "sillä silmällä" on vielä erittäin lähellä koulua (meille tärkeää) ja bussipysäkkiä. (tärkeää)
Mutta jatketaan pähkäilyä ja kiitos kaikille vastauksista!
-Ap
Mulla menee nyt nää paikatkin jo ihan sekaisin..
-Ap
Asuin 7 vuotta Espoossa Laurinlahti-Kaitaa-Soukka alueella. Sieltä on 20-30 min bussimatka Helsinkiin. Voin suositella lämpimästi.
Me muutimme kuitenkin Vantaalle, koska halusimme ison omakotitalon, pihan, rauhaa ja palvelut lähelle sekä hyvät julkiset yhteydet.
Hämevaara oli loistava valinta! Suosittelen lämpimästi. Itselleni kynnys muuttaa Vantaalle oli TODELLA suuri. Mutta olen viihtynyt täällä jopa paremmin kuin Espoossa! Yhteydet hyvät Helsinkiin sekä bussilla että junalla. Sello ja Myyrmäki palveluineen välittömässä läheisyydessä. Lisäksi Pähkinärinteessä on neuvola, hammashoitola, kirjasto, ala-aste ja lasten kerhoja eli ihan kävelymatka.
Mutta siis laajemmin voin suositella hyviä alueita eli juuri tuo Vapaala, Hämeenkylä, Hämevaara, Linnainen. Ja Espoon puolella Laaksolahti, Jupperi. Kannattaa vaan katsoa, ettei talo ole liian lähellä tulevan kehä kakkosen jatkoa....
Ja tosiaan tärkein. Ostamme talo maksoi hieman yli 400.000. Samankokoinen ja ikäinen talo Espoon puolella 550.000. Tuolla "välirahalla" saa jo ostettua ihan kivan kakkosautonkin.... Tosin meillä edelleen vain yksi, kun julkiset yhteydet toimii.
Älä sitä Vantaan mainetta huolehdi, muutaman vuoden kuluessa Helsinki ja Vantaa yhdistyvät.
Sitten susta tulee Stadilainen.
etuuksia ja palveluita. Esim kotihoidon lisaa saa vahemman aikaa kuin espoossa, paivahoitopalvelut on huonommat jne jne. Lansi Vantaalla on ihan hyvia asuinalueita ja kivoja asuntoja mutta kunnalliset palvelut on paljon huonompia kuin Espoossa.
Mä valitsisin Vantaan ensisisjaisesti niiden parempien kulkuyhteyksien vuoksi. En muutenkaan kyllä pidä Vantaata Espoota huonompana kaupunkina.
Lähellä Lepuskia ja asunnot halvempia kuin Mankkaalla tai Tapiolassa.
Espoossa noin 200 euroa kunnes lapsi täyttää 3, Vantaalla 215 euroa kunnes lapsi täyttää kaksi vuotta.
Ero 215 euroa + 12 kk on 2850 euroa. Edelleen ihan edullista, jos talon hinnassa säästää 100 tai 150 TUHATTA euroa
on omakotitaloja vuokratontilla (tai omalla), as. osakeyhtiö taas on kallis. Me maksoimme v. 2007 okt:sta 315t euroa, oma tontti 1200m2. Remppaan on käytetty n. 50 000e. Talo oli hyväkuntoinen ja uudehko, mutta jonkinverran keskeneräiseksi jätetty ja joitakin kohtia oli rakennettu huonosti.