Kuinka isoja asuntolainoja olette ottaneet?
ja paljonko teillä on kuukausierä lainan takaisinmaksussa?
paljoa en uskaltaisi itse lainaa ottaa, mutta toisaalta jos omaa joskus mielii, niin täällä pääkaupunkiseudulla hinnat ovat niin suuria että pikkusumma ei riitä.
Kommentit (45)
lainanlyhennys kuussa 1900€. Nyt jäljellä 210 000€.
Aika isoja riskejä jengi tuntuu ottavan..
Meillä lainaa muistaakseni parikymppiä, hoitokulut about tonttu kuussa.
Minullla on mieheni kanssa molemmilla osakesalkut. Oma salkkuni on vasta 60 000 euron arvoinen ja mieheni 250 000 euroa. Molemmista on saatu tänä keväänä sijoitetulle pääomalle 5-6 prosentin osinkotuotto. Lisäksi pääoma on kasvanut hyvää vauhtia koko ajan.
Samaan aikaan asuntolainan korko marginaaleineen on meilläkin alle prosentin.
Eli miksi ihmeessä kannattaisi laina maksaa pois, kun velkavvipua käyttämällä sille rahalle saa huomattavasti paremman tuoton.
Asuntolainaa meilläkin 250 000 euroa.
Mä otin muistaakseni 40000e, vähensin vuoden verran 500e/kk ja sit rupes velkaisuus ärsyttään ja maksoin loput pois.. :D Pankin sedällä oli silmät pyöreenä,kun löin käteiset tiskiin. Ei ollu kuulemma nähnyt ennen niin paljoa rahaa kerralla! :D Nykyajan pankit...
Mä otin muistaakseni 40000e, vähensin vuoden verran 500e/kk ja sit rupes velkaisuus ärsyttään ja maksoin loput pois.. :D Pankin sedällä oli silmät pyöreenä,kun löin käteiset tiskiin. Ei ollu kuulemma nähnyt ennen niin paljoa rahaa kerralla! :D Nykyajan pankit...
ottaisi lainaa jos olisi tuosta vaan 300 000€ riihikuivaa tilillä odottamassa talokauppoja?
Joten pakko ottaa sitä asuntolainaa enemmän kuin jossain perähikiällä. Mieluusti asuisin itsekin jossain muualla kuin kasvukeskuksessa, mutta töitä kun ei tuolla maaseudulla ja pienillä paikkakunnilla itselle ja miehelle ole.
Mun mielestä merkittävää ei niinkään ole se kuinka paljon lainaa ottaa, vaan maksukyky. Eli kuinka suuri osa tuloista menee lainanlyhennyksiin ja onko otettu huomioon nousevat korot, sillä seuraavaan 20:n vuoden aikana tullaan näkemään ainakin koron nousuja ja sitten taas jossain vaiheessa tietysti laskujakin.
ja maksetaan 700e/kk.
Nyt siit on jäljellä joku vähän päälle 90 000e.
josta nyt 3 vuoden jälkeen jäljellä 210 000 maksettavaa.
ja kohta täälläkin korot nousee ja eurooppalaisilla osakemarkkinoilla alkaa mennä huonosti. ois kiva kun lainaa ois vähemmän kuin toi 180000e.
Jäljellä on 129 000e.
Kuukaudessa menee korkoon ja lyhennykseen 900e.
Käsittääkseni juurikin kysyttiin lainojen kokoa... :) Eikä mullakaan lainaa OTTAESSANI tietenkään sitä rahaa niin paljoa ollut. Takaisin maksaessa oli.
Mekin meinataan ryhtyä velallisiksi pitkästä aikaa. Tarkoitus on ottaa ehkä noin 140t lainaa ja lyhennys jotain 1100 euroa ehkä kuussa.
On kyllä järkyttävää, että tällä tavalla elämä heittää ;-) Mutta järkyttävän ihanaakin.
ottaa lainaa kuin maksimissaan puolet asunnon arvosta. Mielellään ei sitäkään. Meillä on ollut asunto aiemmin, jossa lainaa oli alkujaan 540 000 mk ja viiden vuoden päästä myytäessä saatiin melkein 150% ostohinnasta, joten hyvin saatiin laina maksettua. Nyt on asuttu jo jonkun aikaa työsuhdeasunnossa, joten lainalle ei ole ollut tarvetta.
50 000 €
Maksetaan sitä n. 500 €/kk.
100 000 euroa on sopulaina kahdelle keskituloiselle (47+36 k€/v). Tosin nyt oon äitiyslomalla eli tulot pienemmät.
ja maksamme takaisin kuussa 1000e, sisältäen koron.Jäljellä jotain 130 000e. Ollaan suunniteltu nostaa kuukausierää ehkä hieman, vaikka toisaalta, autokin pitäisi vaihtaa...
alunperin oli 135 000. Lyhennetään n 700 /kk ja korot päälle. Talon arvo n 270-280 000.
Kolmisen vuotta sitten otimme n. 120 000 euroa lainaa 340 000 euron asuntoon. Nettotulot noin 5500 euroa kuussa, lyhennämme lainaa 1400 e/kk + korot eli ei kauhean monta vuotta maksettavaa enää.
meillä harkinnassa saman kokoinen laina...