ihmetyttää...
Olen ollut mieheni kanssa yhdessä nyt melkein neljä vuotta ja hänellä on aikaisemmasta suhteesta 4-vuotias tytär. Olemme olleet nyt vuoden naimisissa ja meillä on 2- vuotias tyttö ja toinen lapsemme syntyy pian.
Nyt kysyisinkin osaako joku kertoa vaikuttaako tuon mieheni vanhimman tyttären sukunimenvaihdos johonkin?
Mieheni ex kun on nyt saanut yhtäkkiä päähänsä vaihtaa tyttärelleen mieheni sukunimen vaikka on inhonnut tämän sukua aina. Ja muutenkin harannut kaikissa tapaamis yms. jutuissa aina vastaan ja vaikeuttanut sitä kautta mieheni ja hänen tyttärensä tapaamisia.
Mielestäni on aika outoa vaihtaa tuon ikäisen lapsen nimi yhtäkkiä kun hän osaa jo kertoa nimensä kokonaan ja eikö olisi viisasta antaa lapsen päättää vanhempana kumman nimen hän itse haluaa?
jokainen kerta kun minulla ja miehelläni on joku niin sanottu h-hetki tyttäremme syntymä, häämme ja nyt toisen lapsemme syntymä on ex aina keksinyt jotain millä saa meidän arkemme järkkymään.
Kiusaako siis vaan???
olisin kiitollinen mielipiteistä.
että miehesi exä on ilmeisesti niin takertuva ettei osaa päästää irti. sitähän tuo "kiusaaminen" ihan selvästi on.
Juridiselta kannalta tuo nimenvaihdos ei minun käsittääkseni vaikuta mihinkään. Olet kyllä ihan oikeassa että 4-vuotiaan sukunimen vaihtaminen ei ole lasta ajatellen kovin järkevää. Tosin miehelläsikin lie valtaa päättää asiasta (yhteishuoltajuus?)? Jos miehesi lapsi kuitenkin on teilläkin säännöllisesti, toisaalta helpompaa jos kaikilla sama sukunimi?
Miten miehesi tytär itse tähän suhtautuu? Meillä minun lapseni entisestä liitosta ovat minun tyttönimelläni... Saavat vaihtaa sukunimensä jos haluavat. Eivät ole kuitenkaan vielä halunneet (12 ja 18 -vuotiaat).