Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei ristiäisiin pitäisi kutsua muut kuin asianosaiset?

Vierailija
06.04.2010 |

Asianosaisia ovat mielestäni vanhemmat+sisarukset, isovanhemmat ja kummit.

Tietenkin, jos vanhemmilla on itsellään sisaruksia, niin hekin tietysti perheineen.

Mutta muuta sukua tai kavereita en itse kutsuisi.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli ihanaa kutsua isompi joukko läheisiä, jotka vielä paloivat halusta tulla ristiäisiin.

Vierailija
2/7 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ristiäisissä oli aikoinaan 6 henkeä, kummit 2 hlöä, pappi, isoveli ja vanhemmat.

Mun pojan ristiäisissä oli lähemmäs 50 henkilöä.

Mä halusin pyytää kaikki kummilapseni perheineen, omat kummit, kummatkin isovanhemmat, sisarukset perheineen = 50.

Meillä oli silloin tosi, tosi pieni koti ja piti joka tapauksessa vuokrata paikka. Kun kerran tilaa oli, voi samantien kutsua enemmän ihmisiä.

Kaikki kutsutut olivat tosi yllättyneitä kutsuista ja oikein mielellään tulivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa pitää ihan sellaiset juhlat kuin haluaa...

Vierailija
4/7 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sitä juhlimaan voisi kutsua suurempaakin joukkoa?

Sitä paitsi miten määrittelet asianosaiset? Lapsi otetaan kasteessa seurakunnan ja kristillisen kirkon jäseneksi. Eivätkös kaikki kristityt tai ainakin kaikki oman seurakunnan jäsenet ole silloin asianosaisia? Aiemminhan näin olikin kun kaste suoritettiin jumalanpalveluksen aluksi koko seurakunnan edessä. On ihan nykyajan hömpötystä, että kasteet pidetään pienellä piirillä jossain suljetussa tilassa!

Vierailija
5/7 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-vauvan isovanhemmat ja isoisovanhemmat jos ovat vielä elossa.

(vaikka miehen vanhemmat eivät ole olleet yksissäkään kun eivät jehovina kuulemma osallistu tälläisiin menoihin :O/ mummon hautajaisissa kuitenkin olivat ja en ymmärtänyt miksi siellä kun kenenkää 4 lapsenlapsen kastetta ei voitu tulla katsomaan??) Noh jokainen tavallaan.

- vanhempien sisarukset perheineen , enot ja setä

- vauvankummit tietysti

Ja olen ottanut tavaksi kutsua myös ristiäisiin toisten lasten kummit - mukava katsoa heitä omien jo hiukan isompien kummilastensa kanssa.

Meillä nyt 5 lasta ja samaa kaavaa noudattaisin jos lisää lapsia perheeseen tulisi.

Vierailija
6/7 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

määrittelemään ketkä ovat muille ihmisille niitä asianosaisia?

Minä voisin ihan hyvin väittää, että asianosaisia ovat vain pappi, lapsi itse sekä kummit ja lapsen vanhemmat. Eihän muita kasteeseen tarvita, joten eivät ole asianosaisia. Eli lapsen sisarukset hoitoon ja isovanhemmat ovat ihan turhia.

Eivätköhän ihmiset kutsu kastetilaisuuteen ne henkilöt, joiden kokevat olevan "asianosaisia".

Vierailija
7/7 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kummin kaimat ja muut idiootit ei jättäis rauhaan vaan pistäis vaan juttuja kirtämään että kuljetaan nokka pystyssä ja ollaan laitettu välit poikki...

suku on todella rasite, ainakin meillä. Itse olis haluttu kutsua vaan just kummit ja omat vanhempamme ja siskomme, mutta sitten rupes kaikki vitun serkun serkut ja omat isotädit+isäidit ym. ym. valittamaan ympäri pitäjiä, kyliä ja kaupunkeja kun ei ole saaneet kutsua!!!

Siis ei edes lapsen isovanhemmat tai tädit vaan omamme ja sit olis vielä pitäny kaste pitää silloin kun heille sopii ja siellä missä heille sopii, vaikka asutaan eri kaupungissakin!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä