Muita, jotka ovat valinneet sektion, koska eivät kestä sitä kipua?
Se on syy itselläni, miksi päädyin sektioon, eikä minua voi siitä mitenkään ylipuhua. Se kipu oli niin järkyttävää, etten tekisi enää lapsia, jos muita vaihtoehtoja ei olisi.
Kommentit (50)
piilevät riskit turhan sektion takia? Vai kielsitkö ne itseltäsi?
Hoitavan gynekologini mukaan riskejä ei ollut - ainakaan sen kummempia kuin muutenkaan synnyttäessä. Tuskin olen ainut, jolle on tehty 2 sektiota.
Nyt tosin lapsiluku on täynnä, mutta olen tyytyväinen ratkaisuuni. Lapset kehittyvät normaalisti, ovat terveitä ja niin on oma alapäänikin!
Sain pelkosektion tokassa synnytyksessä. Kehtaan sen sanoa kelle vaan. Pelkäsin synnytystö kaikin puolin ja ekan kerran jäljiltä tiesin että huonosti voisi käydä, koska olin silloin ekalla kerralla synnytyksen viimeiset 4 tuntia tajuttomana (ekä kivusta ?! minulle ei annettu kunnollista lievitystä).
Olin todella helpottunut sektiosta ja mielestäni se oli minulle aiheellinen. En kokenut haavakipua mitenkään ylipääsemättömäksi, eipähän ollut alapää riekaleina.
On hienoa että suurin osa naisista pystyy synnyttämään, hattua nostan teille !
lähes uskonnollista tekstiä henkisestä kivunlievityksestä. Haluaisin jotain faktaa kivun biologiasta.
Mielstäni yksi alkeellisimmista mielipiteistä nykyaikana. Lääkkeet ja kaikki hyväksytään, ajetaan autoilla, mutta synnytyksessä pitäisi täysin turhaan kestää kipua, jolla ei ole nykyaikana minkäänlaista käytännön merkitystä.
Mutta tässäkin ketjussa on kasa todellisia luusereita, ämmiä joilla ei ole älyä kyseenalaistaa mitään. Synnyttävät alakautta ja ovat fanaattisia asian suhteen kun eivät muutakaan osaa.
Ketään ei saa näissä asioissa pakottaa. Siitä tulee pahaa jälkeä. Koen syvää sääliä ihmistä kohtaan, jolla on niin pieni maailma, että hän sanoo "älä tee ollenkaan lapsia" ihmiselle joka ei saata lasta maailmaan kuten hän itse. Ja vain sillä perusteella ettei toinen tee kuten hän itse. Olen niin kiitollinen siitä, etten ole tuollainen rajoittunut ämmä.
Synnytys on ihan mielettömän pieni osa vanhemmuutta. Miehethän eivät tee sitä lainkaan ja ovat ihan samassa määrin lapselle vanhempia kuin naisetkin. On aivan sama, mikä synnytystapa on. Vain toisten tuomitseminen sen perusteella on alhaista.
Täysi myytti on sekin, että se ei ole muka fyysisesti mahdollista. Itse ainoastaan oksensin kivusta, mikä oli tietysti uutta sekin. Ja ei, en siitä pahasta olosta, vaan puhtaasta kivusta.
Sain pelkosektion tokassa synnytyksessä. Kehtaan sen sanoa kelle vaan. Pelkäsin synnytystö kaikin puolin ja ekan kerran jäljiltä tiesin että huonosti voisi käydä, koska olin silloin ekalla kerralla synnytyksen viimeiset 4 tuntia tajuttomana (ekä kivusta ?! minulle ei annettu kunnollista lievitystä).
Olin todella helpottunut sektiosta ja mielestäni se oli minulle aiheellinen. En kokenut haavakipua mitenkään ylipääsemättömäksi, eipähän ollut alapää riekaleina.
On hienoa että suurin osa naisista pystyy synnyttämään, hattua nostan teille !
Esimerkiksi kohtukuolemien riski on 8-kertainen sektion jälkeen verrattuna alatiesynnytykseen. Samoin istukkaongemat (kuten istukan irtoaminen) on huomattavan yleisiä sektion jälkeisissä raskauksissa. Ja sanomattakin selvää, että sektioon liittyy muutenkin huomattavasti enemmän riskejä kuin alatiesynnytykseen.
Mutta hienoa, että sinulla meni hyvin. Em. asioista johtuen sektion ei kuitenkaan pidä olla mikään valintakysymys. Tämä jos mikä on todellinen sivistysvaltion merkki.
Se kipu oli jotain ihan tajutonta, ei sitä pysty kuvailemaan, repesinkin ja leikattiin. Esikoinen syntyi luomuna. Tokaa odottaessa keskustelin pelkosektiosta, toivoin jopa salaa että lapsi pysyisi perätilassa jne. No ei pysynyt ja niin olin taas synnyttämässä. Sönkötin paniikissa heti kätilölle että en sitten uskalla ponnistaa. Sain spinaalin joka vaikutti loppuun asti eikä synnytys tosiaankaan sattunut! Kolmatta lähdin synnyttämään reippain mielin eikä sekään ollut semmoista järkyttävää kipua kuin esikoisesta vaikka kakkosta kevyemmillä tropeilla tulikin.
poistettu hätäsektiot. Sektiotilastoihin vaikuttaa huomattavasti se, että niihin päädytään, jos synnytyksessä on komplikaatioita.
Muuten näitä lukuja on turha toitottaa. Vai tiesitkö pelkkiä 'mukavuussektion' lukuja?
Esimerkiksi kohtukuolemien riski on 8-kertainen sektion jälkeen verrattuna alatiesynnytykseen. Samoin istukkaongemat (kuten istukan irtoaminen) on huomattavan yleisiä sektion jälkeisissä raskauksissa. Ja sanomattakin selvää, että sektioon liittyy muutenkin huomattavasti enemmän riskejä kuin alatiesynnytykseen.
Mutta hienoa, että sinulla meni hyvin. Em. asioista johtuen sektion ei kuitenkaan pidä olla mikään valintakysymys. Tämä jos mikä on todellinen sivistysvaltion merkki.
ponnistusvaihe enää lainkaan, verrattuna ainakaan siihen edeltäneeseen 12 tuntiin.
Se kipu oli jotain ihan tajutonta, ei sitä pysty kuvailemaan, repesinkin ja leikattiin. Esikoinen syntyi luomuna. Tokaa odottaessa keskustelin pelkosektiosta, toivoin jopa salaa että lapsi pysyisi perätilassa jne. No ei pysynyt ja niin olin taas synnyttämässä. Sönkötin paniikissa heti kätilölle että en sitten uskalla ponnistaa. Sain spinaalin joka vaikutti loppuun asti eikä synnytys tosiaankaan sattunut! Kolmatta lähdin synnyttämään reippain mielin eikä sekään ollut semmoista järkyttävää kipua kuin esikoisesta vaikka kakkosta kevyemmillä tropeilla tulikin.
Jos et tiedä, ole hiljaa. Istukkaongelmat eivät ole HUOMATTAVAN YLEISIÄ. Mitkään riskit eivät ole huomattavan yleisiä.
Esimerkiksi kohtukuolemien riski on 8-kertainen sektion jälkeen verrattuna alatiesynnytykseen. Samoin istukkaongemat (kuten istukan irtoaminen) on huomattavan yleisiä sektion jälkeisissä raskauksissa. Ja sanomattakin selvää, että sektioon liittyy muutenkin huomattavasti enemmän riskejä kuin alatiesynnytykseen. Mutta hienoa, että sinulla meni hyvin. Em. asioista johtuen sektion ei kuitenkaan pidä olla mikään valintakysymys. Tämä jos mikä on todellinen sivistysvaltion merkki.
en ole tiennyt, että sektion voi vaan "valita"?? Olen aina luullut, että se on lääketieteellinen päätös, joka tulee lääkäriltä vain lääketieteellisin perustein.
Eikös se ollut jossakin Suomen länsirannikolla kun tällainen sektion valinnut kuoli juuri vähän aikaa sitten?
En voi käsittää naisia joiden mielestä on luonnollisempaa, mukavampaa, turvallisempaa jne. antaa repiä vatsa auki kuin synnyttää sitä kautta missä on jo reikäkin valmiina.
en ole tiennyt, että sektion voi vaan "valita"?? Olen aina luullut, että se on lääketieteellinen päätös, joka tulee lääkäriltä vain lääketieteellisin perustein.
Koska jos ilmoitat pelkopolilla ettet aio synnyttää alateitse, sinua ei pakoteta siihen ja sektion syyksi kirjataan läkketieteellinen syy pelkosektio. Pelko on mitä suurimmassa määrin lääketieteellinen syy, mutta sen käsitteen alle laitetaan myös ne sektiot, jotka tehdään äidin vaatimuksesta ja tällöin syynä voi olla jokin muukin kuin pelko (vaikka yleensä se on aina kai sektiovaatimuksen taustalla).
Eikös se ollut jossakin Suomen länsirannikolla kun tällainen sektion valinnut kuoli juuri vähän aikaa sitten? En voi käsittää naisia joiden mielestä on luonnollisempaa, mukavampaa, turvallisempaa jne. antaa repiä vatsa auki kuin synnyttää sitä kautta missä on jo reikäkin valmiina.
myös länsirannikolla, jossa naiset ovat kuolleet ALATIESYNNYTYKSEEN!!!! Vaikka on niin luonnollista. Kuolemakin tosin on luonnollista.
Eikös se ollut jossakin Suomen länsirannikolla kun tällainen sektion valinnut kuoli juuri vähän aikaa sitten?
En voi käsittää naisia joiden mielestä on luonnollisempaa, mukavampaa, turvallisempaa jne. antaa repiä vatsa auki kuin synnyttää sitä kautta missä on jo reikäkin valmiina.
indikaatio siitä, että kaikki ei ole kunnossa ja indikoivat komplikaatioita synnytyksessä.
ELLEI MUN OLIS PAKKO. Se kipu sen jälkeen oli ihan helvettiä ja liikkuminen viikkoja vaikeeta. Hätäsektioon siis jouduin ahtaan lantion takia, enkä alatiesynnytykseen edes enää pääsis.
oppikirjamaisesti. Siitä huolmatta liikkuminen oli KUUKAUSIA vaikeaa. Pieni repeämä tulehtui jatkuvasta istumisesta, paraneminen kesti kuukausia, raskauden aikaiset liitoskivut yms.
Miksi et ottanut särkylääkkeitä? Synnytyskipuun ne eivät edes auta, joten näiden vertaaminen jääköön siihen.
ELLEI MUN OLIS PAKKO. Se kipu sen jälkeen oli ihan helvettiä ja liikkuminen viikkoja vaikeeta. Hätäsektioon siis jouduin ahtaan lantion takia, enkä alatiesynnytykseen edes enää pääsis.
kyseessä suunniteltu tai hätäsektio. Arpi se kohdussa on kuitenkin.
mikä johtaa todennäköisemmin sektioon, hänellä on suurempi riski sen vuoksi seuraavassakin sektiossa.
Puhumattakaan, että tuossa ei avattu muita tilastoja. Haluan nähdä ne tilastot, joista on poistettu kaikki muut kuin suunnitellut sektiot.
kyseessä suunniteltu tai hätäsektio. Arpi se kohdussa on kuitenkin.
piilevät riskit turhan sektion takia? Vai kielsitkö ne itseltäsi?