miksei koti vs. päiväkoti aiheesta saada aikaan fiksua keskustelua..
kaipaisin oikeasti mediaankin sellaista järkevää keskustelua lastenhoidosta ja ajatustenvaihtoa mikä on järkevintä, mitä asioita voisimme parantaa, mikä on lasten kehitykselle parasta jne. itse olen sitä mieltä, kuten luulen suurimman osan ihmisistä olevan, että pienelle lapselle paras paikka on kotona... tietyssä iässä, noin kolmen-neljän ikäisenä lapsi alkaa saada jotain irtikin ryhmässä toimimisesta ja ohjatusta toiminnasta, enkä siinä iässä pitäisi päiväkotia enää minään pahana kasvupaikkana.... kaikki eivät koe että heillä olisi mahdollisuus tai voimia hoitaa lapsia kotona. erilaisia vaihtoehtoja kyllä olisi, lyhennetty työpäivä/viikko jne, monet eivät näistä kaikista vaihtoehdoista tiedä. toisaalta päivähoidossa olisi korjaamisen varaa. oletteko koskaan nähneet suomessa keskustelua jossa olisi puitu molempien vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia ja asioita joita voitaisiin tehdä tilanteen parantamiseksi.. minä en ole, uutiset ja kannanotot ovat aina JOKO TAI -periaatteella. harva perhe kuitenkaan tekee joko tai -ratkaisuja..
Kommentit (22)
Jonkun lapsen edun mukaista on ihan varmasti olla päiväkodissa päivänsä, jos kotona ei pystytä tarjoamaan turvallista ja ikätasoon sopivan virikkeellistä elämää. Toisella lapsella voi olla kotona paljon paremmat oltavat, kuin suuressa meluisassa pk-ryhmässä jne.
Kannatan ehdottomasti kotihoitoa pienillä lapsilla (ainakin alle 2-v).
Isommat lapset sen sijaan tarvitsevat sosiaalisia kontakteja ja ohjattua toimintaa, ihan jo sen vuoksi, että eskariin ja kouluun sopeutuminen on helpompaa.
Jokainen järjestää nämä oman parhaansa mukaan, oli se sitten harrastukset, kerho tai päivähoito.
Meillä on päädytty siihen, että alle 3-vuotiaat hoidetaan kotona.
Jos osa-aikatyö olisi täällä kotisuomessa järjestetty siten, että se olisi taloudellisesti kannattavaa, voisin laittaa jo alle 3-vuotiaan päivähoitoon. Mutta koska se ei kannata, on vaihtoehtona joko 9 tunnin hoitopäivät tai kotihoito.
Jokainen perhe tekee ratkaisut oman parhaansa mukaan. Ja vaikka kannatankin kotihoitoa pienillä lapsilla, en tuomitse niitä, jotka laittavat omat lapsensa päivähoitoon.