Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teidän 3-vuotiaat osaavat? (ov)

Vierailija
06.04.2010 |

Hei,kuulisin mielelläni minkälaisia muiden 3-vuotiaat ovat. Asumme väliaikaisesti työkomennuksella ulkomailla eikä täällä ole neuvolajärjestelmää ja paikallisiin tutustuminenkin on ollut heikohkoa kielimuurin takia. Olisi siksi kivaa saada jotain vertailukohtaa onko oma lapsemme keskiverto tai kenties hidas tai nopea kehityksessään.

Meillä:

-puhuu itsestään nimellä, ei sano vielä "minä"

-puhuu aika paljon, osaa varmasti satoja sanoja

-sekä yö- että päivävaippa on jäänyt pois puolisen vuotta sitten

-piirrustukset ei esitä mitään, ovat vaan sellaista ympyrämäistä sotkua

-syö itse, mutta syöminen on tosi sotkuista edelleen! (äidiltä meinaa palaa pinna)

-pukee kuta kuinkin kaikki vaatteet itse, paitsi nauhalliset kengät tai napit

-menettää pinnan melko nopeasti jos ei saa haluamaansa, rauhoittelu kestää joskus kauankin

-tykkää palapeleistä, teke 60-100 palan palapelejä

-kiipeilee, keinuu, ei osaa ottaa itse vauhtia keinussa

-enimmäkseen nukkuu yöt läpi, mutta välillä heräilee painajaisiin jolloin on vaikea saada lapsi rauhoittumaan

-ei osaa ajaa apupyörällisellä pyörällä, mutta tykkää ohjailla sitä jos työnnämme

-ei osaa leikata saksilla, saksien käsittely aivan onnetonta ja meinaa leikata omaan käteensä kun lopulta saa terät auki :p

Eipä tule nyt muuta mieleen. Kiitos paljon jos joku jaksaa vastata! :D

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuu myös itsestään nimellä.

Puhuu myös paljon, sanavarasto laaja.

Vaipat myös olleet poissa jo melkein vuoden.

Piirtää vaihtelevasti, välillä ihan sotkuja, osaa kyllä tehdä ihmisen tai kukan jos sille päälle sattuu.

Syö itse ihan siististi, mutta ei aina jaksa ja minä sitten syötän.

Osaa pukea itse, mutta tykkää kun äiti pukee, osaa myös avata napit, mutta ei vielä laita niitä kiinni.

Meilläkin tehdään paljon palapelejä, mutta varmaan sadan palan ei vielä onnistu ihan itse.

Ei myöskään keinussa saa vielä itse vauhtia, kiipeilee kyllä.

Nukkuu yöt, mutta on aina ollut hyvä nukkuja.

Pyöräilystä en tiedä, kesällä kokeillaan, viime vuonna ei ylettynyt vielä kunnolla polkiminn.

Osaa leikata saksilla paloja paperista, mutta ei mitään järkeviä juttuja.

Vierailija
2/10 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

REKISTERÖIDY

Muista minut Unohditko salasanan?

RSS

Sivukartta

* ETUSIVU

* KESKUSTELUT

* NIMET

* OSTA & MYY

* VAUVATV

* E-KORTIT

* UUTISKIRJE

* ODOTTAJAN UUTISKIRJE

* PALAUTE

* RYHMÄT

* UUSIN LEHTI

* NEUVOLA

* HEDELMÄLLISYYS

* RASKAUS JA SYNNYTYS

* VAUVA

* TAAPERO

* PERHE JA PARISUHDE

* KOTI JA VAPAA-AIKA

* KILPAILUT

* KUVAGALLERIAT

* BLOGIT

* TOIMITUS

* YHTEISTYÖSSÄ

* OSALLISTU TUTKIMUKSEEN

* TILAA VAUVA-LEHTI

#########

#########

#########

Click here...

Click here...

Click here...

Klikkaa tästä... Klikkaa tästä... Klikkaa tästä...

#########

Keskustelut

Aiheet:

« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:

» Aihe vapaa

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu

Viesti

Vierailija - 6.4.2010 7:06 (1/3)

Mitä teidän 3-vuotiaat osaavat? (ov)

Hei,kuulisin mielelläni minkälaisia muiden 3-vuotiaat ovat. Asumme väliaikaisesti työkomennuksella ulkomailla eikä täällä ole neuvolajärjestelmää ja paikallisiin tutustuminenkin on ollut heikohkoa kielimuurin takia. Olisi siksi kivaa saada jotain vertailukohtaa onko oma lapsemme keskiverto tai kenties hidas tai nopea kehityksessään.

-puhuu itsestään minä-muodossa, Käyttää muutenkin oikein kaikkia persoonapronomineja ja käyttää paljon vaikeita sanoja.

-puhuu paljon, osaa varmasti tuhansia sanoja

-On vielä vaipoissa. Osaa sanoa kun on vessahätä mutta ei suostu tekemään pottaan/pöntölle.

-piirrustukset ei esitä mitään, ovat vaan sellaista ympyrämäistä sotkua. Piirtää paljon ja joka paikkaan.

-syö itse,mutta syöminen on hidasta ja haluaa välillä että syötetään

-Ei pue itse. Osaisi suurimmaksi osaksi kyllä pukea mutta ei vitsi. Ei pidä pukemisesta ja olisikin ilman vaatteita jos saisi. Riisuu sujuvasti

-Hyvä keskittymiskyky. Jaksaa odotta haluamaansa pitkäänkin. Jaksaa kuunnella pitkiä satuja kirjoista joissa ei ole kuvia.

-Ei tee palapelejä mutta rakentaa legoilla

-enimmäkseen nukkuu yöt läpi. Nukkuu perhepedissä ja herätessään nukahtaa helposti.

-Pyöräilyä ei olla vielä kokeiltu mutta nyt kun lumet lähteneet on tarkoitus yrittää. Potkuautolla ajelee sujuvasti. Myös hiihtää ja tepastelee luistimilla.

-Leikkaa saksilla liiankin sujuvasti kaiken silpuksi. Mitään järkevää ei osaa leikata.

-Leikkii monimutkaisia roolileikkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytti viime kuussa 3.

-Puhuu itsestään minä muodossa

-Puhuu älyttömän hyvin. Erittäin laaja sanavarasto.

-piirtää ihmisen.

-osaa laskea 1-10

-osaa aakkosista osan.

-tekee palapelejä missä n.20palaa muttei ole erityisen kiinnostunut niistä.

-pelaa muistipeliä alusta loppuun kun mukana 40korttiparia.

-syönyt itse jo 10kuisesta.

-ollut päiväkuiva puolitoistavuotiaasta ja yökuiva hieman alle kaksivuotiaasta.

-pukee ja riisuu itse(välillä menee vaatteet väärin päin.)

-talvella oppi hiihtämään ja osaa pyöräillä.

-potee kovaa uhmaa ja testailee rajojaan kovasti.

-osaa leikata kuvan paperista

-nukkuu yöt läpeensä. joskus harvoin herää pahaan uneen mutta rauhoittuu helposti takasin.

-leikkii kunnon leikkejä barbeilla/muumifiguureilla/nukkekodilla yms. jopa 2h putkeen yksin.

-osaa jo leikkiä kaverin kanssa yhdessä(kyseessä siis kunnon leikki esim.koti yms.)

-kattaa pöydän

-leikkaa kurkkua veitsellä

-vie omat astiat tiskialtaaseen ja roskat roskiin

-ottaa itse omat likaiset petivaatteet pois sängystä ja irroittaa pussilakanan peitosta yms.

ja edellä mainitut tekee koska ITSE haluaa..emme pakota.

-oman huoneen siivous onnistuu vain ohjatusti vaikka tietää mihin kuuluu..ei vaan viitsi.

Vierailija
4/10 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- puhuu itsestään minä-muodossa. Muista puhuu joko nimillä, tai "hän".

- puhe on todella kehittynyttä, selkeää ja sanavarasto laaja. Kolmevuotisneuvolassa sanoivat, että on puheen kehityksessä reilusti ikäluokkaansa edellä

- On ollut sekä yö- että päiväkuiva puolisen vuotta

- Piirrustukset eivät esitä mitään, tai siis omasta mielestään esittävät vaikka mitä, mutta oikeasti ovat vain ympyräsössöä. Piirtää myös seiniin ja lattioihin jne...

- Syö itse, melko siististikin jopa

- Pukee itse, ja siis vain ITSE. Nyt kurakeleillä saa sentään kurahousut auttaa päälle... ja hanskat ja narut saa aikuinen solmia. Pukeminen kestääkin sitten ikuisuuden..

- Keskittyy leikkeihinsä hienosti, tykkää palapeleistä. Pinna on kuitenkin tosi lyhyt, jos vaikka haluaa jotain niin ei osaa odottaa nätisti, vaan on edelleen sellainen "kaikkimullehetinyt" -tyyppi. Raivarit on tosi kovia ja tulisia ja rauhoittuminen kestää kauan

- osaa tehdä kuperkeikan, ottaa vauhtia keinussa (alkuvauhdit seisten, sitten istuen) ja on motorisesti erittäin ketterä

- nukkuu yöt, mutta nukahtaminen on vaikeaa

- Osaa ajaa apupyörillä

- Leikkaa saksilla ainakin vaatekankaita sujuvasti ;)

Neuvolassa sanoivat, että puhe ja motorinen kehitys on ikätasoa edellä, mutta tyttö onkin aina ollut tuollainen. Kovin on itsepäinen ja mun mielestä ikäisekseen vähän turhankin "kova luu" välillä. Käsittääkseni juuri tämä kolmen vuoden ikä on sellainen, jossa tapauskohtaisesti on suuriakin eroja lapsen kehityksessä koska tämä on tosi nopean kehityksen aikaa...

Vierailija
5/10 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kerronpa kuitenkin:

- syö itse

-pukee itse, myös napittaa

- ottaa keinussa vauhtia itse (osannut jo vuoden)

- pyöräilee appareilla

- piirtää pääjalkaisia (kädet, jalat, silmät, suu)

- puhuu itsestään 'minä'

- osaa värit

- osaa suurimman osan aakkosista

- kyselee kirjaimia ja numeroita (mikä tää on, mikä tää on..)

- nukkuu yöt

- leikkii roolileikkejä

isoveli 6v

Vierailija
6/10 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopioin ap sun listasi ja muokkaan se meille sopivaksi. Mutta ennenkaikkea sulla ei ole mitään aiheitta hermoiluun, ihan ikäisensä tasolla lapsesi on :) Itse uskon, että esim. esikoista ja pahnanpohjimmaista ei aina edes kannata vertailla; tietyissä asioissa toinen on toista vahvempi. Esikoiselle jutellaan paljon ja hän saa sitä jakamatonta aikuisten huomiota, meillä tämä kuudes seuraa ja oppii isommista enemmän kuin äidin opastuksesta :)

- Puhuu minä muodossa, ei enää nimellä itsestään

- meillä puhuu myös tosi paljon, selittää jo pitkiä juttuja ja kunnollisilla lauseilla,

-Päivävaippa jäänyt posi aikaa sitten, yövaippakin oli pois useita kuukausia, mutta sairastelujen yhteydessä jouduttiin ottamana uudelleen esiin (siis vain yöksi). Erittäin harvoin pissaa siihen, voisi jo jättää pois uudelleenpuolisen vuotta sitten

- piirrustukset on suloisia ukkeleita, niitä päämahaisia perunoita :) Siis ihmisiä piirtelee jo, ja käteen joku ihme viiva (joka on sitten merisorvomiekka).

-syönyt itse vuoden ikäisestä, syöminen jo hyvin siistiä.

- osaa pukea itse, napitkin. Mutta nauhakenkiä ei tietenkään vielä osaa solmia.

-ison perheen nuorimmasta päästä osaa olla kärsivällienn ja odottaa vuoroaa, ei hermoile juurikaan vakavasti :)

- Juuri kiinnostunut palapeleistä, tosi innostunut. En ole tainnut edes antaa vielä jotain 1000 kpleen versiota, pitääpä koettaa :)

- Nukkuu yöt läpeensä

- Oppi ajamaan pölupyörällä reilu parivuotiaana, viie kesänä teimme jo pitkiä lenkkejä. Apupyörä ainakin vielä käytössä, tänä kesänä varmaan koetamme ottaa ne pois.

- Käy päiväkerhossa, joss on oppinut leikkaamaan saksilla ja tuon piirtäminen ja värittämisen.

Vierailija
7/10 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset kehittyvät jokainen omaan tahtiinsa

Meillä tyttö

-puhuu minä muodossa

-suuri sanavarasto, osaa s- ja r-kirjaimet sanoa, puhuu pitkiä lauseita, kertoo tarinoita ja laulaa lauluja (joskus myös omilla sanoituksilla)

-yövaippa vielä käytössä, välillä se on kuiva aamulla, päivävaippa jäänyt poissa n. 1v.10kk iässä (yökastelijasukua ;) )

-piirtää yleensä ihmisen kuvan, jolla jo vartalo ja vartalosta lähtee kädet ja jalat (aikasemmin raajat lähti päästä)ja hiukset ja kasvot piirtää joskus jopa kulmakarvoineen

-syö itse, yleensä aika siististi jopa jo jugurtinkin, osaa ottaa jääkaapista ruokatarvikkeita ja ruveta tekmään itselle evästä (tosi aktiivinen pienestä pitäen(ei meillä muut lapset), eka kerran haki 1½v. jugurtin jääkaapista ja lusikan laatikosta ja

sai kannenkin auki ja eiku syömään)

-pukee itse oma-aloitteisesti paitsi ne kengännauhat ja napit, pukee ja riisuu nukkeja

-tykkää myös palapeleistä, suurin yksin kokoama 60 palanen

-aika vilkas, aktiivinen, mutta tasainen luonne (ei pala pinna herkästi)

-kiipeilee, keinuu ja pikkuvauhdin saa itse, mutta yleensä annetaan vauhtia

-osaa ajaa apurattaisella pyörällä(opeteltiin se viime kesänä eli n. 2½v.

-vaikeuksia nukahtaa,mutta yleensä nukkuu yönsä rauhallisesti(ellei kipeä), monesti tulee n. tunti ennen herätystä viereen nukkumaan

-osaa leikata saksilla (tykkää hapsuttaa paperin reunoja tai muuten leikellä paperia pikkupaloiksi :)

Neuvolassa testattiin aika paljon tuota kielellistä puolta, mitä lapsi ymmärtää, osaako noudattaa annettuja ohjeita, piti kertoa kuvista,mitä niissä tapahtuu. Vertailla kahta kuvaa, mm. kummassa isompi ja pienempi pallo.

Nettineuvon sivulta löytyi mm. tällainen, mitä 3-v. tarkastuksessa katsotaan.

Kehityksen seuranta

Kasvun lisäksi seurataan lapsen kehitystä. Kehityksen seurantaan kuuluvat:

motorisen kehityksen arviointi, Lapsi hyppää tasajalkaa, kävelee varpaillaan, pukee ja riisuu nukkea. Arvioidaan lapsen kokonais- ja hienomotoriikkaa.

havaintotoimintojen arviointi, Hän osaa jäljentää ympyrän, ymmärtää eri kokoja ja käsitteitä.

kielellisen kehityksen arviointi, Lapsi puhuu lauseita, kyselee ja noudattaa ohjeita. Puheessa voi olla kehityksellistä änkytystä. Tehdään 3-vuotiaan puheen- ja kielenkehityksen arviointi.

sosioemotionaalisen kehityksen arviointi, Lapsi pystyy jo hetken odottamaan vuoroaan ja kestää äidin lyhyen poissaolon.

Vierailija
8/10 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-osaa tehdä kupekeikan

-vasta oppi tietsikalla hiiren käytön

Vierailija
9/10 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-puhuu minä muodossa

-Piirtää pääjalkaisia (pää,jalat,kädet joissa sormet,suu,silmät,nenä,korvat,hiukset)

-Pyörällä oppi ajamaan viime kesänä jolloin ohjaus ja jarrutus oli aika hakusessa, nyt tänä keväänä pari kertaa kokeiltu ja nuokin jo sujuu.

-syö itse kaiken

-nukkuu yöt heräämättä ,joskus max.kerran kuussa herää mutta rauhoittuu helposti takaisin.

-palapelejä ei meillä ole kuin muutama ja ne ovat 12 palan,niitä osaa tehdä. Isompia ei ole kokeillut.

-Osaa suurimman osan väreistä

-laskee kymmeneen

-osaa joitain kirjaimia

-kirjoittaa nimensä mallista

-puhuu kaikkea, en sanojen määrää tiedä,mutta ei ole tullut tilannetta jote ei osaisi selittää. Tosin r ja s kirjaimia ei osaa sanoa.

-kuperkeikan osaa

-pelaa näppärästi tietokonepelejä, mm. hertanmaailmaa. Nyt oppinut käyttämään myös läppärin "hiirtä" siis sitä läpyskää mikä onläppäreissä ja sitä somrella liikutetaan.

-pukee vaatteet,takin vetoketjussa,nauhoissa ja napeissa pitää auttaa.

Vierailija
10/10 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksistanne! Ihan keskiverroille nuo meidän lapsen taidot siis kuulostavat. Oli myös kiva lukea mitä muiden saman ikäiset jo osaavat, siitä sai vähän ideaa mitä juttuja mekin voitaisiin hiukan lisää harjoitella.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä