Av-lääkärit! Voiko tämä johtua endometrioosista vai mistä?
Mulla alkoi jo viime syksynä tulemaan kierron puolivälin paikkeilla rusehtavaa vuotoa. Sellaista että vain pyyhkiessä tuli paperiin, muuten ei. Kävin lääkärissä ja lääkäri sanoi sen tihkuvan kohdunsuulta, mutta että kaikki näytti siellä normaalilta ja otti papa kokeenkin -joka oli puhdas. Lääkäri epäili stressiä ja hormonaalisia syitä vuodolle. Menikin monta kuukautta ilman tuota vuotoa, mutta
nyt oli viime kuussa kp11-14 tuota vuotoa taas.
Mutta tässä kierrossa vuoto alkoi taas kp11 ja on jatkunut/lisääntynyt koko ajan. Nytkin sitä tulee vain pyyhkiessä, mutta todella runsaasti. Vielä ei ole ihan menkkojen alkamisajankohta eli on kierronpäivä 24. Vuoto on siis ruskeaa ja siinä on sellaisia "rihmamaisia" ruskeita pieniä könttejä. Ihan kuin joku sienirihmasto? Mitään ihmeempiä vatsakipuja ei ole, vuoto ei haise millekään.
Mulla on siis endometrioosipesäke kohdunkaulan alapuolella emättimen pohjukassa. Mietin että jos se vuotaa..stressaavaa tämä on.
Kommentit (7)
kierrot eli ei e-pillereitä tai hormonnikierukkaa, kyseessä on todennäköisesti keltarauhasen vajaatoiminta, johon ei yleensä selkeää syytä löydy. Ei liity endometrioosiin. Keltarauhanen muodostuu munasarjaan ovulaation jälkeen ja surkastuu kierron lopussa. Jos se erittää heikosti keltarauhashormonia, tulee tuollaista tuhruvuotoa. Sienirihmastoja vuodossasi ei ole, vaan limaa. Asiaa voi auttaa keltarauhashormonikuureilla kierron päivinä 15-24 muutaman kierron ajan, minkä jälkeen tilanne usein korjaantuu itsestään, tai sitten e-pillerit tai hormonikierukka pitämään ylimääräiset vuodot kurissa.
Mulla ei ole endometrioosia, mutta kohdusta löytyi hyvälaatuinen kasvain, joka leikattiin pois. Sen jälkeen ei ole ollut välivuotoja.
En ole käyttänyt viiteen vuoteen hormonaalista ehkäisyä. Yksi lapsi, ikä 32v. Tammikuussa olin ivf-hoidoissa ja sitä varten kyllä käsittääkseni tutkittiin viime syksynä hormonitasot, en tosin ihan varma ole..nyt alkoi perjantaina uusi hoito eli sumutteilla ajan oman hormonitoimintani alas. Mutta en usko vuodon mitenkään liittyvän näihin hoitoihin, kun vuoto alko jo ennen niitä.
Tuota keltarauhashormonin vajetta täytyykin kysyä lääkäriltä, voikohan se vaikuttaa jopa hoitojen onnistumeen? Olen kyllä sanonut lapsettomuuslääkärille tuosta oudosta vuodosta, mutta eihän hän siihen mitään kantaa ota eikä tutki kun on aivan eri asian tiimoilta lääkärini.
t: ap
on ollu kans ovulaation jälkeen tommosta ruskeeta vuotoa. Joinain päivinä sitä tulee vaan pyyhkiessä ja joinain päivinä kunnolla ja on ihan punasta... Tota jatkuu aina kuukautisiin asti. Endometrioosia mulla ei ole.
tuon ivf-hoidon tiimoilta. Eli ei pitäisi olla mitään kasvaimia/myoomia. t: ap
20 vuotta mulla ollut endoa ja ei kyllä aiheuta mitään veristä vuotoa.
Vuodon syy pitää aina tutkia.
mutta ajankohta ei oikein täsmää.
Käytätkö mitään hormonaalista ehkäisyä? jos käytät ei vuodonsyynä voi myöskään olla ovulaatio.
Joillakin naisillä tulee suttuvuotoa ovulaation aikana jonka saa aikaan estrogeenitason lasku välittömästi munasolun irtoamisen jälkeen.