Hirveää! Huomenna olisi eka päivä uudessa työpaikassa ja lapselle nousi kuumetta :(
On lisäksi yskää ja nuhaa. Mies ei voi nyt hoitaa, koska on työmatkalla. Hankinko hoitajan vai mitä ihmettä? Kehtaisitko olla heti ekana päivänä pois lapsen sairauden takia? Lapsi 2v9kk.
Kommentit (48)
pilailla. Jos viet hänet kipeänä hoitoon kerro että on ollut hieman flunssaisen oloinen ja ei saa ulkoilla. Milloin miehesi palaa?
Annoithan parasetamolia?
ratkaistua niin hän voi tulla hoitamaan lastamme! Tyrkytin ensin rahaa tyyliin "maksan mitä vaan", mutta ei kuulemma tahdo ottaa siitä rahaa.
t. ap
Huonoa tuuria se on jos ekana päivänä joutuu olemaan pois, mutta eipä sille mitään voi. Jos työnantaja sen perusteella purkaa työsuhteen, niin en tosiaan haluaisi edes sellaisessa työpaikassa olla. Ihan järkeviä työpaikkoja ja esimiehiäkin on olemassa! Itsekin olen sairastunut ekalla työviikolla ja joutunut olemaan pois, samoin työkavereita. Ei niistä ikinä mitään puheita ole tullut.
Itse henk koht. en tosiaan tunne ketään, joka palkkaisi MLL:stä hoitajan sairaalle lapselle! Ei täällä pk-seudulla edes onnistu hoitajan saaminen samalle päivälle.
miettimään kannattaako sellaista työntekijää pitää, jolla heti alku tökkii. Ja koeaikapurulle ei tarvitse antaa selitystä.
t. ap, joka onneksi siis sai asian ratkaistua, mutta johan nyt kumma olisi että koko työsuhde yhteen sairaspäivään olisi kaatunut (sinun tapauksessasi siis)
johan ahdistuin suunnattomasti jo ajatuksesta ja ihan hirveää se olisi ollut ja varmasti antanut huonon ensivaikutelman... mutta että irtisnominen seuraisi tuosta ilman että edes viitsisi noin muuten työntekijään ja hänen työpanokseensa vilkaistakaan, niin johan nyt on...
ap
Joo, ja nyt sitä potilasta hoitamaan ja huomista järkkäilemään lisää, kiitän asiallisista vastauksista! :)
miettimään kannattaako sellaista työntekijää pitää, jolla heti alku tökkii.
Ja koeaikapurulle ei tarvitse antaa selitystä.
Onneksi et ole esimieheni.
erikoista, että moni kannusti viemään sairaan lapsen hoitoon. Useastihan täällä haaukutaan lyttyyn ihmiset, jotka vievät lapsensa puolikuntoisena hoitoon tartuttamaan muita.
Hyvä ap, että sait asian järjestymään. Todella kinkkinen tilanne.
olin itse sairaana ensimmäisenä työpäivänä. Ei auttanu, ku hakee lääkärintodistus ja olla 2 ekaa päivää poissa.
Hienoa ap, et asia järjestyny! Mut jos on itse sairaana tai lapsi, nii auta vaikka ois kuinka ensimmäinen päivä. Näitä sairauksia tulee!
Ja edelleen oon samassa paikassa töissä, enkä oo koskaan tuosta kuullu, et ekat päivät sairaana olin!
tai sinne kajaaniin, pyytänyt jonkun hyppäämään junaan, koska mieshän oli jo keskiviikkona tulossa kotiin.
Et todellakaan anna hyvää vaikutelmaa, jos ekana päivänä olet jo poissa.
Enkä myöskään veisi sairaana hoitoon.. samoin tekee tuttavani joko huomenna aloittaa työt, lapsi 9kk keuhkoputkentulehduksessa vaan hoitoon.. selittää vielä et lapsella ei ole kuumetta... Haloo, kipee se lapsi silti on.
Huomenna minullakin eka työpäivä uudessa paikassa ja lapsi kuumeessa, äsken mittasin korvakuumemittarilla 40,2! Annoin kuumelääkettä. Onneksi mies voi jäädä huomenna kotiin, niin ei tarvi siitä stressata...
Mutta kannattaa etsiä hoitaja, ei ole yhtään kiva olla ekana päivänä poissa! Minäkään en aio olla, ja minun uusi työnantaja kun itselläänkin on pieniä lapsia niin varmasti ymmärtäisi mutta ei silti ole kiva ekana päivänä pois olla, niin mies jää sitten.
miettimään kannattaako sellaista työntekijää pitää, jolla heti alku tökkii. Ja koeaikapurulle ei tarvitse antaa selitystä.
täytyy pyydettäessä antaa selitys, koska lainvastainen koeajan purku ei nyt vaan käy...
Ap, tsemppiä sulle, sattuuhan näitä ja jos työnantaja ei sitä ymmärrä, ei se ymmärrä paljon muutakaan :)
jos sopimus puretaan syyksi voi vaikka ilmoittaa, että epäpätevä eik tarttee sen kummemmin selittää!
ekana työpäivänä pitää tulla paikalle, että työsuhde oikeasti alkaa... Siinä oli joku kommervenkki, jota en nyt muista näin äkkiseltään, mutta ihan oikeasti voi olla kinkkinen tilanne, jos et ekana päivänä paikalle tulekaan. Jos ehdin, kaivelen myöhemmin esille tämän pykälän.
täytyy pyydettäessä antaa selitys, koska lainvastainen koeajan purku ei nyt vaan käy... Ap, tsemppiä sulle, sattuuhan näitä ja jos työnantaja ei sitä ymmärrä, ei se ymmärrä paljon muutakaan :)
itse olen joutunut useita työsuhteitä työssäni henkilöstöjohtajana purkamaan, sekä koeajalla että muuten. Ja nimenomaan koeaikana purun syy on koeaika, sitä ei kuulu alkaa perustelemaan työntekijälle mitenkään. Se on itseasiassa yksi ainoista kohdista työsuhteessa, jossa työntekijällä on näyttötaakka omasta pätevyydestään, muulloinhan yleensä työsopimuslaki on pääsääntöisesti aina työntekijän puolella riitatilanteissa. MUTTA: koeaikapurulle on oltava selkeä syy, jonka pystyy esittämään aikanaan oikeudessa, jos työntekijä riitauttaa työsopimuksen purun. Syytä ei vaan kerrota vielä työsuhdetta purettaessa, vaan vedotaan vain koeaikaan. Ja esim. työkkäristä tulee yleensä kysely purun syystä kun henkilö sitten hakee työttömyyskorvausta, ja siihenkin riittää syyksi koeaika (näin ainakin noin 5 tapauksen kokemuksella viimeisen vuoden ajalta).
Ei siitä mitään seurannut. Pitkällä tähtäimellähän se on ihan sama oletko pois ekan vai vikan päivän vai jotain siltä väliltä. Kyllä se on tiedossa, että jos pienen lapsen äidin palkkaa, niin sairaspoissaoloja tulee.
Veljeni oli ekan työpäivän uudesssa paikassa pois, koska vaimonsa synnytti silloin.
täytyy pyydettäessä antaa selitys, koska lainvastainen koeajan purku ei nyt vaan käy... Ap, tsemppiä sulle, sattuuhan näitä ja jos työnantaja ei sitä ymmärrä, ei se ymmärrä paljon muutakaan :)
itse olen joutunut useita työsuhteitä työssäni henkilöstöjohtajana purkamaan, sekä koeajalla että muuten. Ja nimenomaan koeaikana purun syy on koeaika, sitä ei kuulu alkaa perustelemaan työntekijälle mitenkään. Se on itseasiassa yksi ainoista kohdista työsuhteessa, jossa työntekijällä on näyttötaakka omasta pätevyydestään, muulloinhan yleensä työsopimuslaki on pääsääntöisesti aina työntekijän puolella riitatilanteissa. MUTTA: koeaikapurulle on oltava selkeä syy, jonka pystyy esittämään aikanaan oikeudessa, jos työntekijä riitauttaa työsopimuksen purun. Syytä ei vaan kerrota vielä työsuhdetta purettaessa, vaan vedotaan vain koeaikaan. Ja esim. työkkäristä tulee yleensä kysely purun syystä kun henkilö sitten hakee työttömyyskorvausta, ja siihenkin riittää syyksi koeaika (näin ainakin noin 5 tapauksen kokemuksella viimeisen vuoden ajalta).
Taidatkin olla tuo jo aiemmin vastannut "hurmaava esimies".
pilailla. Jos viet hänet kipeänä hoitoon kerro että on ollut hieman flunssaisen oloinen ja ei saa ulkoilla. Milloin miehesi palaa?
Annoithan parasetamolia?
voi sanoa pph:lle että lapsi ei saa ulkoilla. Ei kaikki lapset voi yhden sairaan takia kököttää koko päivää sisällä! Lasta ei viedä hoitoon jos ei hän ole (ulkoilu)kunnossa!
Kaikkialla Euroopassa on pääsiäinen. Vieläpä pidemmät pyhät kuin meillä Suomessa. Joten missä kummassa miehesi on? Tietenkin, jos on Kiinassa tai Intiassa tms voi erittäin erittäin hyvällä mielikuvituksella kuvitella, että on työmatkalla.
Mutta totta puhuen, vaikka tekisikin työmatkaa "ei-kristittyyn" maahan, niin nykymaailmassa otetaan juhlapyhät koko liikemaailmassa huomioon, niin että joulun ja pääsiäisen aikana MITKÄÄN yritykset MISSÄÄN päin maailmaa eivät järjestä liiketapaamisia.
Epäilen siis suuresti, että miehesi ei ole liikematkalla vaan ihan yksityisellä huvimatkalla.
Joten MIES HETI KOTIIN.
Ehkä hän ei halua, että saat työpaikan. Ehkä hän ei halua, että alat ansaita ja saat rakennettua itsellesi itsenäistä elämää.
Missään nimessä en suosittele kotiin jäämistä ensimmäisenä työpäivänä. Kukaan työnantaja ei pidä koeajan jälkeen työntekijää, jolla ei ole hoitovarajärjestelmää. Ja ymmärrän tuon hyvin.
miettimään kannattaako sellaista työntekijää pitää, jolla heti alku tökkii.
Ja koeaikapurulle ei tarvitse antaa selitystä.