Tuttavalla omituinen lapsi...
mielestäni ei ole normaali 3 vuotias.. itselläni keskimmäinen tyttö nyt 3,5v ja toimii ihan eirlailla kuin tutun poika. Ensinnäkin tuo poika saa uskomattoman helposti hirveitä raivareita ja huutaa kurkkusuorana. Se saattaa mennä sohvalle istumaan ja heivaa itseään siten, että pää osuu joka kerta sohvaan.. lyö päätään seinään myös sängyssä ennen nukahtamista... ei ole kovin sosiaalinen (esim. lyö pikkuveljeään tai minun tyttöäni lelulla, jos/kun suuttuu) Pojan puhe on todella epäselvää. Lauseita tulee aika vähän. Käyttää edelleen vaippaa ja juo maitoa pullosta (ainakin nukkumaan mennessä). Hänen veljensä on kuin eri planeetalta (iloinen, sosiaalinen ja jotenkin paljon läsnäolvempi tuo 2v pikkuveli). Mietityttää et voiko olla jotain ns. aivoperäistä häikkää tuolla heidän 3-vuotiaalla?
Kommentit (39)
jotenkin vaan ihmetyttää... myös neuvolassa oli huomattu tuo omituisuus lapsessa.. 3v neuvolassa poika menee lääkärille, joka tutkii hieman tarkemmin kai lasta... mietityttää et voiko olla jotenkin autistinen tms...toivottavasti ei olis.. t. ap
ja ei vielä siis ole tuossa 3v neuvolassa ollut tuon lääkäriajan takia... t. ap
plus maidonjuonti on äidin päätäntä vallassa. olisko tuo liian pieni ikäero? tullut isoveljeksi liianpienenä, hakee huomiota sitten tuolla tavalla?
oikeastaan sinulle kuuluu niin, että voit sitä täällä kummastella. Lapsia ei pidä vertailla.
ei tässä tapauksessa ihmetyttäis mikään ap:n mainitsema asia erikseen, mutta yhdessä kuultuna tuntuvat kyllä vähän huolestuttavilta, etenkin tuo pään hakkaaminen.
oma-aloitteisesti huomanneet, vaan kyllä äiti on ollut itse huolissaan ja kertonut noista neuvolassa. Hyvä juttu, että siellä otetaan vakavasti, niin voivat saada apua, jos tarvetta on.
Vähän minäkin ajattelen, että eipä tuo asia kuitenkaan sun reviirille kuulu, etenkin kun asiaa jo hoidetaan. Joten en edes halua "juoruta" tässä enempää siitä, mitä mulla tuosta tulee mieleen.
Paitsi että kolmevuotiaan vaipankäyttö ei ole mitenkään omituista, ja pullomaito on ihan äidistä kiinni, kun ei ole vieroittanut siitä.
niin ap:ta ei oikeasti huolestuta asia, haluaa vaan herkutella talla asialla, koska kaverin lapsella saattaa olla jotain haikkaa ja itsella on ah niin normaali ja hyvin kehittynyt lapsukainen. yokottavaa.
joten ei mua kiinnosta hehkuttaa omaa lasta tai kummilasta.. mua vaan VILPITTÖMÄSTI mietityttää et onko tuo heidän esikoinen ihan "normaali"... tuo pään hakkaaminen tuntuu niin oudolle mun mielestä... tuo heidän 3v oli siis käynyt puheterapeutilla ha hän oli neuvolaan ollut yhteydessä ja sanonut että pitäisi lääkärin tutkia tuo poika... Mua lähinnä tää asia kiinnostaa et mikä diagnoosi tuolla kummipojan veljellä voisi olla? Mun omalla esikoispojalla epäillään aistiyliherkyyttä ja poika on ikätasoistaan motorisesti paljon jäljessä ja tarvii kai syksyllä kouluun mentäessä sinne oman avustajan.. joten unohtakaa siis se että mun pitäis jotenkin päteä mun lapsella... IHAN oikeasti vaan mietityttää tuo lapsi... ihana poikahan sekin kuitenkin on :) t. ap
vaikka kuinka sanot olevasi ihan vilpitön.
Kun mulla ei tuosta sun tekstistä välity se vilpittömyys, kun sä annat ymmärtää, että ihmettelet ihan suu ymmyrkäisenä, että mikä lasta voisi vaivaa, eikä sulla ole hajun häivääkään, että mistä voisi olla kyse.
Ja sit kuitenkin sä sanot, että sun omalla lapsella on aistiherkkyyttä, ja noi kaikki oireet käy siihen aistiherkkyyteenkin, niin miten ihmeessä sä oot niin kamalan ihmeissäsi siltikin.
Että susta nyt vaan ei saa ihan niin täydellisen vilpitöntä kuvaa. Ei voi minkään.
mut joo tosiaan vaan mietityttää tää nykypäivän diagnoosiviidakko :) Lähinnä aattelin noiden aistiyliherkkyys yms. diagnoosien periytyvyyttä... onko geeneissä yms.. mulla ja mun miehellä on lukihäiriöt, mutta meidän aikaan niitäkään ei sen kummemmin noteerattu mitenkään... tuon pojan isällä on harmiton pakkoliike ja sen takia mietin et on tuolla pojalla se periytynyt jotenkin mutta ilmenee erilailla vaan kun isällä (siis pojalla tuo pakkoliike vois olla se pään hakkaaminen).. noh en tiedä.. kun itseksen täällä mietiskelen syntyjä syviä :) kaipa sitten neuvolan jälkeen saan tietää mitä ihme juttuja pojalta löytyy jos ne nyt jotain edes löytää ihmeellistä.. t. ap
Ei sitten teillä välkyillä käynyt mielessä että lapsi satuttaa itseään jne. koska häntä turhauttaa se, ettei saa puhumalla tuotua itseään julki?? Meidän 2,5-vuotias oli vielä muutama kuukausi sitten sellainen että läpi itseään jne. helposti kun turhautui (puhe kehittyi melko normaalisti mutta myöhässä, nykyään puhuu kuin papupata) ja se loppui samantien kun lauseet alkoivat luistaa kunnolla. Pienellä lapsella ei ole juuri keinoja aggressionsa käsittelyyn, siksi vanhemman olisikin tärkeää tuntea lapsensa hyvin ja auttaa tätä pääsemään yli pettymyksen ym. tunteista (jotka on tärkeää käydä läpi!) sekä "sanottaa" lapsen fiiliksiä.
Ärsyttää tommonen et tullaan tänne mässäilemään jonkun tutun lapsen sairauksilla. Miten se sun elämää heilauttaa suuntaan tai toiseen vaikka tietäisitkin mikä lapsella on jos on? Jos haluat asiasta jutella niin juttele tämän lapsen äidin kanssa äläkä täällä. Tai sitten keskity vaan omaan elämääsi ja lapseesi.
T. erityislapsen äiti
Onko teille ihmisille todella niin vierasta ajatus, että joku voisi olla huolestunut toisen lapsista? Vaikka ap ei diagnoosilla mitään tekisikään, niin läheisen ihmisen lapsen elämä varmasti mieityttää häntä. Onhan tuo lapsi hänen lastensa leikkikaveri, hänen kummilapsensa veli jne.
Teillekö muitten ihmisten asioiden ääneen miettiminen on mässäilyä? Toivottavasti ette ole minun perheeni ystäviä, en haluaisi noin tunteettomia ihmisiä läheisikseni. Otan myös osaa teidän ystäväpiiristänne johtuen, ilmeisesti ette kovin hyviä ystäviä omaa mikäli jokaisen tulee huolehtia vain omista asioistaan.
En huomannut apn viestissä mitään kehuskelua tai lasten vertaamista, negatiivisella tavalla. Ihmisen silmissä tuon ajatuksen täytyy olla, provosoitua olemattomista, kääntää tämän palstan piirteille tyypillisesti huomio täysin merkityksettömään asiaan ja saada ryöppy apn niskoille.
Uskomatonta porukkaa kaikki, katkeroitunutta paskasakkia luonnevikaisine lapsineen, anteeksi vaan.
Eihän tuo nyt huolestuneelta vaikuta,
minuakin ärsyttää ap:n tyyli tulla tänne "ihmettelemään". Juoruilua tuo on.
"omituinen lapsi".huh huh. Törkeää tulla tänne tuollaisia aloituksia tekemään. Jos ap on oikeasti huolissaan ,juttelisi lapsen äidin kanssa.
Kyllä mua loukkaisi ainakin ihan helvetisti jos saisin tietää että joku tuttu täällä setvii minun lapseni ongelmia ja haukkuu oudoksi lapseksi!!!
SITÄPAITSI, ei tuon lapsen käytös nyt noin erikoista ole, puhe myöhässä, so what?
Jotkut lapset hakkaa päätä seinään kun ei osaa nukahtaa. Ja jos ei vielä puhetta tule, niin tottakai se turhauttaa sitä lastakin!
Tuolla lapsella ei välttämättä ole mitään vialla, omaan aikaan vaan kehittyy.
Lapset ovat todella erilaisia yksilöitä!
Mautonta tulla tänne mässäilemään muitten "ongelmista". Mitäköhän kummipoikasi äiti ajattelisi,AP,jos lukisi nyt tämän ketjun???
MITÄ LUULET?
mut joo tosiaan vaan mietityttää tää nykypäivän diagnoosiviidakko :) Lähinnä aattelin noiden aistiyliherkkyys yms. diagnoosien periytyvyyttä... onko geeneissä yms.. mulla ja mun miehellä on lukihäiriöt, mutta meidän aikaan niitäkään ei sen kummemmin noteerattu mitenkään... tuon pojan isällä on harmiton pakkoliike ja sen takia mietin et on tuolla pojalla se periytynyt jotenkin mutta ilmenee erilailla vaan kun isällä (siis pojalla tuo pakkoliike vois olla se pään hakkaaminen).. noh en tiedä.. kun itseksen täällä mietiskelen syntyjä syviä :) kaipa sitten neuvolan jälkeen saan tietää mitä ihme juttuja pojalta löytyy jos ne nyt jotain edes löytää ihmeellistä.. t. ap
Miksi ihmeessä sun tarvii saada neuvolan jälkeen tietää mitä "ihme juttuja pojalta löytyy".
Mitä se sulle kuuluu?
MIksi sä mietit jonkun toisen perheen isän pakkoliikkeitä?hohhoijaa!
Hanki elämä!
Ja aito ystävä et kyllä ole, kun tuohon sävyyn pohdit jonkun toisen yksityisasioita täällä!
HUH HUH!
kertoa, että Lähdetmäen Liisillä, osoitteessa Avaruuskatu 25 b 3 (se jonka ovessa on punainen koriste) on erityislapsi jolla on seuraavat ongelmat .....
Asioiden nimettömästi pohtiminen tuskin on juoruilua. Lapsen äiti ehkä voisi itsensä tunnistaa mutta tuskin muut.
Olette outoja, todella outoja.
kunnolla vauhdissa olevaa mässäilyä nähneetkään! Sen kun näette, tiedätte mitä se on - sitä ei voi virtuaalisesti edes harrastaa.
kertoa, että Lähdetmäen Liisillä, osoitteessa Avaruuskatu 25 b 3 (se jonka ovessa on punainen koriste) on erityislapsi jolla on seuraavat ongelmat ..... Asioiden nimettömästi pohtiminen tuskin on juoruilua. Lapsen äiti ehkä voisi itsensä tunnistaa mutta tuskin muut. Olette outoja, todella outoja.
Ja usein juoruilijoita ovat ne joilla omassa elämässä ei ole tarpeeksi kiinnostavaa...
"asioiden nimettömästi pohtiminen", no voi että kun olet fiksu!
Ihan sama millä termeillä puhutaan,mutta asiatonta silti tulla miettimään tuttavan "erityilasta"tänne .
tulla pohtimaan tänne sitä naapurin naista, joka luultavasti hakkaa lastaan. Tiedätte sitten pitää päänne kiinni ja olla juoruilematta ja mässäilemättä muitten ihmisen ongelmilla.
lapset eivät vain ole samanlaisia luonteeltaan....