ekaluokkalaisen ulkovaatteet ja kengät
Mitä ihmettä sitä osaa ostaa viimeistään syksyllä ja ehkä jo keväällä katella ulkovaatetukseksi koulun aloittavalle pojalle. Miten talvihattu,niin pitääkö olla ihan tavallinen pipo vai voiko vielä semmoista ihan tavallista sinistä paksumpaa kypärämyssyä pitää. Entäs pojan kauluri tai kaulaliina. voihan kauluria käyttää? Mites hanskat. Voiko rukkasia enään pitää? Kumppareita meidän koulussa ainakin pitävät jos märkää on ja se on hyvä. en ole varma että pitäiskö olla housut ja takki talviasuna vai toppapuku. Joka tapauksessa jonathania mietin kun eikös sen pitäs pitää vettä tosi hyvin. Miten sateisen ilmat sitten tai alkusyksy tai kevät puoli niin kun toppapuku on liian paksu ja tuulipuku liian ohut. Villapukuja ja tommosia ei varmaan enään koululaiset käytä? Huomaa varmaan kysymyksistä etten oo oikeen tietoinen miten koululaiset voi pukeutuu. muutos on kuitenkin iso. Koulussa lapsi ei voi enään pukeutuu samanlailla kuin päiväkodissa tai ainakin se tuntuu siltä. Silti oon hyvin tarkka että lapsella on tarpeeksi päällä ja lämmin. Niin monet vanhemmat pukee lapset tosi kevyesti jotenkin ja mietin vaatetusta senkin puoleen jo etukäteen.Niin ja mitkä parhaimmat talvikengät ekaluokkaliselle. Onko muita kuin kalliit goretexit.
Kommentit (8)
meidän ekaluokkalainen poika (täytti vasta vuoden lopussa 7) ei ainakaan suin surmin suostuisi käyttämään mitään kypärämyssyjä (vauvojen!!!), haalareita tai villahaalareita. Ei suostunut enää eskarissakaan pitämään rukkasia (toppakäsineet piti olla), ilmeisesti nekin vauvojen...
Samaten ei suostu ainakaan kouluun laittamaan mitään sadehousuja, sadetakki sentään menee.
kenkinä Eccon goretexit, kaksiosainen talvipuku. Urheiluliikkeestä, en muista merkkiä. Sadetakki löytyy, sadehousuja ei enää. Kumpparit on myös ja käyttää kyllä niitä, samoin moni kaveri. Tavallinen pipo, ei mitään kypärämyssyjä! Kaulurin huolii ihan mielellään, mutta paljon käyttää myös huivia.
Kevääksi on varattu tuulen ja kevyen sateen pitävä välikausipuku ja sen alle fleecetakki. Kengiksi kumpparit, Reiman kesälenkkarit ja Tretornin goretex-kangaskengät. Sormikkaat käteen ja kevyt pipo tai lippis päähän.
Remun 2-osainen ulkoilupuku ja goretex-lenkkarit. Vedenpitävää siis. Päässä tavallinen villa- tai puuvillapipo, käsissä rukkaset tai sormikkaat.
Talvella Remun haalarimalliset housut, Color Kidsin vedenpitävä toppatakki, Eccon goretex-kengät tai Kuomat kelistä riippuen. Päässä lettipipo, käsissä rukkaset.
Väliasuna on kylmällä säällä ollut fleece-huppari ja sukkahousut tai pitkikset, kengissä villasukat ja rukkasten sisällä lapaset.
Älä ap liikaa mieti, mitä koululainen "voi" käyttää ja mitä ei. Vanhempien tehtävä on rohkaista lapsiaan hyvään itsetuntoon ja siihen, ettei liikaa mietitä mitä kaverilla on päällä. Lapset osaavat aikanaan kyllä kehittää tällaisista asioista paineita ihan itsekin, ei siihen aikuisten hermoilua tarvita!
olen itse ope ja myös 7-vuotiaan äiti. Muistakaahan, että myös alakolulainen tarvitsee LEIKKIÄ, ja se mahdollistuu vain kelvollisten ja toimintaan sopivien vaatteiden kautta...
Oma poikani on koko talven mielellään käyttänyt kunnon haalaria. Olen perustellut asian hänelle sillä, että ei ole koulussa paidanhelma/housunkaulus märkänä, kuten niin usealla oppilaalla olen nähnyt. Ja poika tajuaa itsekin sen, että haalari on nopea pukea lyhyelle välkälle. Tai jos on irtotakki,nin suosisin kyllä sellaista, jossa toppahousut peittää selän! Ja on niitä kaulureita koululaisillakin - omani ei käytä, mutta tiedän monia jotka käyttävät. Ja kunnon kintaat paukupakkasilla on lämpöisemmät kuin sormikasmalliset hanskat: )
Kumisaappaita pidämme silloin, kun sää niin vaatii. Muulloin talvella lämpöiset toppakengät. Omille opilaille onlen pyytänyt pistään laukun pohjalle vaihtosukat ja -hanskat, koska on tosi kurjaa, jos on koko päivän märillä sukilla.
Itse kiinnittäisin huomiota nimenomaan kengissä siihen, ettei sitomiseen kulu koko välkkä ja muutenkin lapsi saa itse vaateet hyvin puettua. Joskus kannattaa pitää aikuisen pää, lapsi ei välttämättä osaa ajatella asioita tästä näkökulmasta.Mut joo - vaatii lapselta tietty hyvää itsetuntoa, että voi pistää joskus erilaiset vaatteet kuin kaverilla...
Mitä ihmettä sitä osaa ostaa viimeistään syksyllä ja ehkä jo keväällä katella ulkovaatetukseksi koulun aloittavalle pojalle. Miten talvihattu,niin pitääkö olla ihan tavallinen pipo vai voiko vielä semmoista ihan tavallista sinistä paksumpaa kypärämyssyä pitää. Entäs pojan kauluri tai kaulaliina. voihan kauluria käyttää? Mites hanskat. Voiko rukkasia enään pitää? Kumppareita meidän koulussa ainakin pitävät jos märkää on ja se on hyvä. en ole varma että pitäiskö olla housut ja takki talviasuna vai toppapuku. Joka tapauksessa jonathania mietin kun eikös sen pitäs pitää vettä tosi hyvin. Miten sateisen ilmat sitten tai alkusyksy tai kevät puoli niin kun toppapuku on liian paksu ja tuulipuku liian ohut. Villapukuja ja tommosia ei varmaan enään koululaiset käytä? Huomaa varmaan kysymyksistä etten oo oikeen tietoinen miten koululaiset voi pukeutuu. muutos on kuitenkin iso. Koulussa lapsi ei voi enään pukeutuu samanlailla kuin päiväkodissa tai ainakin se tuntuu siltä. Silti oon hyvin tarkka että lapsella on tarpeeksi päällä ja lämmin. Niin monet vanhemmat pukee lapset tosi kevyesti jotenkin ja mietin vaatetusta senkin puoleen jo etukäteen.Niin ja mitkä parhaimmat talvikengät ekaluokkaliselle. Onko muita kuin kalliit goretexit.
Talvella kunnon goretex kengät ja keväämmällä kans goretexit tai kumpparit..
ja myös vanhemmista!
Täällä on yksi ekaluokkalainen, jonka päivittäiseen koulupukeutumiseen on kuulunut talvella (ja vieläkin) mm. villasukat, kuomat, toppahaalari, kypärämyssy-mallinen paksumpi "pipo", toppahanskat ja kovimmilla pakkasilla vielä villahaalari. Ja nimenomaan itse katsoo kelin mukaan vaatteita tarpeeksi, tietysti minun valvonnassa mutta näin oli esim. villahaalarin kanssa, ei nähnyt mitään ongelmaa asian kanssa.
vedenkestävät toppatakki ja housut, kenkinä goretexit ja kumpparitkin löytyy, niitä ei haluaisi käyttää. Toppatakin alla on käyttänyt fleecetakkia.
Perinteistä kauluria ei kuulemma kukaan käytä, mutta Reiman kauluri, jossa on tarra niskassa, kelpasi. Hattuna on ollut Reiman pipo, jossa on ikäänkuin korvaläpät.
Hanskoiksi ostin toppakäsineet, joissa on siis sormet erikseen. Nyt lopputalvesta on halunnut käyttää ihan tavallisia topparukkasia myös, niitä ilmeisesti muillakin.