Mihin ihmeeseen kissanhiekka tyhjennetään kerrostalossa?
Eihän sitä voi laittaa sekajätteeseen, eikä se ole biojätettäkään. Vessanpyttyyn nyt ei varmasti. Niin mihin ihmeeseen te kerrostalossa asuvat sen laitatte? Tuli ekaa kertaa elämässä mieleen tällainen ongelmallinen kysymys. En omista kissaa, eikä kenelläkään tuttavapiirissäni ole kissaa kerrostalossa..
Kommentit (65)
kissan ulosteita saisi laittaa biojätteeseen? Sehän kompostoidaan ja ulostehan on hyvä ravinne. Itse asun omakotitalossa ja kissa käy asioilla ulkona mutta jos hiekkalaatikkoonsa asiat tekee niin laitan ne kompostiin, johon laitan myös metsäneläinten ulosteet pihaltamme.
mahdollisesti kantaa toksoplasmoosin okystia, kuten kissan kakka.
itse sitä joskus häneltä kyselin ja sanoi että menee hyvin ei jää tukkeeksi kun laittaa hitaasti. Ja vielä perusteli että onhan se wc-paperikin puusta tehty...Jos mulla ois kissa varmaan sen hiekan ihan sekajätteeseen laittaisin ja myös puupohjaista hiekkaa luultavasti käyttäisin.
puupohjaiset ja mahdolliset muut biohajoavat biojätteeseen. Mikä tässä on niin vaikeaa tajuta?
Vessanpönttöön kuuluu vain ihmisen kakka, pissa ja vessapaperi. Toki jos kissa osaa pissiä ja kakkia pönttöön niin se saa niin tehdä, mutta ei mitään hiekkaa pönttöön.
muovipussiin siivoan jätökset kissanhiekkalaatikosta ja vien sekajäte-roskikseen ulos. Ei sen vaikeampaa.
Tuo hiekoitushiekkalaatikko-idea oli kyllä oivallinen :DDD Pitäisköhän testata, jos sinne viskelis osan :D
Kissanhiekkapusseissa on ohjeet hävittämiseen ja kerrotaan laitetaanko se sekajätteeseen vai onko se kompostoitavaa. Joitakin biohajoavia kissanhiekkoja voi laittaa myös WC-pyttyyn mutta tässä kannattaa ottaa huomioon taloyhtiön säännöt ja putkiston kunto. Itselläni on nyt käytössä puupelletit ja olen muutenkin suosinut puupohjaisia tuotteita ekologisuuden vuoksi. Lisäksi ne pitävät mielestäni hajun paremmin. Hiekkalaatikon siivoamiseen tarkoitetulla reikäkauhalla saan helposti siivottua kakat ja heitän ne WC-pyttyyn.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2010 klo 21:12"]laitatteko vessanpönttöön vai nakkaatteko pimeällä ulos ovesta?
[/quote]
Me asutaan maalla --> ei ole hiekkalaatikkoa vaan kissa käy ulkona.
Karmea ongelma tämä kissanhiekka. Täällä Pohjois-Karjalassa ei ole missään kaatopaikka-astiaa kissahiekoille. Miksi ihmeessä jäteyhtiöt eivät järjestä tätä asiaa? Nyt varmasti järkyttävät määrät todella painavaa kissanhiekkaa menee poltettavaksi. Hirveä rasitus roskakuskeille tyhjentää PAINAVIA roska-astioita, joissa aivan turhaan järkyttävät määrät kissanhiekkaa. Suurin osa kissoistahan on sisäkissoja ja lemmikkiharrastus vain lisääntyy koronan myötä.
Vierailija kirjoitti:
puupohjaiset ja mahdolliset muut biohajoavat biojätteeseen. Mikä tässä on niin vaikeaa tajuta?
Tässä on alueellista vaihtelua, joka riippuu siitä, miten kerätty biojäte käsitellään. Jos siitä kompostoidaan multaa, ei biohajoavaakaan kuiviketta voi laittaa biojätteeseen vaan se kuuluu poltettavaan / sekajätteeseen. Kannattaa tarkistaa asia jätehuoltoyhtiön sivuilta.
Nordean pankkisalin lattialle minä ne olen kipannut.
Mellä menee vessanpönttöön ja hyvin on vetänyt. Siinä se kissanpaska menee kuin ihmisenkin paska.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokemusta kerrostalossa asumisesta kissan kanssa, mutta itse kyllä heittäisin hiekat parvekkeelta alas. Vaikka pimeän aikaan, jos ei päivällä kehtaa.
Naapurin postiluukusta sisälle voi kans yöaikaan kipata.... Käyttää eri naapureita ettei kohtuuttomasti yhden luukusta sisälle laita...
Ihan vaan huomiona näin paljon aiheutuu ongelmaa kissan jätöksistä. Tuo kissanhiekan viemäriin vetäminen on aivan vihoviimeinen juttu!!
Että tätä lukiessa ne jokakeväiset kiukuttelut tienvarsien koiranpaskoista tuntuvat entistä turhemmilta. Ne eivät ainakaan tuki kenenkään viemäriputkistoja. Meillä on selkeästi suurempi ongelma lemmikkikissojen suhteen.
Muovipussissa biojäteastiaan pusseineen kaikenlaisissa asumismuodoissa.
Vierailija kirjoitti:
Karmea ongelma tämä kissanhiekka. Täällä Pohjois-Karjalassa ei ole missään kaatopaikka-astiaa kissahiekoille. Miksi ihmeessä jäteyhtiöt eivät järjestä tätä asiaa? Nyt varmasti järkyttävät määrät todella painavaa kissanhiekkaa menee poltettavaksi. Hirveä rasitus roskakuskeille tyhjentää PAINAVIA roska-astioita, joissa aivan turhaan järkyttävät määrät kissanhiekkaa. Suurin osa kissoistahan on sisäkissoja ja lemmikkiharrastus vain lisääntyy koronan myötä.
Kissavero kehiin, millä katetaan edes osittain tämäkin lisähaitta.
Viemäriin on mennyt jo ainakin kaksikymmentä vuotta ja ei ongelmia.
Asun ylimmässä kerroksessa ja kaadan kissanhiekat parvekkeelta alas.
Minä olen vienyt ne kerrostalon saunaan lauteiden alle.
kissanhiekat voi laittaa biojätteisiin (tai poltettaviin). Muut tahtovat liisteröityä aika kamalaksi kompostorissa. Muuten menee kaatopaikkajätteeseen.