Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte tilanteessani? Homehelvetti ja ekaluokan aloitus!!

Vierailija
03.04.2010 |

Olemme asuneet vuokrakodissamme nyt noin 5v. Olemme vähitellen alkaneet sairastelemaan enemmän ja enemmän,kuopus syntyi ja on osoittautunut atooppiseksi ja allergiseksi,me muut kärsimme jatkuvasta nuhasta (12kk/v),aikuisetkin korvatulehduksista jne,myös vauvalla on paljon hengitystietulehduksia jne.

Valitsimme tämän asunnon koska sijaitsee vastapäätä IHANAA koulua johon halusin lapseni ja lisäksi tämä asunto on aivan upea ja kohtuu hintainen.

Nyt kuitenkin olemme sairastelleen 6kk putkeen (kirjaimellisesti,ei tervettä päivää!!),olemme tietoisia (saimme vastikään tietää) alakerrassa tapahtuneen vesivahingon noin 6v sitten ja tässäkin asunnossa on ollut jotain vastaavaa.

Haluaisin pikkuiseni aloittavan koulun sen alueen koulussa missä asumme ala-asteajan,nyt on vain niin,että ainoat meille sopivat asunnot sijaitsevat aivan eri suunnalla!!! Ja se suunta on juuri se mihin EN ikinä haluaisi lapsiani asumaan :/

Tällä "meidän" suunnalla on vain 60m2 kaksioita,ei muita,meitä on 2aik+2 lasta,vauva ja eskarilainen.

Terveys on nyt ETUSIJALLA,sen tajuan,mutta en halua suinpäin tehdä ratkaisuja joita kadun kauan.

Tuolla "huonolla suunnalla" on siis halpoja,kohtuu siistejä asuntoja,jättisuuri ala-aste jossa paljon pakolaisia (ei sillä,että olisi sitä vastaan,se vain tietää erilaista koulukulttuuria) ja jos sinne muuttaisimme,siellä asuisimme sitten kauan,en ole valmis rahtaamaan lastani koululuokalta toiselle.

Tällä "meidän" alueella on pieni noin 100 oppilaan ala-aste,ihanat ulkoilumaastot,rauhaa ja "maaseutua" kaupungin vieressä.Vuokrataso muissa kuin meidän talossa on korkea. Joten jos tänne jäämme joudumme tinkimään ja mahd. asumaan ahtaasti jonkinkin aikaa,kolmioita ei täällä ole vapaana juuri koskaan!

APUA!! Olen nyt viikon valvonut ja jättänyt hakemuksia joka suuntaan,jos vaikka yksityisiltä markkinoilta tärppäis,mutta...

-EPÄTOIVOINEN ÄITI-

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä nimittäin tekee aikamoista tuhoa omalle terveydelle. Ja seuraukset voivat olla loppuelämän kestäviä

Vierailija
2/19 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai tuossa pitää vaan miettiä mikä on sulle tärkeää. Lasten terveys vai koulun sijainti.

Muuten: mikä on oppilaaksiottoalue? Voisitteko käydä siinä pienessä koulussa vaikka asuisitte kauempana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseehän siitäkin sitten joskus pois. Itse ymmärrän hyvin, jos haluaa jäädä hyväksi toteamalleen alueelle.

t. samasta syystä kaksiossa asuva 2+2 perhe, lapset 6v ja 8v.

Vierailija
4/19 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kun asuin vanhempieni kanssa, asuttiin pakon edessä 5 vuotta homeisessa talossa.

Siellä asuessamme minulle puhkesi monia allergioita, oli myös astma epäily etc. Ihottumaa ja kuiva iho (atooppista ihottumaa jne) Olin sillon jo teini joten vastustuskykyni parempi kuin ihan pienellä lapsella...

Tästä siis jo useampi vuosi ja edelleen minulla on allergioita ja herkkä/kuiva iho...

Varmasti on tärkeää että lapsi pääsee ihanaan kouluun, mutta kyllä laittaisin koko perheen terveyden etusijalle!

Vierailija
5/19 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin alan soittorumban!!! Hyvänen aika,en ole TÄHÄN jäämässä vaan siis mitä tekisitte alueellisesti minun sijassani??!!

Hyvään,todella edulliseen,huonommalla alueella sijaitsevaan asuntoon:

+koulu vieressä

+muutama kaveri ihan lähellä

+kiva asunton

+halpa asunto

-ISO,tilava asunto,valoisa ja SUURI

-sijainti ei miellytä ei yhtään

-täällä asuttaisiin kauan koska en halua repiä eri kouluun kesken ala-asteen

Ihanalla alueella sijaitsevaan tilapäisasuntoon:

+alue,täydellinen alue

+koulu

+mummola vieressä

-pieni asunto,tilapäinen ratkaisu

-ei tietokaan vapautuuko lähitulevaisuudessa isompaa,sopivan hintaista,vaihtelevuus todella nihkeää koska alue niiiiin suosittu

-E.Ä- eli ap

Vierailija
6/19 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ihanaa, pientä 100 oppilaan koulua ei enää olekaan.

Kuinka kauan jaksat asua ahtaassa tilapäisasunnossa? Lapsillekin muutto on iso asia, itse ehkä hakisin mieluummin pysyvyyttä sekä koulun että kodin suhteen.

Vierailija
7/19 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihana ala-aste myös kohtuu matkan päässä,joten tuolta osin ei huolta.

-ap,menee ens yö asuntosivuilla

Vierailija
8/19 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ehkä sieltä joskus jotain vapautuukin. itse olen priorisoinut näin. asuinalueen rauhallisuus on todella tärkeää. ja mummolan läheisyys.

Vierailija
9/19 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valitsemme pienen asunnon hyvällä alueella niin kuinka lapsenne ovat suhtautuneet pienempiin tiloihin ja miten olette järkänneet asumisen??

Meidän 6v:lle oma tila on NIIN tärkeää ja taas mikään parvisänky ei meillä tule kyseeseen...

-ap

Vierailija
10/19 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmanne tulevat vasta siinä vaiheessa, kun pienempi menee teillä kouluun ja siihen on tosi monta vuotta.

Nyt vaan kaksioon alueelle. Varmaan 6 vuodessa voitte löytää kolmion tai 4h+k alueelta tai vaikka saada lottovoiton.

Meillä valitaan aina ensisijaisesti alue ja vasta sitten neliöt. Mua ainakin ahdistaa huono sijainti ja tosi paljon.

Niin ja aikaisemmin täällä jo yhdessä ketjussa puhuin siitä, että miten ruotsissa aina ottavat hyötykäyttöön sen putkikeittiön ruokapöytätilan. Eli hommaatte vaan nyt sellaisen kaksion, johon saatte vaikka tämmöisen laitettua:

http://www.hemnet.se/beskrivning/633794?r=3

Ruotsissa nuo asunnot myydäänkin aina tyyliin 1,5 tai 2,5 huonetta. Loistava olisi, jos saisitte vaikka tuommoisen 2,5 huoneisen. Toimii!

Vierailija
11/19 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolle huonommalle alueelle. (Asumme nytkin erittäin tyytyväisinä ja vapaaehtoisesti huonomaineisella alueella.)

Sinun arvostuksillasi parempi vaihtoehto kuitenkin varmaan on tuo pieni asunto, jossa odottelette, kunnes saatte isomman asunnon.

Hankkiutukaa ensin kaikesta ylimääräisestä tavarasta eroon ja yrittäkää saada jostain varasto tavaroille, joita ette jatkuvasti tarvitse. Eli mahdollisimman vähän asuntoon tavaraa. Sitten mietitte kaikki tilaa säästävät säilytysratkaisut asuntoon jääville tavaroille.

Jos oma tila on vanhemmalle lapselle tärkeä, miettikään voitteko jotenkin jakaa kaksiosta toisen huoneen osiin, jotta saisitte itsellenne tilan, oleskelutilan ja 6 v:lle tilan. Luovuus kehiin: Oleskelutila voi olla myös vaikka keittiössä, jos siellä on riittävästi tilaa.

Parvisänkyäkään ei kannata hylätä kokonaan ajatuksena. Ei siellä kenenkään tarvitse välttämättä nukkua, mutta toimii vaikka varastotilana. 6 v taas mahtuu sen alle hienosti. Ja voihan parveen rakentaa vaikka kunnon kaiteet ja portaat, jolloin siitä saisi oman nukkumatilan 6 v:lle ja parven alle hänelle "huoneen".

Vierailija
12/19 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä valkkaisin ehdottomasti pienen asunnon hyvältä alueelta. En haluaisi hetkeäkään asua kauheessa paikassa. Vaikka muut sitten sopeutuisivat sinne, niin oma sopeutuminen voi olla hankalaa. Me asuttiin kahden lapsen kanssa kaksiossa ja hyvin mahduttiin! Ei mitään ongelmaa. Kaikki ylimääräinen vaan pois, sitä löytyy yllättävän paljon, kun rupee tavaroita tutkimaan. Ja laittaa heti paperit jonoon, niin kyllä sitä jossain vaiheessa löytyy se isompikin asunto, kun vaan jaksaa odottaa. Ikean sivuilla on todella loistavia esimerkkejä hyvistä säilytysratkaisuista. Kannattaa kurkata ja jos löytyy Ikea jostain läheltä, niin käydä paikan päällä. Täytyy vaan vähän luova olla!!

Vierailija
13/19 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitää varmaan käydä katsomassa millaisia pohjaratkaisuja noissa alueen 2h+k on. Harmi kun niissä on neliöitä viemässä meille tarpeeton sauna aina...

Ja sitten JATKOKYSYMYS vielä:

Onko kokemusta asumisesta huonomaineisen alueen ns. hyvässä talossa / paremmalla puolella?

Tuossa kun katselin asuntoja huomasin,että huonommalla asuinalueella on eräs talo joka on tavallaan toisella puolella sitä aluetta ("ostarin" toisella puolella,sinne "pahemmalle" jää kerrostalo alue ja tällä toisella puolen alkaa omakotitaloalue ja vain 3 kerrostaloa).

Koulu olisi edelleen sama.

Tänne missä nyt asumme olisi noin 12km joten tänne tulisi liian vaikeaksi alkaa rahtaamaan kouluun,siinä nyt kuitenkin on se a-a:ste ihan vieressä ja pari kivaa pk:kin on.

Tässä taas tällä alueella on aika kallis hintataso noissa kaksioissakin ja en tosiaan mene varmuudella sanomaan,että 3--4 vuodessakaan täältä ns. perheasuntoa vapautuisi. Nytkin olemme tässä asuessa toisella silmällä katselleet varsinkin rivitaloja,eikä koko asumisemme 5 vuoden aikana ole ollut kuin 2 vapaana ja ne menivät nanosekunnissa.

-ap

Vierailija
14/19 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ihan ensimmäiseksi kyllä tarkastuttaisin onko teidän tämänhetkisessä asunnossa ihan oikeasti homeongelma. On muutenkin mahdollista alkaa sairastella, vaikka tietysti viittaisi homeeseen... Vesivahinko alakerrassa ja jotain saman suuntaista ei välttämättä vielä tarkoita hometta.

Jos muuten asunto on mukava, ei varmaan olisi kiva siirtyä sinne 60 m kaksioon ja olla siellä seuraavat 5 vuotta yhtä lailla kipeenä.

Vierailija
15/19 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla jo myöhäistä

Vierailija
16/19 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla jo myöhäistä

että jos perhe muuttaa esim. kesällä, lapsi ei pääsekään lähialueensa kouluun? Eli perheet eivät saisi muuttaa kuin määrättyihin aikoihin vuodesta tai muuten lapsi joutuisi käymään koulua entisen asuinalueen koulussa? En oikein usko, että voi mennä noin.

Vierailija
17/19 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on ihan tavallinen kunnan ala-aste jos on joutunut muuttamaan alueelle vaikka olisikin kouluihin ilmoittautumisaika mennyt?

Joutuuhan jotkut muuttamaan kesken lukukauttakin??

17: Voi aina olla,että olet oikeassa. En ota vähättelynä. Olemme siis tietysti jo olleet yhteydessä isännöitsijään (jolle varmaan joudumme soittelemaan yhä uudestaan ja uudestaan vielä...) ja kunnan terveystarkastajaan.

Muuta ei kai tässä vaiheessa voi?

En vain tiedä voinko jäädä tähän katsomaan mihin tilanne kehittyy.

Meillä on siis:

-korvatulehduskierre vauvalla ja minulla (minulla ainakin lievästi outoa koska olen 29v ja ennen tätä asuntoa ei IKINÄ,ei edes lapsena korvatulehdusta)

-nenä vuotaa kroonisesti kaikilla 4:llä

-olemme olleet nyt sairaana 6kk putkeen,kesällä oli vähän helpompaa,siitä hiljalleen paheni ja paheni,viime talvena ja sitä edellisiä sama juttu

-mulla on puhjennut krooninen niveltulehdus ja mies valittelee niveliä myös

-6 v:llä jolla lapsena maailman paras iho on nyt alkanut iho oireilemaan,näppyjä,outoja verenpurkaumis ja punoitusta,ihon kutinaa ja kuivuutta

-vauvalla atooppinen iho ja monia monia allergioita

-minulla on puhjennut 2 vilja-allergiaa tässä asuessa ja lapsuuden allergioita palannut mitkä olivat vuosia ja vuosia poissa,samoin 6v:lle palannut 2 vauva-ajan ruoka-aineallergiaa

-mies on kumman väsynyt ja valittaa päänsärkyä tuon tuosta

-6v valittelee päänsärkyä (kummallakaan ei silmissä vikaa,on testattu)

-minulla on jatkuvaa kuivaa yskää

Ja lisäksi:

-ikkunoihin kondensoituu vesi

-lämmitys kun menee päälle,ilma tuntuu tunkkaiselta,ei hajuja kylläkään

-äitini aina tullessaan sanoo,että "aukaiskaapa ikkunoita,täällä tarvii tuulettaa"

Miltä kuulostaa???

-epätoivoinen ap

Vierailija
18/19 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuten ottaa huomioon sekin, että irtaimisto menee sitten kokonaan uusiksi. Toivottavasti teillä/vuokranantajalla on vakuutukset kunnossa.

Vierailija
19/19 |
03.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole mikään maallisen mammonan kerääjä,aika vaatimattomat on kaikki nytkin. Harmittaa tietysti,mutta ei se maailmoja kaada.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi