HAAHUJEN HUHTI-TOUKOKUU
Hei kaikki haahulaiset! Mitäs puuhailette? Mites teiän tytöt ja pojat jaksaa? Oletteko väsymyksestä kuukahtaneet, vaivaako allergiat, saatteko nukkua yöt, sujuvatko imetykset, onko ihottumia, kasvukäyrät kohdillaan, uusia taitoja opittu?
Meillä täällä on ollut vähän vaihtelevaa. Elsi kasvaa kovaa tahtia, tai no keskikäyrällään. 6kk neuvolassa 7200g ja 68cm. Osaa istua jo hetken tuetta, en tiedä lasketaanko sitä osaamiseksi. :) Kurottelee tavaroita, vetää itseään pystyyn kun ottaa käsistä kiinni. Seisoo tukea vasten. Ei varvista, vaan tasajalkaa kokeilee askeltaakin. Huutelee ja jokeltelee. On todella (todella) kiinni minussa, ei edes isäänsä huoli hoitajaksi jos minä olen lainkaan vaihtoehtona. Söpöä mutta rasittavaa. Syö kiinteitä tosi hyvin: aamupuuro hedelmäsoseella, liharuokaa, hedelmää, liharuokaa ja velliä. Nukkuu minkä nukkuu, aika vaihdellen. Ei hampaita vielä.
Ja minä voin pahoin. En oksenna, niinkuin en Elsistäkään oksentanut, mutta olo on kuin olisi mätää syönyt. En ole käynyt ultrassa enkä ehkä käykään ennen kunnallista jos vain millään kestän olla ilman. Ehkä kestänkin, kun on nämä oireet.. ja tuntuu muutenkin että kestäisin nyt paremmin keskenmenonkin kun on jo tuo lapsi. Mietin kaksosrattaita.. kummatkohan on paremmat, semmoiset perinteiset joissa lapset vierekkäin ja alle saa kauppatavarat mutta vie hirveästi tilaa, vai sitten semmoiset uudenlaiset joissa lapset päällekäin ja ei vie kamalasti tilaa mutta ei saa myöskään kauppatavaroita kyytiin? Mielipiteitä otetaan vastaan. Meillä on kauppaan vähän vajaa kilometri. Ja olisi minulla semmoinen perässävedettävä kauppakärry, jolla pärjäisin varmaan jos olisi "pakko".
virva rv6+0 ja Elsi 6kk
Kommentit (34)
Neuvolassa mitattiin piirua vajaa 10kiloa ja pituuttakin melkein 70 senttiä jo jätkällä. Iso mies on meillä.
Poika pyörii ympäri kämppää ja ottaa jo hienosti konttausasentoa. Ryömimään ei mallaa, mutta taaksepäin liukuu tietysti... Piiloleikkiä leikkii vähänväliä. Repii leikkimattoa päänsä päälle ja hihkuu siellä alla. Nauraa räkättää kun menee kurkkimaan =D Muutenkin on todella iloinen ja nauravainen tapaus meillä. Äänessä koko ajan ja nukahtaakin omiin höpötyksiinsä.
Poika syö todella hyvin kiinteitä ja rinnalla viihtyy vaihtelevasti. Yöllä syödään pari kertaa maksimissaan. Päiväunia poju nukkuu aika hintsusti, mutta on niin hyväntuulinen koko ajan etten pakotakkaan nukkumaan enemmän. Parhaimmillaan reilu pari tuntia yhteensä nukkuu päivän aikana. Yleensä kaksilla päikkäreillä mennään, joskun kolmet jos on väsynyt. Yöt alkaa n.20 aikaan ja poika heräilee 7-9 väliin.
Kaikenkaikkiaan tyytyväinen iloinen jässikkä ollaan saatu ;D
Zeria: en olis huolissaan kääntämymisen suhteen ja kyllä tuo nukuttamishommakin kuulostaa kivalta. Meidän jätkähän pyörähti vasta 5kk iässä ja on sitten nykyään melkoinen hyrrä ;D
Meillä poika nukahtaa kun makaan omassa sängyssäni näkysällä sen aikaa että nukahtaa. En usko että siitä pahaa on vaikka ei osaakaan ihan itsekseen nukahtaa. Mulla on aikaa nukuttaa poika, joten meille ina hyvä näin. Ennen sänkyynmenoa kiikutellaan ja hyräillään millon mitäkin ;) rauhottuu siinä sopivasti ja sitten on omassa sängyssä helpompi nukahtaa...
Jep, nyt hommiin...
Irish ja jätkä 6kk ja pari viikkoa päälle
Hei tipuset!
Mitenkäs meni pääsiäisen pyhät? Ootteko saaneet munamyrkytyksen? ;)
Kiitos Virvalle uudesta pinosta :) Ei mitään hajua muuten tuosta ratas-asiasta, toivottavasti muilta löytyy mielipiteitä. Toivon mukaan saat aika (fyysisesti edes) helpohkon raskausajan, ettet ole pian ihan puhki Elsin kanssa. Sun blogin kun kävin tsekkaamassa niin vähän väsyneeltä vaikutit, mutta onneksi olet nyt saanut mieheltä vielä enemmän apua ja unta omaan palloon. Ihanaa aika Elsin kanssa, kun jo vähän istuu ja kokeilee kävelyä. Millainen persoona hänestä on muuten kehittynyt - paitsi että on nyt sinuun kovin rakastunut ;)
(.) Täällä Elmo kasvaa niin että taas jää vaatekoko pieneksi, veikkaan että painoa on joku 6,5kg tällä hetkellä ja pituutta ehkä 60cm. Aika roteva kaveri siis verrattuna vaikka Elsiin :D Hupaisa ja hurmaava jätkä muuten, kova seurustelemaan ja nauramaan meidän typerille esityksille XD Nyt ollaan oltu koko perhe nuhassa, kävin sellaisen pikkuniistäjänkin ostamassa Elmoa varten. Eipä sillä kyllä oikein mitään saa aikaan, kun pojan pää heiluu kuin flamingolla...
Elmo-parka on perinyt taipumuksen atooppiseen ihoon ja häntä pitää rasvailla melkeinpä aamuin illoin :/ Ensin kuivui enemmän vain kasvojen iho, mutta nyt on karheutta ja hilseilyä muuallakin. Saa nähdä mitä sanovat neuvolassa kuun puolessa välissä. Maitoallergiasta oli puhe 2kk-neuvolalääkärissä, mutta silloin ei (ainakaan lääkärin mukaan) paino nousisi, ja sehän ei tässä taudin kuvaan sovi ;)
Imetys sujuu edelleen ihan mukavasti, mitä nyt välillä iltaisin saa rintaraivareita. Lisämaitona annetaan Nutrilon Comfortia (jauhe), kun ruokahalu on tosiaan melkoinen...
Mahallaan ei Elmo viihdy vieläkään kuin lyhyitä pätkiä, haluaisi vaan kovasti olla istuvassa asennossa. Yritetään kuitenkin vielä makuuttaa sylissä ja muutenkin niin paljon kuin hermo vaan kestää, joka siis ei ole kauhean paljon. Käsistä kun ottaa kiinni ja vetää istumaan, niin nakottaa pystyssä tosi ylpeän näköisenä, söpöliini.
Irish kyselit vauvahieronnasta: me käytiin silloin kun Elmo oli pariviikkoinen, haettiin apua ilmavaiva-ongelmiin. Elmo vihasi nakuilua, mutta vaatteet päällä tykkää siitä. Sain kotiin ihan kirjalliset ohjeet mitä voin itse tehdä ja olenkin niitä ohjeita noudatellut. Hieroja oli mulle tuttu, olin käynyt hänellä itse pari vuotta. Se oli mulle tärkeää sikäli että uskalsin niin pienen lapsen toisen käsiin luottaa - vaikka itsehän siinä vierellä ollaan koko ajan kuitenkin. Neuvolassakin kun asiasta mainitsin, niin tiesivät hänet hyväksi ja suosittelivat.
Mukana vielä kuva pikku hurmuristamme
Megaviestiterveisin (taas kerran), Jenni ja Elmo 2kk3vk
Jennuli ihana kuva teiän vekarasta! :) Huumorintajuinen tyyppi selvästi, tullut äiteensä! Aika isoksikin on venähtänyt, hauskaa.
Elsistä on tullut, tai oikeastaan on se semmoinen koko ajan ollut, topakka tyyppi. Se pitää kyllä huolen siitä että tulee kuulluksi. Jos joku asia harmittaa, on jotenkin tylsää tai mitä vain, Elsi pistää kirkunaksi niin kauan että huomio kääntyy taas häneen asianmukaisella tavalla. :D Jo siellä laitoksella kun maitoa ei tullut karjui Elsi yöt naama punaisena että tämähän ei muuten sovi laatuun. Yöhoitaja sanoi, että tyttöhän pitää huolen itsestään. Mietin tätä kun kaverin poika syntyi eikä myös heti saanut maitoa tarpeeksi, oli kuulema silti vain nukkunut ja ehkä vähän ynissyt pahimmillaan. KEvyt ero tuohon meidän komentajaan! Että uhmaikää odotellessa..
Raskauteen kuuluu semmoista, että olen tosi pahoinvoiva, väsynyt ja päänsärkyinen. Lisäksi kävin eilen varhaisultrassa kun laskujeni mukaan nyt olis semmoinen 6+5 niin ei näkynyt eilen sykettä. :/ Ensi viikolla katsovat uudestaan. Lääkäri oli kyllä varsin nopea, kun Elsistä 6+3 eri lääkäri sanoi mulle että ole ihan vaikka hengittämättä hetki niin yritän löytää sykkeen, ja tosi pienillä liikkeillä sai sen hetkeksi näkyviin kunnes se taas katosi. Eli ehkä tuo ronskimpi lääkäri oli syynä tähän.. Jännittää.
No eipä muuta. Kestän kyllä keskenmenon jos semmoinen tulee, kun nyt on tuommoinen elämän ilahduttaja kirkumassa naama punaisena huomiota itselleen.
virva
Onnea Virva raskaudesta ja toivotaan että syke ensi viikolla löytyy!
Ihania lapsia teillä ;)
Meillä on luojan kiitos jo helpompia ollut nuo nukkumaanmenot. Pikkuherra on herkkis ja ei saa päivällä olla liikaa toimintaa ettei mee ylikierroksille. Huomattiin että ne illat oli kamalia jos oltiin kyläilemässä tai jotain uutta juttua oli päivällä ollut. Aloin rauhoittamaan poikaa unille jo miltei iltapäiväunilta. Seurustelua ja hierontaa ja syliä lähinnä enää illasta. Ei remua itekseen leikkimatolla tai vieraita ei meille enää klo 18 jälkeen mielellään oteta. Näin määrää meidän jätkä tahtia täällä.
No, jospa poitsu alkais oppimaan nukahtamisen salat ja jossain vaiheessa saadaan taas vieraitakin kutsua ilman jännitystä saako poikaa nukkumaan ilman huutoa ;) Nyt näillä toimilla menee jo hienosti ja nukahtaa äitin kainaloon, muru
pudotti ison osan viestistä pois...
en jaksa nyt uudelleen kirjotella, mut koetanpa joku päivä lähiaikoina kokeilla uudelleen ;)
Kevättä kaikille!!!
Irish ja jätkä melkein 5kk
Eipä tässä paljoa huvita kirjotella kun lähes joka päivä on onkin sortin helvetti irti täällä :( Millon ei nuku, millon ei syö, vatsa vaivaa tai mitä lie muuta, jokatapauksessa joka ikinen päivä pitää jostain asiasta huutaa ja parkua pää punasena. Nytkin huutanut jo puoli tuntia enkä saanut millään lopettamaan joten päätin jättää keinuun itsekseen kiljumaan ennenkuin itsekin alan karjumaan :/ Tai itkemään...
sillä erotuksella että nyt on Alpi ollut parempi pari päivää ja viime yönä taas nukuttiin aika hyvin :)
Mutta Danja. Tuo teidän pojan huutokonsertti kuulostaa kyllä ihan allergialta. Ota ihmeessä asiasta selvää ennen kuin romahdat itse. Viet pojan hyvälle allergologille ja jos itse imetät vielä niin poistat maitoproteiinin ja kananmunan ruokavaliostasi. On se rankkaa sille vauvallekin jos kaikki päivät menee huutamiseksi :( Myöskin se refluksikin kannattaa tutkia.
Voimia sinne sinulle kovasti, tiedän kyllä miltä susta tuntuu. Meillä kun kumpikin poika on ollut kovia huutamaan ja valvottamaan.
Alpi on kyllä muuten aivan ihana hymypoika
Mutta Virvalle paljon tsemppiä, toivottavasti hieno syke löytyy ens viikolla.
Hermy ja Alpi 3kk
Selvitä juu ne allergiat. Saisitko miehen ottamaan lapsen joksikin aikaa niin pääsisit rauhoittumaan? Huutokonsertit osaavat kyllä tehdä niin niin pahaa! Itse yhtenä yönä pakkasin kamat ja sanoin miehellä lähteväni hotelliin nukkumaan. :D Hermostuin niin kun mies kävi neuvomaan miten vauvaa pitäisi nukuttaa kun olin jo koko yön sitä puuhaa tehnyt. Mutta palasin sitten kotiin kun olin vetänyt henkeä bussipysäkillä 5minuuttia.
ja terveisiä muillekin, kiva kuullta teistä, nyt tuo meidän karjuja huutaa.
virva
onnistuisko kirjoittelu. Poitsu hytkyy sylissä ja vispaa käsiää ja sätkii jaloilla ja ähinä voi muuttua huudoks koska vaan.
Kurja juttu Danja että teillä on huutavainen tapaus. Täällä myös. Taitaa kyllä olla helpottamaan päin. Ihan aluks kun karjui yöllä monta tuntia. Nyt sentään ei yöllä juuri itke. Syödä kyllä saattaa tunninkin välein. Hyvänä yönä voi nukkua 3h pätkiä. Mahallaan useimmiten nuo pitemmät ajat, nyt kun uskalsin jo laittaa.
Iltaisin on aina itkuisampi. Koliikkia kai. Lastenlääkärille on taas huomenna soittoaika. Jos on kovasti itkuinen vielä, aletaan tutkia allergioita. Mut en nyt tiiä onko tää paljon. Ei nyt niin tuskasta karjumista enää oo kuin aiemmin, eikä refluksimaisia oireita niin. Tykkäis et kanniskeltais sylissä, mut eihän sitä kukaan kokoaikaa ehdi ja jaksa. Saa sit välillä karjua sitterissä, kun esim syön.
Niin ja 2 hammastakin tuli jo alas! Isosiskolle tuli 4.5kk iässä ja se tuntui aikaiselta, mut tää pisti paremmaks. Onpa sit hampaat valmiina, kun aletaa kiinteitä maisteleen joskus 5-6kk iässä. Torstaina on neuvola, saa nähdä onko kasvuvauhti pysynyt yhtä kovana. 74 koon bodeja jo ollut pitkään käytössä.
Noniin vaipanvaihto kutsuu...
nau ja poitsu kohta 4kk
tänään ;)
Danjalle ja naulle voimia.
Meidän pikku-ukko on niin ihana!! Nauraa ja hymyilee ihan älyttömästi! Nukkuminen helpottuu joka ilta ja nyt mennään jo omaan sänkyyn siten että ihan kerran pari tarvii nostaa pois ja rauhoittuu sitten ;)
Päiväunet on lyhentyneet. Nukkuu parit kolmet unet riippuen kuinka pitkiä kerralla nukkuu, mutta yhteensä varmaankin noin 4-5tuntia päivässä.
En enää muista mitä liene viimeks kirjotellu... toivottavasti ei tuu paljon toistoa...
Kuolamäärät meillä on ihan valtavat, mutta ei vielä hampaita näy. En ikenistäkään mitään erota.
Ruoka maistuu pojalle kuten äidilleenkin ;) Lihaa ollaan alettu maistelemaan ja tuntuu uppoavan sekin. Ilta ja aamupuuro on ihan lemppareita;)
Kuten naulla niin meilläkin on jo siirrytty aikaa sitten 74 koon bodeihin. Alaosana menee vielä 68 joissain malleissa. Ens viikolla saadaan päivitystä kokoon kun mennään neuvolaan. Olis rokotuskerta.. huih!
Istumaan vänkää poika koko ajan ja sitterin säädin jo enemmän istuma-asentoon ja sylissä olen antanut pieniä hetkiä istuakin tuettuna tietysti. Ei tuota jätkää pitele enää vauva-asennossa ilman huutoa =D
Noh, mutta nyt makoilen hetken... selkä ihan jumissa ja pitää vielä ilta jaksaa pojan kanssa kaksin.
Irish ja jätkä 5kk
Tänään 4kk neuvolassa oli mitat 7980g ja 68cm, hyvin on maito maistunut. Kiinteisiin siirrytään sit jos rupee vallan tissillä asumaan. Mut nyt täytyy päästää tyttö pelaan pikkukakkospeliä ja mennä itse ruoanlaittoon.
nauskis
Monenmoistahan teille kuuluu! Jokos Virva kävit ultrassa?? Laitatko vielä sen siun blogin osoitteen (meiltä oli taas näköjään buutattu koko tietokone ja minun suosikkilistani ainakin katosi taivaantuuliin...)
Danjalle Hermylle ja Naulle voimahali täältä! Toivottavasti huudot helpottaa jossain vaiheessa.
Jennulin poju on kyllä tosi söpö, meille kummitukset antoivat tytölle Kiss-bodyn (harmi ettei Iron Maiden-bodyjä tehdä...) Ja aika rokkarin näköinen pikkuisesta tulikin :D.
Irishin kanssa meille onkin tullut oikein unelma-vauvat! Meillä pikkuinen on nukkunut yönsä heti laitokselta lähtien. Alussa piti herätellä yöllä syömään mutta nyt nukutaan reilut yöunet; illalla 21-22 välillä kun ipanan laittaa petiin ja vähän aikaa pitää kädestä kiinni tai silittää poskea niin useimmiten nukkuu aamu 6-7:ään ja sitten pikainen tisuttelu ja tämän jälkeen unet vielä jatkuu monta tuntia.. Vähän oli suunnitelmissa aloitella perhe-kerhot tai muut aktiviteetit mutta ne mokomat ovat aina aamupäivästä ja meillä kyllä ihan mielellään silloin vielä nukutaan... No ehtiihän tuota vielä, eihän Ipana ole vasta kun 3 kk..
Neuvolassa käytiin tiistaina ja painoa on jo 6400g ja pituutta 61,2cm. Kovasti meillä jutellaan ja ihan varmasti pikkuinen osaa sanoa jo Hauva ja Vauva XD. Rokotukset aloitettiin, eikä onneksi tullut minkäänlaisia sivuoireita. On muuten ihmeaine tuo laastari! Itku loppui välittömästi laastarin laiton jälkeen :) Taisi äitiä sattua enemmän kuin pikkuista (ainakin jännitin hirrrvittävästi etukäteen..) Rotarokote veti ekalla kerralla mahan sekaisin, toivottavasti nyt menis vähän helpommin.
Mutta onneni kukkuloilla olen täällä yhä edelleen. Joka päivä saa ihastella ja ihmetellä miten meille onkin annettu noin suloinen, iloinen ja hymyilevä vauva. Kyllähän niitä vastoinkäymisiä tulee väkisinkin vielä jossain vaiheessa, mutta ei kai se auta kun nauttia tästä nyt täysin siemauksin. Niin vai voisiko olla että ne vastoinkäymiset olis ollut jo??? Ainoa surun ja harmituksen aihe on tuo imetyksen epäonnistuminen, vaikka tiedän ettei se ole mikään äitiyden mitta, silti kirpaisee kun ei saa omaa lastaan ruokittua. Ja se ettei pieni saa niin paljon kaikkia vasta-aineita mitä raukalle kuuluisi :( Ja vähän koen huonoa omaatuntoa tuosta yönukkumisestakin, eiköhän se ole korvikkeen ansiota että pysyy muksu kylläisenä aamuun asti... Yritystä imetykseen on, mutta ei missään vaiheessa ole läheskään riittänyt. Ja nyt tuntuu että maitohanat on ihan täysin sulkeutumassa :( Mutta kaikkea ei kai voi saada.
Ristiäiset oli maaliskuun alussa ja meidän neidistä tuli Aliisa Emilia. Äidiltä karkas taas mopo käsistä ja väsäsin ihan liikaa tarjottavia, mutta oli ainakin pöytä koreana jos ei muuta :)
Pitää vissiin yrittää tulla kirjoittelemaan vähän useammin kun kamalasti oli taas mielessä juttuja joista puolet varmaan taas unohtui..
Mutta ihanaa kevään jatkoa kaikille Haahuille
T: Zeria ja Pikkuinen 3kk
Ihanaa kesä on tullut :) tosin toivottavasti ei ollut sitten tuossa tuo tämä kesä... Mitäpä haahuille kuuluu?
Virva: Sain kauheen ahdistuksen kun kävin blogiasi lukemassa... Oot tehnyt tuon imetyksen ja vauvanhoidon suhteen kuten minä olen vain aikonut.. No tuo imetys nyt meni päin honkia heti alusta lähtien, mutta kai olisin voinut olla aktiivisempi siinä asiassa, olis vaan pitänyt hankkia enemmän tietoa etukäteen minä hölmö kun kuvittelin että kyllä ne siellä synnärillä neuvoo ja opastaa.. Karua lukea jälkikäteen mitä olis pitänyt tehdä. Kantoliinaakaan en aikomuksista huolimatta saanut koskaan hommattua ja kestovaippailu on jäänyt ihan minimiin. Miulla on kyllä kassillinen kestoja mutta alun myllerrysten aikana ei riittänyt energia kestovaippailun opetteluun ja nyt kun kävin niitä läpi lähes kaikki ovat jo pieniä : / Juu ja vauvauntiinkaan ei olla päästy kun en ole yrityksistä huolimatta saanut niitä järkkäreitä kiinni... Lienee ryhmät täynnä mutta vois sitä silti vastata tiedusteluihin...
Mutta siis Virva, oot kyllä oikee super-äiti! Tuollanen kai jokainen haluaisi olla, minä ainakin :D Arvostan niin suuresti tuollaisia lahjakkaita ja taitavia ihmisiä, itse olen kädentaidoissa vähän vajaavainen ja sit kun ei onnistu ni innostuskin lopahtaa aika nopeesti...
Ja ihanaa kuulla että masussa on kaikki hyvin ?
Merilille onnittelut miultakin pikkuisen johdosta! Ihanaa että synnytys meni hyvin ja jäi hyvä mieli.
Fantasylle myös onnittelut suloisesta pojusta ?
Tiuhtista myös mukava kuulla tälläkin puolella, melkoista haastetta teillä onkin tuon jälkikasvun suhteen, kaikki niin mukavassa iässä :)
Irish: kohtalotoveri puutarhahommissa, niin paljon muutenkin tekemistä sekä sisällä että ulkona, ettei tiedä mistä aloittaa.. No olen tällaisessa tapauksessa suvereenisti kömpinyt Ipanan viereen päikkäreille tai on lähdetty porukalla lenkille, noi on miusta aina parhaat ratkaisut melkein ongelmaan kun ongelmaan :D
Danja: Voih, toivottavasti pian helpottaa, suloinen poju on teillä kertakaikkiaan ni ei toivoisi toisen ollenkaan kärsivän masuvaivoista tai muistakaan.
Jennuli: toivottavasti on pikkuisen iho-ongelmat helpottaneet ja ootte saaneet iholle muutakin kun saippuaa xD
Hermy: Voi mikä ihana tikru teillä onkaan :) Ja hampaitakin jo noin paljon, meidän neidillä ei hampaista vielä tietoakaan (no kuolaa tulee kiitettävästi että jospa ne hampitkin sieltä joskus ilmaantuvat) Harmi nuo ruoka-aineallergiat, mutta poju kasvaa hienosti niin sehän on ainakin hyvä juttu!
Nau: kiva kuulla että koliikki on helpottanut.
Nukkumisesta täällä on ollut aika paljon puhetta. Meillä sen suhteen ei ole ollut mitään ongelmia ja tuttiakin annetaan pienelle ihan aina kun sen haluaa. Tuota nukuttamista mietin että kerjäänköhän ongelmia kun aina nukutan tytön niin että viedään sänkyyn, laitetaan yövalo päälle, verhot kiinni ja unimusaa soimaan. Sitten laulan tuutulauluja pötkötellen tytön vieressä silittäen, pitäen kädestä kiinni tai hellästi tassuttaen, niin pitkää että nukahtaa. En vaan tohdi jättää pientä yksin. No nyt ei enää sitten isi kelpaa nukuttamaan vain vaan äiti.. Mummi nukutti yksi ilta kun oltiin konsertissa mutta ihan ilman huutoja ei ollut onnistunut. Meillä yleensä nukutus onnistuu 5-20 minuutissa ja ilman huutoja. Tutti on pienellä suussa ja pudottaa sen jossain vaiheessa yötä ihan ilman heräämättä. Ja nukkuu 9-13 tuntia putkeen ja jos vaan 9 tuntia niin pikainen tisutus (ei edes saa sieltä kai paljoa) ja jatkaa unia vieressäni vielä monta tuntia. Eli kannattaako mennä näin jatkossakin vai miten??
Iloinen hymyilevä ja tyytyväinen vauva meillä on, tarttuu hienosti esineisiin ja vie suuhun, kyljelleen pyrkii mutta ei osaa vielä kääntyä kumminkaan päin. Leikkimatolla välillä liikehtii akselinsa ympäri ja välillä vaeltaa toiseen laitaan mutta aika laiska tuntuu olevan tuon liikkumisen suhteen. Istumaan haluaisi kovasti ja sylissä mykeltää ryömimisharjoituksia. Perunaa on maisteltu nyt muutamana päivänä ja voi mainio niitä ilmeitä :D Hyvin on uponnut vaikka naamasta päätellen on ihan kauheeta xD Mahtavalla vauhdilla kasvaa 4 kk neuvolassa pituutta oli 64,2 cm, painoa 7300g ja pipo 40,6cm. Höpötyksiä on ja viimeisin hitti on pärinä :) Siinä saa kivan kasteen naamalle kun neiti pärisee :D
Onnellinen olen tästä meidän Ipanasta mutta pelottaa kamalasti voiko näin tyytyväistä vauvaa ollakaan... Kun vähän kaikilla tuntuu olevan jonkin asian kanssa ongelmaa ja vaivaa ja olen lukenut niin monta juttua että tyytyväisillä ja helpolla onkin paljastunut jotain häikkää myöhemmässä vaiheessa : / Pitääkö olla jo huolissaan tuosta kääntymisen puuttumisesta?? Raskaushan meni kolme viikkoa yli ja sektiolla pieni sitten syntyi vihreestä vedestä eli ei nuo olot loppuvaiheessa kovin ihanat enää olleet. Ja vaikka sydänääniä tarkkailtiin useasti viimeisen viikon aikana, eihän niitä jatkuvasti seurattu...
No nyt lopetan (tän kirjoittamisen ja koetan lopettaa murehtimisen) Tulipahan taas mammuttiviesti... (ja puolet mielessä olleista asioista unohtu pois...)
Ihanaa kesänjatkoa Haahuille ja hyviä vointeja
T: Zeria ja pikkuinen 4 kk